pageviews

zaterdag 30 juni 2018

Vrijdag 29-06-2018 Dagje voor de kant in Workum.

Vandaag zijn we niet erg vroeg, maar we waren wel een paar keer wakker geweest, en het was de eerste keer 5:45 en een poosje later om 6:15 , en dat was wel erg vroeg dus slapen we uit tot 9:30.
Snel een streek om de kop de kleren aan en ontbijten.
Daarna besluiten we om maar naar Workum te gaan, want er staat een stijve bries op de ankerplaats en ik wil even de motor uitlijnen met de schroefas, want dat is niet 100 punten en dat moet eigenlijk wel.
Dus gaan we ankerop om 11:00 uur en moteren naar Workum waar we een mooi plekje voorin de wachtkamer voor de sluis vinden.
Aafke vind het maar niks zo vlak bij de in en uitvarende boten, maar mij maakt het niet uit, en dus blijven we hier mooi liggen.
Na koffie te hebben gedronken, ga ik met de klus bezig, eerst alles uit onze slaaphut verwijderen, en daarna de schroefas lossleutelen van de keerkoppeling.
Het is weer zuchten en steunen, want er is bijna niet bij te komen, en ik moet inderdaad nogal wat bijstellen nu de motor weer z'n plekje heeft gevonden op de motorsteunen.
De motor moet van achteren wat omhoog en voor wat omlaag, en daarvoor moet ik alle hoeken van de boot zien om erbij te kunnen komen.
Na twee uur gewraksel denk ik dat ik hem recht genoeg voor elkaar heb, en ga ik de bouten en moeren weer vastzetten, en één ding is nu zeker, het draait allemaal een stuk lichter rond dan hiervoor en dus laat ik het nu eerst maar zo.
Ik draai nu alle moeren onder en boven de motorsteunen vast zodat het blijft zitten zoals het nu is en als ik de motor heb gestart en de keerkoppeling in voor en achteruit laat draaien, hoor ik geen vreemde geluiden meer, dus ruim ik alles weer op en kan Aafke onze kooi ook weer in orde maken.
We hebben besloten om vannacht maar hier te overnachten, want de wind staat nog dwars over de ankerplaats en hier is het nu heerlijk rustig ondanks dat het hier voor de sluis erg druk is met passanten
Het plan is om morgen eerst boodschappen te halen en daarna wil ik om 13:30 de Inportrace even zien van de Volvooceanrace in scheveningen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten