pageviews

maandag 8 mei 2017

08-05-2017 Eindelijk onderweg naar het IJselmeer.

Vanmorgen om 8 uur staan we naast onze kooi, want er moeten vanmorgen nog een aantal dingen geregeld worden voor we weg kunnen varen richting IJselmeer.
Na alle verplichte nummers te hebben afgewerkt, zoals wassen, aankleden en ontbijten, gaan de vrouwen even naar het dorp voor boodschappen, en ook moet Aafke haar telefoon nog weer gerepareerd worden want de reperateur die zaterdag op haar iphone een nieuw scherm had gezet heeft een fout gemaakt want haar camera werkte niet meer en die deed het daarvoor gewoon prima.
Ik moet zelf ook nog even de motorruimte schoonmaken i.v.m een waterlekkage van de interkoeler, en ook moet ik nog een fles vol gas halen, en daar zou John me even meehelpen.
Aafke en Maaike raken al een beetje later weg dan gepland, maar later bleek dat de winkellier ook pas om 20 over tien de winkel opendeed.Ik ben snel klaar met mijn klusje,s maar de dames komen pas tegen twaalfen weer bij de boot, want er was nogal een en ander verprutst door de reperateur en daardoor moest er een nieuwe camera in en nog wat dingen.
We besluiten om eerst maar even koffie te drinken, en dan gaan de trossen los en varen we om kwart voor één door de nieuwe Franeker stationsbrug heen, Aafke heeft gelukkig ook nog 12 AA batterijen meegenomen want die van de radio waren op, en ook de handmarifoon schreeuwde om nieuwe batterijen en dus werkt nu alles weer zoals het hoort, en kan ik de brugbediening oproepen wanneer we voor een brug liggen te wachten.
De bruggen moet ik allemaal oproepen voor er actie komt, maar ze reageren spontaan op mijn vraag om ze te openen, en daardoor zijn we al om kwart voor twee door de Tjerk Hiddessluis en varen we even later om 14:00 uur het wad op richting Kornwerderzand.
Omdat de wind precies van achteren komt het eerste stuk varen we dat stuk nog maar even op de motor maar halverwege gaat het verder onder zeil.
We komen om even voor drie uur al in Kornwerderzand aan, en daar duurt het nog wel een twintig minuten voor de lichten op rood/groen staan wat betekend dat de brug bediend gaat worden.
De brug gaat open, en ik vaar alvast richting brug, maar ook horen we nu opeens een sirene loeien en het lijkt net of de brugwachten de brug weer dicht gaat doen, maar het blijkt geen ambulance te zijn maar een politieauto die nu voor de brug staat, en de brugwachter kiest in ons voordeel, en laat de politie de politie.
Snel vaar ik door de bruggen, ja het zijn hier twee die open en dicht moeten en vaar meteen de geopende sluis binnen die op groen licht staat.
Het schutten gaat snel en we zijn met twee schepen in de sluis en gelukkig ligt er slechts één jachtje aan de steiger hier in Kornwerderzand, de bedoeling is dat we hier vanacht blijven, en dan morgenochtend het kazemattenmuseum gaan bekijken, tenminste als dat open is, het is nog erg vroeg in de tijd, en dat is dus even afwachten.
Na die tijd gaan we verder varen naar Workum toe, en dat is niet zo erg ver hier vandaan.
Hieronder nog een paar foto,s van een winderig maar helder Kornwerderzand.



,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten