pageviews

vrijdag 19 april 2013

Woensdag 17-04-2013

Bijna klaar en toch niet.

Vandaag  was het niet zo best gesteld met de door mij geprepareerde navigatiecomputer.

Net als ik het allemaal in bedrijf heb, en alles werkt zoals het moet werken, gaat er iets mis waar ik tot nu toe nog geen verklaring voor heb.

Ik had alle bedrading goed aangesloten en alles goed ingesteld, en alle bedrading mooi netje's in een contactdoos gedaan, en dan gebeurt het, als ik het deksel op de contactdoos druk zie ik dat er geen positie meer word aangegeven op het scherm, en ook niet meer op de marifoon.

Dat is echt balen, na zoveel moeite alles aan de praat en dan gebeurt er zoiets, shit, shit  en nog eens shit!!

Na alles nog eens gecontroleerd te hebben kom ik tot de conclusie dat het daar niet aan ligt, maar waar ligt het dan wel aan ?. ik zal er wel nooit achterkomen en we moeten verder dus ga ik maar weer over op de laptop die heeft het op een aantal blauwe schermen na altijd nog goed gedaan al was het elke keer bij het opstarten weer afwachten doet ie het of doet ie het niet.

Ik stel alles weer in zoals het voorheen draaide, en als ik de boel opstart dan werkt dus nu alleen de GPS functie, en kan ik omdat de Marifoon geen AIS signalen meer geeft en ook geen positie meer ontvangt van de GPS, niet meer zien wat er met de scheepvaart om mij heen gebeurt en ben ik er wel op achteruitgegaan.                      

Gelukkig heb ik nu wel radar en dat maakt weer veel goed, maar toch.
Ik denk er nu over om dan maar een losse AIS ontvanger aan te schaffen en die aan te sluiten op de plotter bij de stuurstand, wat uiteindelijk ook veel beter is als je daar direct de informatie op het scherm kan zien.
Daarom ga ik als ik straks thuis kom eens op marktplaats kijken wat er mogelijk is.
Aangezien ik hier al veel te veel tijd mee verprutst heb, ga ik eerst maar eens weer flink aan het opruimen.
Als ik het meeste weer wat in de bakje's, en gereedschapskisten heb ga ik maar weer verder met de reorganisatie van het instrumentenpaneel, het begint er nu aardig op te lijken en ik kom er vandaag wel klaar mee denk ik 
Ondertussen is het alweer zes uur geweest en ga ik maar op huis aan.
Moarm mar wer efkes in it waar sjen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten