pageviews

maandag 25 juli 2016

Zondag 24 juli 2016 laatste 40 mijl naar Oslo

Onze voornemens om vroeg te vertrekken halen we niet, maar toch slagen we er in om ons anker om 09:50 boven water te krijgen, en een minuut of 10 later varen we op de motor richting Oslo, nadat we drie uur op de motor hebben gevaren beginnen we wat wind te voelen en we proberen of de wind voldoende power heeft om ons wat snelheid te geven en rollen om 13:00 uur de Genua af en het gaat goed want we maken met de 10 knopen wind die er staat uit het zuidwesten een snelheid over de grond van 4.5 knoop zo dat schiet tenminste wat op.
Er komt zelfs iets meer wind en nu lopen we waarachtig 5.5 knoop over de grond, en dat blijft zo gaan tot we bijna in Oslo zijn.
Omdat we eerst wat meer willen weten, waar we de Fram en de Kon-Tiki van Thor Heyerdahl kunnen vinden, gaan we eerst op zoek naar een geschikte ankerplaats, en die vind ik na enig zoeken op de kaart aan de bakboordzijde van het Fjord.
Wanneer we daar aan komen,blijken er anders niet te liggen dan mooringboeien, waarschijnlijk allemaal privéboeien, maar het is nu halfzeven in the evening en wij zijn moe en dus pikken we de grootste mooring die er ligt en Aafke maakt met onze korte spring een verbinding met het ding, mocht de eigenaar toch nog komen en moeilijk doen dan kunnen we alsnog ergens anders een mooring zoeken.
We treffen het wel deze keer want om hier te ankeren is nogal diep,de meter geeft 19 meter diepte aan
Gelukkig voor ons komt er niemand opdagen om de rechten van de moorring te claimen, en zo gaan wij een rustige avond en nacht tegemoet.
Op maandagmorgen zijn we er weer op dezelfde tijd uit als de dag ervoor, en ook vertrekken we weer om 10 voor 10 nu echt naar Oslo, ik heb ondertussen onderzoek gedaan en ben er achter gekomen dat alle maritieme musea zich op het schiereiland Bygdoy bevinden en dus allemaal in één dag zijn te bezoeken.
Om elf uur meren we op aanwijzing van de havenmeester aan in de Aker Brygge Marina die midden in het centrum van Oslo ligt, ik voel aan mijn water dat het wel weer een rib uit mijn lijf gaat worden wat betreft het havengeld, want het personeel loopt hier in uniform op de steigers.
Allereerst gooien we onze drie watertanks vol en maken meteen van de gelegenheid gebruik om de boot wat af te spoelen, want er zitten hier en daar nog restanten kots van Dick en Aafke op de romp.
Daarna gaan we onze fietsen in gereedheid brengen, ik begin maar met alle banden op spanning te brengen, eerst maar met ons handpompje, maar daar geef ik al gauw de brui aan want dat schiet niet op, ik heb immers ook nog een compressertje aan boord die op 230 volt werkt.
Het lukt mij om drie van de vier banden op te pompen, maar nummer vier is omdat ik daar de binnenband een keer heb moeten vervangen met een gewoon ventiel uitgerust en die moet ik helaas helemaal met de handpomp op spanning brengen, na 100 keer pompen vind ik het wel goed en berg alle gebruikte atributen weer op.
We zoeken de spullen die we nodig denken te hebben op en sluiten de boot af en fietsen via de brede betonnen steigers naar het havenkantoor waar ik aan de dienstdoende medewerker het havengeld ga afrekenen, mijn vrees was juist ze zijn hier stervensduur, omgerekend kom ik op 540 x 0,106056108 eurocent en dat geeft als resultaat 57,27 euro voor één overnachting.
Hier is wel alles bij inbegrepen zegt de beste jongkerel aan de andere kant van de balie, zoals WiFi, Elektrisch, Water, Showers, en ook het gebruik van de wasmachine en de droger, nou als je dat er ook inderdaad allemaal bij krijgt, dan is het nog steeds veel te duur.
Ik vraag hem of we met de fiets gemakkelijk naar het schiereiland Bygdoy kunnen komen en hij legt mij op een kaartje de route er naar toe uit en ik mag het kaartje zelfs meenemen, dus zetten Aafke en ik koers naar de musea maar eerst moet er nog wel even een flappetapper worden gevonden want ik heb geen rooie cent Noors geld.
We hebben mazzel want bij het eerste het beste grootte gebouw zien we een pinautomaat en halen daar de door ons gewenste hoeveelheid Noorse kronen uit.
Na een paar maal verkeerd te zijn gereden, fietsen we eindelijk de stad uit richting Bygdoy waar alle bezienswaardigheden zijn te vinden ook rijden we daar nog een keertje de foute richting uit wat tot gevolg heeft dat we het hele schiereiland rondfietsen en aangezien het nogal bergje op en bergje af gaat komt het er voor mijn net gereviseerde hart behoorlijk op aan.
Met behulp van mijn zeekaart op de iphone komen we uiteindelijk toch daar waar we moeten zijn.
Van drie tot vier zijn we in het Frammuseum en staan we op het dek van dit imposante schip met zijn romp van 60 tot 70 cm dik eikenhout en ook is dit schip van binnen te bekijken wat we dan ook graag doen.
Dan is de Kon-Tiki van Thor Heyerdahl aan de beurt die helemaal van papyrusriet is gebouwd en dat is differend cook, Allebeide schepen zijn buitengewoon interessant om te bekijken en ik heb dan ook veel respect voor deze avonturiers Amudsen en Heyerdahl en hun bemanningen. Om halfzes komen we weer buiten en ontdekken dat het regent, en alles wat wij tegen de regen bij ons hebben is een plastic regenjasje in een bolletje wat Aaf laatst heeft gekocht bij Action.
Voor de schrik kopen we eerst maar een softijsje en nadat we dat hebben opgesmikkeld, gaan we de regen trotseren en deze keer gaan we de korte route en niet het hele eiland weer rond.
We vliegen er over, want het gaat meer bergaf dan bergopwaarts, het gaat zo hard dat mijn pet me van de kop waait gelukkig fietst Aafke een eindje achter me en die pikt hem weer voor mij op.
Wonder boven wonder fietsen we nergens meer verkeerd en komen mooi voor de haven uit.
Ondertussen is het nu wel halfzeven en gaan we eerst maar even een blonde rakker met elkaar delen, en daarna een cup a soupje, daarna een hamburger met kaas en ham, en ook nog een paar overgebleven pannenkoeken van gisteren gaan eraan.
Morgen gaan we als het droog blijft naar het Vigeland beeldenpark, en ook de Oslo Cathedraal is mischien de moeite van een bezoek waard.

Foto,s volgen nog.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten