pageviews

zondag 28 mei 2017

Hemelvaartsdag naar Dronrijp.

Ondertussen zijn we weer 11 dagen verder, en vandaag vertrekken we eindelijk richting Leeuwarden en varen om kwart over zeven naar mijn geboorteplaats Dronrijp omdat een goede vriend van ons gisteren  75 jaar is geworden en omdat we gisteren op de kleintje's moesten passen konden we niet op de dag zelf aanwezig zijn wat wel jammer was.
Als we om goed acht uur aanmeren voor de brug staat Jaap ons al met de mercedes op te wachten zodat we het hele stuk niet hoeven te lopen, en even later zitten we onder het afdakje in een hoek van de tuin, Pleunie had Jaap opgedragen om de vuurkorf aan te steken voor de warmte en de sfeer, maar het ding geeft nogal wat rooksignalen en Pleunie verplaatst het ding een eindje verder van ons af zodat we niet als gerookt vlees hier weer vandaan hoeven te komen.
De koffie met eigengemaakte gevulde koek gaat er wel in, en ook het bier wat daarna volgd vind ook zijn weg naar het inwendige deel van ons lichaam.
Het is al gauw 00:00 uur als Jaap ons na gezellig te hebben bijgekletst, ons weer terugbrengt naar de boot.
Na nog een koartnen ien duiken we ons nest in en al snel hebben we de slaap te pakken.
=========================================================================
We zijn alweer een dag verder en vertrokken naar Leeuwarden, om boodschappen te doen en ook omdat er in de stad dit weekend van alles te beleven is.
Na boodschappen te hebben gedaan en even een poosje met de brugwachteres te hebben gepraat waarmee Aafke vorig jaar veel contact heeft gehad, omdat het deze week precies een jaar geleden is dat ik hier mijn derde hartinfarct kreeg gaan we weer terug naar de boot.
Aafke gaat s,middags nog maar even de stad in om nog wat boodschappen te doen, en ook om even bij specsavers langs te gaan om beschermrubbertje,s voor mijn gehoorapparaten te halen.
Terwijl ik zit te lezen gaat opeens de telefoon, het is Aafke die zegt dat ik op de fiets moet springen want het is erg leuk met allerlei straatartiesten die optreden op de nieuwstad.


Ik heb eigenlijk niet zoveel zin, want ik ben niet helemaal 100 punten op dit moment, maar ze praat net zolang tot ik mij laat overreden door haar enthousiastme en beloof dat ik die kant op kom.
Het is inderdaad erg gezellig in de stad en we genieten erg van de optredens van al deze vreemde gasten, het is zo ongeveer als op Terschelling tijdens het Oeralfestival.


Na een dik uur hebben we wel genoeg gezien en gaan we na nog wat boodschappen te hebben gehaald bij de dichtsbijzijnde Aldiwinkel terug naar de boot.
Het uitstapje heeft mijn gezondheid helaas niet verbeterd, en ik neem maar even een stoombad om mijn gereutel wat tot bedaren te krijgen, en dat geeft toch weer wat verlichting.


Ons plan is om volgende week z.s.m naar mijn huisarts te gaan om maar eens even naar mijn longen te laten luisteren want dit gaat niet helemaal goed zo heb ik het gevoel.
Dinsdagmorgen vertrekken we, maar eerst ga ik nog even naar het inloopspreekuur bij specsavers om mijn gehoorapparaten even een beurt te laten geven.
We varen eerst door drie bruggen en meren dan aan in de Prinsentuin, en vandaar is het maar een klein eindje lopen naar de nieuwstad waar specsavers zit.
Tien minuten later sta ik alweer op straat, en ik maar denken wat zijn die elektrische auto,s van tegenwoordig stil, maar ja ik heb die dingen al een paar maanden niet in mijn oren gehad en ik moet nu vaststellen dat er nog steeds word gereden met auto,s waar fossiele brandstoffen in worden verstookt.
Ik zet de apparaten zo zacht als mogelijk is, en loop nog even bij het fenomeen Auke Rauwerda binnen voor een ledlampje in één van onze plafondlampen.
Het is bijna niet te geloven maar ik ben in een rikketik weer buiten met een nieuwe pit en loop snel naar de boot die hier vlakbij ligt.
Het is nu net elf uur geweest, en wanneer we nu direct weggaan dan zijn we om ongeveer 12:00 uur in Birdaard.
Inderdaad zijn we om exact 12:00 uur voor de brug en die staat ook nog eens op enkel rood, en dat betekent dat hij nog word bedient, maar al gauw heb ik door dat de brègewipper heeft vergeten om de lichten op dubbelrood te zetten, enfin geeft niet nu kunnen we mooi even een bakje doen en een boterham eten.
Om één uur is de brègewipper er weer en laat hij ons door de brug, met nog drie andere schepen.
Bij de tweede  brug doen we wat geld in de naar ons toegeslingerde klomp en dan gaat het gas er weer op richting Dokkum waar we om kwart over twee aankomen, we gaan eerst nog even voor de Ee brug aanmeren want ik moet nog even een bestelling ophalen bij Auto Schaaf Dokkum, want je kunt niet zonder brandstoffilters aan boord.Ook nemen we nog een kijkje bij de kringloopwinkel, maar behoudens één boek, en wat sportkoeken vertrekken we naar de andere kant van de stad, en gaan liggen vlak achter de brug om water te tanken want alle tanks geven rood aan en het water is hier waarachtig ook nog eens gratis.
Na alle tanks afgetopt te hebben varen we verder, naar ons bekende plekje van de marrekrite tussen Ee en Engwierum, en gaan dan morgen op de fiets naar Kollum voor een bezoek aan mijn huisarts Jan de Waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten