pageviews

zondag 3 juli 2016

Nog 14 dagen dan is het zo ver

Vandaag begonnen met de Things to do list en daar staan nogal wat puntje's op en er komen er ook nog steeds weer dingen bij.
Vandaag eerst maar even met Aafke de veiligheidslijnen over dek aangebracht, en dat gaat deze keer als de brandweer en is dus eerder geklaard dan we dachten.
Dan nu eerst het probleem oplossen van het niet meer willen starten van de motor.
Om bij de de bedrading van het contactslot te komen moet eerst de achterste bakskist leeg want er zit een kap over de bedrading en die moet er helemaal af om er bij te kunnen komen.
Als ik dan zover ben haal ik één voor één de kabels van het contactslot er af om te controleren of geen corrosie en daardoor geen goede verbinding is.
Al snel kom ik er achter dat het probleem niet hier zit maar vermoedelijk bij de startmotor, dus daar eerst maar even kijken.de kabels bij de startmotor zijn wel wat groen uitgeslagen, maar na dat ik de boel losgeschroefd heb en schoon heb gemaakt doet de startmotor nog niets als Aafke de contactsleutel omdraaid.
Dan maar eens met een schroevendraaier contact maken en dan blijkt er maar weinig spanning op de klemmen te staan en dat wijst dus op een lege of kapotte accu, de accuklemmen heb ik een aantal welen terug nog vernieuwd dus daar kan het niet aan loggen.
Ook de accu is niet stuk want het controleglas staat nog mooi op groen.
Dan is volgens mij de accu strontleeg.
Er is maar één manier en dat is er een paar startkabels aan te knopen en dan kijken of de startmotor het dan doet
Zo gezegd zo gedaan en ja hoor nu start de boel wel weer en dus is de accu gewoon leeg.ik start de motor en laat hem een uur draaien zodat er weer genoeg stroom in zit om hem de volgende keer zonder hulp van de startkabels en één van de accu,s te starten.
Maar hoe komt die accu nu leeg, na enig nadenken denk ik het gevonden te hebben volgens mij is het lampje van de oven de oorzaak van de lege accu en daarom plak ik de schakelaar  vast zodat die niet meer kan worden aangezet.
Ik zeg tegen Aafke hoe ver ben jij met je werkzaamheden, want we zouden vandaag even naar Tinus toe om te vragen of hij wel weer een poosje op onze papegaai kan passen, Aafke zegt ik ben zo klaar en een kwartier later zijn we al onderweg naar Oostmahorn.
We worden enthousiast door Tinus ontvangen en er word gelijk koffie gezet en ook heeft hij appelgebak gehaald, tjonge jonge weer een ouderwetse verwelkoming die door ons erg op prijs word gesteld.Het duurt maar even en dan staat er ook alweer een bahco voor mijn neus, en een rood wijntje voor Aafke
We kletsen weer heel wat af en er is altijd wel wat nieuws hier op de haven, en de middag is dan ook gauw om.
Tinus wil dat we blijven eten en daar draait het op het laatst ook op uit.
Als we bijna aan onze maaltijd willen beginnen komen opeens Eva en Peter binnenlopen Tinus had ze vanmiddag al uitgenodigd maar toen hadden ze de buren op visite.Enfin zij krijgen koffie en wij gaan eten en daarna word er weer heel wat afgekletst over alle veranderingen hier op de haven en het word op het laatst dik elf uur voor we aftaaien naar onze boot die in EE ligt en ook Eva en Peter gaan weer op huis aan.
Tinus kerel je hebt ons weer heerlijk ouderwets laten genieten bij jou onderdak en vinden het geweldig dat je weer op Karel wilt passen deze zomermaanden.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten