pageviews

zaterdag 29 juni 2024

Moeite om weg te komen

Het word zo langzamerhand tijd dat we richting Oostzee vertrekken, maar er zijn steeds weer omstandigheden die ertoe leiden dat we het weer even een eindje op moeten schuiven.
Eerst waren we nog steeds bezig om de boot weer helemaal vaarklaar te maken, en dat alles weer functioneerde zoals dat voor zeereizen hoort te zijn, en daar zijn we nu wel voor 99,99 procent mee klaar, en ook onze sociale verplichtingen zijn nu hopenlijk achter de rug, dus wat ons nu nog belemmerd is het weersvooruitzicht., helaas is het vandaag nog steeds Noordoost en dat betekent dat er gekruist moet worden en daar hebben we geen zin in dus wachten we nog maar even af hoe het weer voor het weekend eruit ziet.
Weersvoorspelling kun je tegenwoordig wel voor drie dagen redelijk vooruit bekijken, dus vanavond zouden we daar al wel wat aan hebben.
Het plan is om in één keer naar Helgoland te varen, en Norderney als het kan rechts te laten liggen, want het schijnt daar erg vol te liggen steeds, en met onze diepgang hebben we daar weinig keus, dus vandaar.
Vanavond gaan we dan ook maar weer even in het weer kijken.
Nou daar zijn we weer, en het lijkt erop dat we vrijdagmorgen om zeven uur die kant op kunnen, en dus gaan we straks om een uur of  één in de middag losgooien van onze ligplaats aan het einde van de rivier de EE. Bij Dokkumernieuwezijlen.
Nadat we de sluis zijn gepasseerd, wat overigs heel snel en perfect ging, gaan we eerst in de jachthaven onze watertanks vullen en dat gaat erg langzaam, want de doorstroom in de kraan hebben ze op een laag pitje staan, maar na een halfuur zijn we klaar en varen op de motor richting Lauwersmeer, daar aangekomen ga ik het grootzeil hijsen en dat geeft geen probleem, even later trekken we de fok erbij, en dat gaat niet helemaal goed, oorzaak is de afrol en oprollijn die niet door het gat in de belegklamp zat en er dus doorheen schiet doordat er nog geen achtknoop in de lijn zat.
Nadat weer allemaal verholpen te hebben gaat het richting Lauwersoog, er staat tussen de 12 en 24 knopen wind dus 3 tot 6 bft wind en die komt half binnen en dus gaat het als de gesmeerde jeweetwel die kant op.
Bij de gele boeien van het kitesurfgebied gaan we overstag en dan zeilen we aan de wind in de vlagerige wind weer terug naar de plek waar we de zeilen hebben gezet. Na drie keer op en neer te zijn gezeild gaan we een ankerplekje zoeken tegenover het clubhuis van de Noordergat jachthaven.
Na de fok te hebben weggerold en het grootzeil hebben laten zakken, vaart Aafke de boot tussen twee daar al liggende jachten in en laat ik het anker met de lier in het water zakken, het is hier 3 meter diep en dus is 10 m ketting wel voldoende lijkt mij.


Het naast ons voor anker liggende jacht.

Na nog even flink aan de ketting te hebben getrokken pakt het anker goed en liggen we wat mij betreft goed, en gaat de ankerbol erin.
Het is nu halfzes en dus tijd voor een blonde rakker en een glaasje wijn voor de schipperse.
Daarna gaat de kok (Aafke dus) met het eten bezig en als we dat weer hebben gehad, gaan we nu het nog mooi licht is, onze bijboot uit het water hijsen met de vallier aan de mast.
Daarvoor moet ik nog wel even het val vast maken aan het oog voor op de punt van het bootje, en vanaf de Marilena is dat een flinke stap, maar het gaat allemaal goed, ook het omhoogdraaien ervan kunnen mijn spierballen nog wel aan.
Aafke stuurt het geval op de juiste plaats op het dek, en dan laat ik hem langzaam op z’n plek zakken op één stootwil voor en twee achter bij de mast.
Nu moet hij nog wel even flink vast worden gesjort want als het op zee een beetje ruig gaat, moeten we er geen gesodemieter mee hebben, want dat kan erg gevaarlijk zijn.



Na een uurtje flink te hebben doorgewerkt zit het zoals ik het graag wil en gaan we naar binnen, en is het ook alweer bijna tijd om onder zeil te gaan want morgenvroeg om zes uur gaat de wekker.
Helaas kunnen we allebei de slaap niet vatten, en de oorzaak is spierpijn, en last van zonnebrand op gezicht en blote armen, stom van ons maar daar hadden we helemaal niet aan gedacht, en op het water gaat het ook nog eens twee keer zo hard met de zon, dus komen we min of meer brak van onze kooi, we gapen allebei als een stel bruinvissen, en na wat overleg stellen we onze reisplannen maar even bij tot morgen, en gaan nog maar weer naar bed om nog wat slaap in te halen, en dat lukt gelukkig, pas tegen twaalven worden we weer wat uitgerust wakker, en nadat we hebben ontbeten houden we ons de rest van de dag gedeisd.
De rest van de dag vliegt om en het is zomaar weer vijf uur en happy hour. Daarna eten we nog wat overgebleven nassie op en ga ik maar even met dit blog bezig.
Ga straks en morgenvroeg nog wel even wat foto’s toevoegen want dat vergeet ik vaak te doen en nu nemen we nog een bakje troost en dan gaan we proberen om deze nacht beter te benutten dan die van gisteren.
Wat ik nog wel even ga doen is nog even de laatste weerberichten doornemen en uitrekenen waar we zijn op een bepaalde plek want dat steekt wel erg nou wanneer je naar Helgoland of Cuxhafen wilt, je moet op de rivier de Elbe geen wind tegen stroom hebben want dan staan daar erg steile golven waar je liever niet in wilt komen, dus goed uitrekenen waar je dan kunt zijn en of de wind en het tij tegen of meewerken.
Heb zojuist de weersverwachting nog even bekeken en het komt er op neer dat we toch een tussenstop zullen moeten maken in Norderney als we het tenminste zeilend willen doen. Een andere optie is dat we minstens 2/3 dan moeten moteren



Wij kiezen maar voor wat rust, nu het zo weinig waait, want om alles op de motor te gaan doen, daar hebben we geen zeiljacht voor, dus stellen we het nog maar even uit tot maandag dan word het WNW 4 tot 5 Bft en dat past ons beter.
Voordeel hiervan is dat we de formule 1 race ook nog even kunnen meemaken op zaterdag en zondag, nu nog even kijken wat de juiste vertrektijd gaat worden.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten