pageviews

donderdag 7 juni 2018

Motor met veel onverwachte problemen.

Maandag 21 mei starten we de motor zonder al te veel problemen, en lieren het anker weer aan boord, we gaan richting Franeker omdat we de motor uit elkaar willen halen want we vertrouwen het niet om met gruis en brokstukken van de aandrijfas van de buitenwater koelpomp dat nog in de motor omzwerft verder te varen.
Wanneer we nadat we zeilend Harlingen hebben bereikt de motor weer starten lijkt er niets aan de hand en loopt ie nog als een zonnetje, maar het vertrouwen is weg en dus varen we naar Franeker.
Daar aangekomen ga ik alles nog even op een rijtje zetten, maar het is in ons geval het beste om eerst maar het distributiedeksel eraf te halen, om te kijken of de tandwielen nog heel zijn, eerst démonteer ik de buitenwaterpomp, en daar tref ik voor het tandwiel twee afgebroken delen van het koppelstuk

 

waarmee de as word aangedreven ook drijft deze as de brandstofpomp aan die er tegenover zit.
Ook zijn de bevestigingsbouten van het tandwiel beschadigd, tevens is de ring waarmee de pomp is gemonteerd aan het distributiedeksel krom en ook het deksel is hier en daar verbogen.


Dan haal ik het deksel eraf om te kijken hoe het met de tandwielen is, nou dat schijnt mee te vallen want ik zie zo op het oog geen kapotte en beschadigde tanden.
Ik zet de motor voor de zekerheid maar op z'n merktekens met de cilinder nr:4 op tuimelen, waardoor de eerste cilinder op compressie komt te staan.
Ook constateer ik erg veel speling tussen nokkenastandwiel en tussentandwiel, daar is dus wel iets mee gebeurt wat niet hoort.
Na de tandwielen er afgehaald te hebben, zie ik wel hier en daar wat kleine pikje's en dat kan ook eerder een keer zijn gebeurt maar het blijft wel een ricico als ik ze erop laat zitten, en dus ga ik eens even surfen op het internet.
Na een tijdje zoeken kom ik op een Engelse site terecht die nieuwe maar ook gebruikte onderdelen aanbiedt, en daar vind ik precies wat ik nodig heb. Ze hebben een setje tandwielen en ook een gebruikt distributiedeksel liggen voor 200 Engelse ponden, met nog een pakkingset voor de onderste helft van de motor, en een centreerbus voor de waterpomp en nieuwe zuigerveren kom ik een heel eind.
Ik bestel nog niks, maar het zal wel zo snel mogelijk moeten, want als ze slechts één setje tandwielen hebben, moet ik er wel op tijd bij zijn, en dus ga ik morgen beginnen met de motor eruit te halen.
Het is nu Dinsdag en ik begin eerst maar om alle zware delen zoals warmtewisselaar, startmotor, dynamo en cilinderkop er af te halen, daar word de motor al een stuk lichter van en dus gemakkelijker te hanteren.
S'avonds rijd ik met John naar Kollum om gereedschap, en de tafel op te halen die ik in 2009 ook heb gebruikt voor de motorrevisie toen, John zorgt van zijn werk voor een westontakel zodat we de motor eruit kunnen takelen en op de tafel kunnen zetten voor verdere démontage.
Woensdag is het dan zo ver en gaat ook nog eerst onze heteluchtkachel die in een ruimte boven de motor is geplaatst eruit zodat we wat meer armslag krijgen.
Een paar uur later staat de motor op de tafel, en ondek ik dat de aandrijving van de waterpomp en brandstofpomp los zit en dat zit normaal geborgd met een snapring.
Dus haal ik de brandstofpomp er af, en dan zie ik ook het derde deel van het afgebroken asje liggen


Hoe is het mogelijk, want dit is aan de andere kant van het aandrijftandwiel van de beide pompen.
Ja dit veranderd de zaak, want nu hoef ik eigenlijk niet de motor verder uitelkaar te halen doordat ik nu meer dan 90 % van de afgebroken delen teruggevonden heb, en dat scheelt een hoop werk.
Ook heeft dit brokstuk de borgring van de bus waarin de as van de brandstofpomp is gelagerd eraf weten te krijgen.
S'avonds bestel ik de naar mijn mening nodig zijnde onderdelen en aanverwante artikelen, en dat kan er mischien nog zijn voor het weekend, hoop ik.
Ook begin ik met het schoonmaken van alle gedémonteerde delen met wasbenzine zodat ze weer klaar zijn voor montage wanneer het zover is.
Het duurt niet lang, dat ik een afleveringsbericht ontvang van het bedrijf waar ik de onderdelen heb besteld, en de levering word a.s. maandag en dat is jammer, maar wel begrijpelijk.
Intussen kan ik alvast een en ander voorbereiden en dan hoop ik dat de motor volgende week donderdag weer staat te brommen zo als het hoort.
Ook breng ik de cilinderkop naar revisiebedrijf Visser in Leeuwarden, want de klepstelen hebben een speling van meer da 0.1 mm in de klepgeleiders en ook dat kan een oorzaak zijn van blauwe rook en nu ik de kop er toch af heb kan ik dat meteen laten verhelpen.
De Walbuurman is bereid om mij er met de auto naar toe te brengen, en daar aangekomen bespreek ik het probleem met de chef werkplaats. Na de kop te hebben bekeken denkt hij dat het met de klepgeleiders wel meevalt, maar hij vind wel dat de kleppen over een te grote oppervlakte sluiten en dat gaat ook lekken, en dus spreken we af dat hij de zittingen gaat frezen zoals het hoort 30-45-30 graden. Vrijdagmiddag kan ik de kop weer ophalen en dan is dat nu ook weer in orde.
Het is maandagmiddag dat de onderdelen er zijn, en dat is eerder dan verwacht, en ik ga meteen aan de slag door de set tandwielen te monteren, en de hele distributie weer op tijd zetten.
Ook moet de brandstofpomp opnieuw op tijd worden gezet, maar met de handleiding waar ik over beschik gaat alles er gemakkelijk weer op?
Er kan ook weinig verkeerd gaan want dat hebben ze bij de perkins motoren dusdanig gemaakt dat verkeerd monteren niet mogelijk is, en dat scheelt een boel tijd met uitzoeken en gedoe met allerlei hulpstukken e.d.


Woensdagavond zit alles weer waar het hoort, en kan er gestart worden, nou starten doet de motor prima, maar aanslaan is een ander verhaal, het lukt niet om hem weer aan de praat te krijgen, en dus haal ik op aandringen van de buurman,  een bus aerostart om de boel aan het draaien te krijgen.
Dat lukt, maar de motor loopt beroerd, en als ik één verstuiver wat losdraai gaat de motor uit en krijg ik hem zonder Aerostart niet weer aan de praat.
Hoe en wat weet ik niet, maar de brandstofpomp die voor de hogedruk zorgt lekt behoorlijk wat dieselolie, en dus ga ik die samen met de verstuivers laten testen.
De verstuivers ga ik mee naar een mechanisatiebedrijf hier in Franeker, en die zullen ze morgenvroeg gaan testen, na ze te hebben getest blijkt er niets aan de hand, alleen verschilt de druk een klein beetje maar dat is geen enkel probleem en dus kunnen die er gewoon weer op worden gemonteerd.
De brandstofpomp testen word een ander verhaal, want geen enkel bedrijf heeft tijd deze week en het is nu nog maar woensdag, na lang zoeken vind ik er ééntje in Joure die de pomp wel even willen testen, en dus ga ik met onze walbuurman in de auto er naar toe zodat ze het z.s.m kunnen doen.
Dat loopt echter mis want ze testen de pomp niet eerder dan vrijdagmiddag, en ook kom ik er nu achter dat dat plaatsvind in hun filiaal in IJselmuiden.
Ik ben razend op diegene die me dit heeft geflikt, want ik kan hem niet eerder weer terug krijgen dan maandagmiddag.
Gelukkig blijkt er met de pomp weinig aan de hand te zijn er was alleen lekkage bij een van de uitgangen van de pomp, maar dat verklaart nog niet het beroerde lopen van de motor.
Om eerlijk te zijn begrijp ik er niets van, en ga alles nog eens goed na, bekijk en vergelijk tandwielen waarvan ik gelukkig foto's heb gemaakt, maar kan niets vinden wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn.
Om kort te zijn, hak ik de knoop door, en neem het besluit om dan de motor er maar weer uit te halen, en daarna helemaal te strippen, dus ook nieuwe zuigerveren plaatsen en de bussen te honen, wat ik in eerste instantie ook wilde doen, maar toen vond ik dat derde stukje van de afgebroken as en dacht toen dan slaan we dat maar over op goed geluk. Zo zie je maar, nooit geen half werk doen want dan kom je jezelf tegen.
Dus nu eerst alle vloeistoffen er maar weer uit, en dan op de kop na alles er af en de rest sleutel ik er op tafel wel af, één voordeel heb ik wel nu en dat is dat nu de motor schoon is, en ik alleen de boel weer wat droog moet maken, ook kunnen de meeste pakkingen wel weer worden gebruikt.
In no time hebben we de motor weer op de tafel en sleutel ik alles er weer af zoals uitlaat, inlaat, startmotor, vliegwielhuis, vliegwiel , etc,etc dan gaat het short blok op z'n zij en kan het carter er onder weg, ondanks de door mij afgetapte olie komt er nog weer redelijk wat olie los maar dat weten we op te vangen met doeken en zo houden we het hier binnen nog redelijk leefbaar ondanks de olie, benzine, thinner en Aceton vermengt met dieselgeuren.
Aafke is nog maar weer eens naar de kringloop geweest, om oude flanellen lakens, want de doeken waren nu echt op.

   Cilinders honen

Na de zuigers te hebben getrokken, ga ik nadat ik zoveel mogelijk heb geprobeert om het blok van binnen voor schuurslijpsel te beschermen aan het honen met de cilinders, ik doe er ongeveer eentje per half uur en dus ben ik daar redelijk snel mee klaar, de zuigers zijn een tijdrovende klus als je niet beschikt over een borstelmachine, maar na een uurtje per zuiger is ook dat weer klaar, en gaan we morgen beginnen om de boel weer in elkaar te zetten.
De volgende morgen zijn we al vroeg bezig om de zuigers er weer in te plaatsen, en dat gaat allemaal in een redelijk tempo, en na het monteren van het carter kan de motor weer overeind worden gezet zodat een en ander weer beter te handlen is.
Ook ga ik met de walbuurman naar Joure om de brandstofpomp weer op te halen zodat ik die ook weer kan monteren, 
De distributie kan nu ook weer worden gemonteerd evenals de cilinderkop, en aan het eind van de dag is het dan zover dat de motor weer op z!n plaats kan, maar dat doen we morgen wel want voor vandaag heb ik wel genoeg sleutelwerk gedaan en is het tijd voor wat rust.

Vanmorgen de motor weer ingebouwd, en alles weer aangesloten, en dan is het zover om de motor te starten, na wat gepruttel en nadat ik de twee laatste verstuiverleidingen weer heb vastgesleuteld slaat de motor aan en loopt weer dus het probleem met de inspuiting is nu opgelost, maar wanneer ik wat meer toeren geef komt er een vervelende tik in de motor die er stationair niet is, shit wat is er nu weer aan de hand, het zal toch niet zo zijn dat er iets mis is met de drijfstanglagers?. 
Hoe kom ik daar nu achter, zien kan niet, maar meten kan wel, en dus haal ik de verstuivers er af, en ga meten door een schuifmaat via de voorkamer op de zuiger te zetten, en dan de afstand vanaf de boring voor de verstuivers te meten.
Als ik alle zuigers in de bovenste stand heb gemeten is er maar een miniem verschil te zien een paar honderste millimeters.
Na veel wikken en wegen zit er dus niks anders op dan de motor voor de derde keer eruit te halen en dan eerst maar het carter te démonteren om in de motor te kijken naar drijfstangen en andere draaiende delen die daar zitten.
De andere morgen begin ik maar weer vroeg aan deze tijdrovende klus, maar het gaat steeds beter, wat wil je ook, na twee keer eerder de hele teringzooi te hebben losgesleuteld.
Nadat we het blok weer op de tafel hebben en het carter hebben gedémonteerd, valt er niets te constateren, en schroeven we het zaakje maar weer in elkaar, en ga ik dus nu de cilinderkop eraf halen, want dat getik moet ergens vandaan komen en dus zou het kunnen dat er iets is met een zuiger of mischien is er ongemerkt iets boven de zuiger gekomen via het inlaatspruitstuk of is er iets in de cilinder gevallen toen ik de kop er op heb gezet.
In een oogwenk heb ik de kop eraf, en er is niets te zien, tenminste er ligt niets op een van de zuigers.
Wel kan ik zien dat er op de zuiger van de Vierde cilinder een blank plekje zit die op de andere zuigers niet zit, en nadat ik de cilinderkop ook heb bekeken heb ik de boosdoener gevonden.
Het is één van de voorkamers die in de kop zitten geperst, en die bij de vierde cilinder iets meer uitsteekt boven de kop dan bij de andere drie.
Na het te hebben opgemeten m.b.v schuifmaat en voelermaten is het slechts iets meer dan tweetiende mm wat hij hoger ligt dan de andere drie voorkamers.
Met een kleine hamer tik ik hem zover mogelijk weer terug in de kop, en dat scheelt direct al iets meer dan vijftienhonderste mm.
Ik denk dat er bij het frezen van de klepzittings bij revisiebedrijf Visser waar de kop in een warm bad met ontvetter is schoongemaakt iets met de voorkamer is gebeurt waardoor de voorkamer enigzins los is geraakt, en ik heb dit niet gezien, en ook bij hun hebben ze dat niet opgemerkt.
Met schuurpapier van korrel honderdtwintig schuur ik de voorkamer zover af dat hij nu op gelijke hoogte boven de cilinderkop zit als de andere drie.


Ook schuur ik de plek waar het ding de zuiger heeft geraakt een paar tiende mm af zodat ze elkaar niet meer kunnen raken.
Dan zijn we weer zover dat de motor weer compleet in elkaar kan worden gezet, ik moet alleen nog zien aan een nieuwe koppakking te komen, want ik heb de vorige nu twee keer gebruikt en dat durf ik geen derde keer meer te doen. 
ik zou natuurlijk een setje kunnen bestellen in Engeland, maar die zijn niet origineel van Perkins en ook kost dat minimaal weer drie dagen tijd om het hier te krijgen en dus ga ik het internet maar weer op en na een poosje gezocht te hebben kom ik terecht bij Bakker in IJlst dat vlakbij Sneek ligt, ik bel ze even en ze hebben er waarachtig nog eentje op de plank liggen, en die kan ik dus zo ophalen.
Met John zijn auto ga ik hem ophalen, want die heeft nachtdienst gehad en dus hoeft hij hem vanmorgen niet te gebruiken voor z'n werk.
In IJlst aangekomen tref ik het niet want ze hebben in de wijk waar ik langs moet om bij Bakker te komen de hele boel over de kop i.v.m diepriool en renovatie van de wijk, en dus loop ik steeds vlakbij mijn doel weer ergens vast, na veel heen en weer gerij, kom ik eindelijk aan op mijn bestemming.
De prijs van de koppakking blijkt in de papieren te lopen want € 186,= is volgens mij niet normaal, ik weet er gelukkig nog 15% af te krijgen maar € 150,= is in mijn ogen nog steeds veel te veel.
Snel rijd ik weer terug naar Franeker en ga dan verder met de montage van cilinderkop, en aan het eind van de dag zit alles er weer op, en kunnen we morgen de motor weer op z'n plek takelen.


Vanmorgen de motor weer op z'n plek getakeld, en daarna alles weer aangesloten, het is een uur of vier dat we weer zover zijn dat er gestart kan worden, en dan nu maar hopen dat het getik eruit is.
Het duurt even voor hij aanslaat, maar dan draait hij en er is geen getik meer te horen en de motor loopt weer zoals het hoort te zijn zowel stationair als op toeren.
Ik zet de schroef in z'n werk zodat de motor belast kan warmdraaien en zo laat ik hem een paar uur draaien.
Doordat ik de schroefas los heb gehad lekt die een beetje bij het zwevende gland, maar dat is snel verholpen door de pakkingdrukker wat strakker aan te draaien, ook lekt er één verstuiverleiding bij de brandstofpomp, maar dat is zeer weinig en dat zien we eerst maar even aan, want ik durf hem niet nog vaster te draaien dan hij nu zit als het niet dicht gaat zal er mischien een andere hogedrukleiding op moeten.
Voor vandaag zetten we er een punt achter, en morgen gaan we de kachel weer boven de motor plaatsen, wat ook nog een flink klusje gaat worden want het ding past er maar net in.


Vanmorgen begonnen met de montage van de kachel, nou dat valt verdomd tegen, ik kan echt nergens bij. Eerst moet de in en uitlaatslang erop, en die zit aan de achterkant op een plek waar je niet met twee handen bij kan komen, loshalen was geen probleem, maar dit is andere koffie als Aafke me niet had geholpen met haar kleinere tengels dan had ik het niet gered.
Het monteren neemt bijna de hele dag in beslag, en daar hadden we niet op gerekend, maar we redden het om voor zes uur de zaak te klaren, al heeft het ons wel veel inspanning gekost.
Alles is nu weer in  kannen en kruiken, en we kunnen nu vertrekken wanneer we willen, waarschijnlijk gaan we terug het IJselmeer op en wellicht nog naar IJmuiden om van daaruit de Volvo Ocean Racers te verwelkomen bij de finish in Scheveningen op 24 juni.

Nou dat met het naar de finish gaan van de V.O.R kunnen we dus wel vergeten, want het waait dat het rookt en dus gaan wij niet richting IJselmeer of Den Helder toe, het is erg jammer dat we dat niet mee kunnen maken, en we moeten het nu maar doen door het op het internet te volgen.
De harde wind houd zelfs een paar dagen aan en we kunnen dus niet eerder vertrekken dan Zondag of Maandag aanstaande dan gaat de wind pas liggen en word het ook weer wat warmer weer.
We gaan de boot schoonmaken en nog wat klusjes doen en dan zien we wel weer verder.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten