pageviews

woensdag 23 augustus 2023

22-08-2023 Van Borkum naar Oostmahorn.

Vanmorgen werden we om kwart voor vijf wakker, en de bedoeling was dat we op de wekker van 05:00 wakker zouden worden, maar gaan er nu dan maar wat eerder uit, hebben we ook wat meer tijd om alles te regelen voor ons vertrek uit Borkum naar Lauwersoog verheid 35 mijl ongeveer.
Eerst snel even toilet maken, en dan de al klaargemaakte broodjes oppeuzelen met wat thee erbij, opruimen en aankleden, etc, etc.
Dan ga ik de instrumenten weer op de plotterconsole zetten, en de zeekaarten in de plotter doen, want als we weggaan van de boot haal ik die er altijd af en uit.
Vervolgens doe ik het val aan het grootzeil, want eergisteren had ik dat vergeten en verder alle dingen die er gedaan moeten worden voor vertrek.
Het is nu bijna 05:30 en dus start ik de motor, en zie dat de buurman al uit de kajuit komt, en die gaat de schipper van de daarnaast gelegen boot ook even roepen.
Ook zie ik nu dat er nog een derde boot tegen ons groepje aanligt en die is zeker vannacht laat aangekomen zonder dat wij dat hebben gemerkt.
Ook die moet worden wakker gemaakt, en weet dus nog van niks.
Het duurt op deze manier dus altijd langer dan je graag zou willen, maar zo is het nu eenmaal, en het word geen halfzes wegvaren, maar 10 voor zes dat we van de kant af kunnen, snel gaan we nu het grootzeil omhoog hijssen, en varen de haven uit.



Aafke is nog even bezig om de fenders en lijnen op te ruimen, en dan gaan we met 7-8 knopen de Fisherbalje langsvaren naar het sectorlicht toe, waar je de Eems opvaart, het gaat lekker snel de eerste mijlen en we maken bijna 10 knopen.
Ik snij een flink stuk af door naar de andere kant over te steken en achter de groene betonning te gaan varen, en bij de ingang van de Westereems kan ik merken dat de stroming minder sterk word en nu maken we 7,5 mijl over de grond.
We kunnen bijna pal west varen met deze zuid-westenwind van 12-18 knopen en dat is meer dan de verwachting was op mijn windyapp.



Halverwege zien we dat het Cruiseschip de Romantika eraan komt, en daar kunnen we nog net voorlangs zeilen, en hij verlegt zijn koers zo ver als mogelijk is  naar de Geldsackplaat. Eergisteren toen we hier langskwamen vertrok hij door de Westereems, maar toen waren wij ook net bij diezelfde plaat.
We verlieten de haven met nog een aantal andere zeiljachten waaronder de Horizon, de Lila, en de Boreas.



De Horizon voer eerst een eind met ons op, maar ging later richting Huibertgat en de Lila en de Boreas gingen eerst gezamenlijk op, maar de Lila ging de Geldsackplaat over en richting Norderney vermoed ik, en de Boreas voer net als ons de Westereems binnen, maar later ging hij opeens met de zeilen naar beneden op de motor rechtstreeks schuin over de banken heen richting Westgat.



De Horizon zag ik varen in het Huibertgat en die heeft dezelfde koers als ons 270 graden en zo te zien loopt hij ook dezelfde snelheid.
Eenmaal gekomen bij de verkenner van de Westereems gaan wij een slag naar de kust maken, want er is nu nog redelijk stroom mee, en dus scheelt dat weer met de koers die we nu en later niet meer kunnen varen.
Onze koers word exact 180 graden en de verheid naar de koerslijn van de Horizon is 2,3 mijl en daar komen we dan alle drie weer erg dicht bij elkaar, de Horizon kruist vlak voor mij langs en de Boreas komt schuin aanvaren en gaat achter mij langs en ik vaar nog 2 mijl door richting kust, en ga daarna overstag en 270 graden voorliggen.
De Horizon is gewoon 270 graden blijven varen, en de Boreas gaat een eindje verder zijn zeilen zetten en gaat dan een hele lange slag maken richting scheidingstelsel, en gaat zo te zien mischien nog wel verder door naar Vlieland, maar dat weet ik dus niet.
Wij varen nu nog wat te hoog en we zullen toch nog wel een extra slag moeten maken om goed bij het Westgat uit te komen, even later kruisen we weer met de Horizon die weer een slag naar de kust gaat maken.
Onze Koers is dan nadat ik op de plotter heb gekeken niet 270 maar wel 290 graden en dat gaat dus niet goed, na nog een poosje door te zijn gevaren, gaan ook wij maar weer een slag maken naar de kust en deze keer loopt dat ook niet erg meer de goede kant op, de stroom heeft ons te pakken in het laatste stuk van onze trip.
De Horizon zie ik erg ver doorvaren naar de kust, en die kon wel eens een poging doen om met dit Hoogwater niet door het Westgat te gaan maar via een nog onbetonde geul die daar vroeger ook lag en waarbij je bijna bij Schier over het strand voer, nou ik hoop dat het hem lukt want daar snij je een heel stuk mee af.
Wij gaan noodgedwongen maar even snel het stukje dat ons nog scheidt van de WG verkenner motersailend afleggen want anders liggen we hier morgen nog te klooien, en daar houden we niet zo van, en zo varen we een kwartier later tussen de tonnen van het Westgat door richting het Oosten.
De Boreas zie ik nu ook weer verschijnen en die probeert ook het zeegat aan te lopen, maar halen het net als wij net niet, en gaan dus een slag maken, zo te zien ook motersailend.
Ik zie nu ook de Horizon weer varen op zicht, en ook op de plotter, en hij zeilt inderdaad over de plaat heen die daar al jaren ligt, dus de kans is groot dat dat zeegat straks weer een betonde geul kan gaan worden en dan is een reisje Borkum een stuk korter dan dat die nu is.
Wij hebben ondertussen een bocht gemaakt naar rechts en straks gaat het richting zuidoosten en daar loopt dan de stroming ook dwars over de geul heen, en het zal niet meevallen om daar de rode tonnen aan bakboord te houden.
Even later zijn we al bij dat punt, en inderdaad dat gaat zo niet lukken, en kruisen hier is ook erg ongewenst, en dus gaan we dit korte stukje maar weer even motersailen, en met de Genua een paar keer bak te laten staan redden we het met de wind die ook uit het zuidoosten komt om aan de goede kant van de rode tonnen te blijven.
Nu gaat het verder gemakkelijk en vlakbij de haveningang gekomen gaan we snel de Genua wegdraaien, en het grootzeil laten zakken en netjes opdoeken.
Aafke gaat nu weer de lijnen en de stootwillen aanbrengen, en na om het Havenhoofd te zijn gevaren, zien we de brug openstaan, en ik zeg tegen Aafke avvesere want dan kunnen we misschien nog mee de sluis in, ze zegt; maar ik ben nog niet klaar!. waarop ik antwoord; dat geeft niet we doen wel rustig aan wanneer we de sluis in zijn gevaren.



We hebben mazzel want we kunnen er nog net bij en het lukt Aafke om met hulp van boven, en daar bedoel ik dan iemand mee die boven op de sluiskamer staat en van ons de lijnen aanpakt, om die om een bolder te doen,  en zo liggen we er toch nog in.



Het schutten zelf gaat met een noodgang, en met 10 minuten tussen in en uitvaren is me dat in al die keren dat we hier doorgingen nog nooit overkomen.
Buiten de sluis gekomen blijkt dat er een mooi windje staat, en dus varen we even later op de Genua richting Oostmahorn waar we met vrienden hebben afgesproken voor een aankomst en welkomsborrel.
Om vier uur zitten we in de Kuip bij de oude veerbootsteiger met elkaar te proosten op een veilige en voorspoedige reis van Brunsbüttel tot hieraantoe.
Eerst dachten we dat even in één keer te doen, net als een keer eerder, maar nu met het aanlopen van Norderney, en Borkum als tussenhavens.


1 opmerking:

  1. Bedankt Piet voor je mooie verhalen,ik heb genoten!
    Ik heb niet zo veel verstand van zeilen maar door je
    voortreffelijke zeemansschap heb ik het goed begrepen!Houkje.

    BeantwoordenVerwijderen