pageviews

dinsdag 10 januari 2012

De Thuisreis

Om 23:00 staan we bij de Gate, maar nu staat er in plaats van 23:30 als vertrektijd 23:55.
We blijven maar in de rij staan, want als we weer gaan zitten staan we straks nog langer in de rij.
Even later komt er iemand aan van Korean-Air die ons meedeeld dat er een kleine vertraging is.
Ja dat hadden we al gemerkt, maar na een minuut of tien kunnen we dan toch inchecken en dat gaat redelijk snel, en we zitten om even voor twaalfen op onze plaatsen deze keer bij de nooduitgang, en dat houd in dat we geen stoelen voor ons hebben, en daardoor lekker languit kunnen met onze benen.
Even later komt er beweging in het toestel en taxieën we langzaam achteruit, maar dan blijft het vliegtuig plotseling weer staan.
De stewardessen beginnen een beetje nerveus heen en weer lopen door het vliegtuig, en ik heb zo'n idee dat er iets niet in orde is met de plane want zo nu en dan gaan de motoren sneller draaien, om vervolgens weer terug te vallen naar stationair.
Het word halféén, dan kwart voor één, maar om goed één uur gaat het zaakje weer verder met taxieën.
Nu gaan we echt de startbaan op, en gaan we er vandoor als de brandweer en even later hangen we in de lucht.
De vlucht verloopt verder zonder problemen, en we komen om 05:45 plaatselijke tijd in Madrid aan.
De vlucht duurde in totaal 13 uur, en dat is een wel erg lange zit.
Ik was na zes uur helemaal stuk, en had overal pijn, het is te koud vanwege de airco, maar na mijn jas te hebben aangetrokken en een deken over mijn benen te hebben gedaan werd het wat beter, en heb ik geprobeerd wat te slapen wat maar gedeeltelijk lukte.
We stappen uit, en als we uit de slurf komen staat er een mevrouw te zwaaien met een bord met daarop Amsterdam, ook roept ze steeds Amsterdam.
Wij melden ons met nog een stuk of dertig andere Amsterdamreizigers.
Als iedereen er is gaan we achter onze leidster aan, en die brengt ons naar een bagagecontrole.
Als we daar dan doorheen zijn, gaan we de vertrekhal in waar we ons installeren bij Gate 24.
Ik haal een paar broodje,'s, en even later ontdek ik een koffieautomaat en haal er een kop chocolademelk uit die Aafke en Ik delen, want ik had geen kleingeld genoeg voor twee.
Dan is het tijd om in te stappen, weer controle van de paspoorten en even later zitten we weer op onze plaats, weer bij het raam en deze keer voor de vleugel.
Het is te merken, dat wanneer je voor de vleugel zit, je minder last hebt van het lawaai van de motoren.
Het laatste stuk is mooi bij daglicht, en Aafke maakt dan ook veel foto's.
De vlucht duurt slecht twee uur en drie kwartier, en we staan dan ook exact op de vermelde aankondigingtijd t.w.12:05 aan de pier.
Het uitstappen gaat redelijk vlot, en ook hoeven we niet lang te zoeken naar onze koffers, die kan ik even later zo van de band pakken.
Omdat we niets hebben aan te geven staan we al snel in de aankomsthal, nu eerst koffie, en dan maar even kijken wanneer er een trein gaat.
Eerst bellen we eerst nog maar even met Roelof, of die ons ook van de trein kan halen straks.
Aafke heeft hem al snel aan de lijn, en ze spreekt af dat hij ons in Leeuwarden van de trein haalt.
Even later krijgen we een telefoontje dat hij ons liever uit Heerenveen op wil halen, omdat hij daar nog even naar toe moet, enfin dat mag wat ons betreft ook, alleen had ik al kaartje's gekocht voor Leeuwarden.
Gelukkig ligt het op de route, en dus vormt dat geen probleem.
Als we naar de treinen willen gaan, blijkt de roltrap die even hiervoor nog werkte is afgesloten, maar gelukkig is er nog een lift en daar stappen we dan maar in.
Als we op het perron staan, zie ik op de borden staan Intercity Amsterdam.
De trein komt er ook al aan, en nadat hij gestopt is stappen we in met onze vier koffers en twee tassen.
Zitten is er niet bij, want het is nogal vol, maar misschien is er straks plaats.
Ik zeg tegen Aafke dat we nog wel even moeten weten of we wel in het goede treinstel zitten, want in Zwolle splitst de trein zich altijd in een deel dat naar Groningen gaat, en het andere deel gaat dan door naar Leeuwarden.
Ik zie dat de conducteur één deur vanaf ons instapt, en loop daar even naar toe om het te vragen.
Als ik hem dat vraag, zegt hij dat we in de verkeerde trein zitten, en daardoor in Amsterdam over moeten stappen in de trein naar Amersfoort.
Verdorie nog aan toe zeg, zitten we in de verkeerde trein, ook dat nog.
Aangekomen in A'dam rennen we met onze koffers naar de trein naar Amersfoort, die we op haren en snaren halen.
Het hart slaat ons allebei als een
Lammestut.
Na weer een conducteur te hebben geraadpleegd, moeten we niet in Zwolle, maar in Amersfoort overstappen, en daar maar kijken in welk deel van de trein we moeten stappen om in Heerenveen te komen.
Als we in Amersfoort uitstappen, vragen we een stationschef, op welk perron we moeten zijn, hij typt wat in op een soort Ipodachtig ding, en zegt dat we op perron B2 moeten zijn, en we met de roltrap naar beneden moeten en de pijlen moeten volgen.
Zo gezegd zo gedaan, maar als we daar dan zijn zie ik geen trein, en ook geen bord waar de naam Zwolle op voorkomt.
Dan horen we via de luidsprekers, dat de trein naar Zwolle vertrekt vanaf perron B8.
Verd......... kunnen we weer slepen met onze koffers, gelukkig zijn er roltrappen, maar met elk twee koffers, en een tas valt niet mee op een roltrap.
Als we dan eindelijk bij het genoemde perron aankomen, rijd de trein ons voor de snufferd weg.
Dat word dus wachten op de volgende.
Terwijl we daar staan, en ik op het bord kijk zie ik daarop staan dat zijkant À naar Leeuwarden gaat, en zijkant B naar Groningen.
Wat bedoelen ze daar in hemelsnaam mee, wat is nu een zijkant?.
Aan de overkapping van het station hangen een paar bordje's waarop staat Vak A, en een eindje verder één met Vak B, dat zal er wel mee te maken hebben denk ik in mijn onnozelheid.
Ik ga er dus vanuit dat we het voorste treinstel moeten hebben, dat lijkt mij aan de informatie die ik nu heb het meest logische.
Dan komt de trein eraan, en op de zijkant van de voorste wagon zie ik staan Groningen.
Verdikkeme, is het net andersom, dus rennen we weer als gekken naar het tweede treinstel.
We stappen nog net weer op tijd in, want het is een lange trein.
Als Aafke vanaf de plaats waar wij in de coupe zitten, op een monitor ziet staan dat deze trein naar Groningen gaat, gaan mij de haren weer overeind staan, hoe is het mogelijk, zitten we verdorie nog aan toe, toch nog
weer in het verkeerde treinstel.
Even later word er om omgeroepen, welke treinstellen er door gaan naar Leeuwarden, en welke naar Groningen.
Ons treinstel gaat inderdaad naar Groningen.
Gelukkig kunnen we nog weer een keer overstappen in Zwolle.
Zodra de trein stopt springen we er uit met onze koffers en gaan we naar het voorste deel, en vragen daar de conducteur of we nu in de goede stappen, hij zegt nee, en legt ons uit dat er drie treinstellen naar Groningen gaan en maar één naar Leeuwarden.
Het is niet te geloven, ben ik nou zo stom, of zijn ze bij de NS van lotje getikt.
Als de gesmeerde jeweetwel gaan we snel naar het achterste treinstel, net als we daar in willen stappen houd de daar aanwezige conducteur ons tegen, en zegt dat de trein een eindje achteruit gaat.
Als we er daarna instappen, en er achterkomen dat er hier eigenlijk geen ruimte is voor onze koffers, zegt de beste man dat we beter maar weer uit kunnen stappen, en het verderop in de trein maar weer moeten proberen.
Dus wij weer uit de trein met onze vier koffers en twee tassen.
Ik neem mij voor, om nooit meer met een trein te reizen.
Nadat we zijn ingestapt in een inderdaad grotere balkonruimte waar we zelfs op klapstoeltje's kunnen zitten gaat de reis verder, en komen we dan ook zonder verdere problemen aan in Heerenveen.
Nadat we zijn uitgestapt, zien we Roelof onze kant al uit komen, we begroeten elkaar weer na drie en een halve maand te zijn weggeweest, en lopen naar de auto, waar we onze koffers gelukkig kwijt kunnen in de kofferbak.
Onderweg nodigd Roelof ons uit om met hun mee te eten, om ons daarna naar huis te brengen.
Nou daar zeggen wij geen nee tegen, na gegeten te hebben brengt Limmie de vrouw van Roelof ons thuis, na eerst nog even bij Jan Martin en Anneke de sleutel van het huis te hebben opgehaalt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten