Ze vragen dus wat onze plannen zijn, en daar moeten we nog wel even over nadenken, want we zitten op een plek waar we beide kanten uit kunnen, en daar moeten we toch even over nadenken, en Aafke wil graag eerst even op een kaart kijken waar heel Denemarken opstaat, en dat gaan we morgenvroeg even doen.
Ik was vanmorgen al vroeg uit de veren, en na even gelezen te hebben in mijn boek, heeft Aafke het over watertanken en daar hebben we het dus gisteren over gehad en ik stop even met lezen, en haal onze plat opgerolde waterslang uit de bakskist, en de aansluiting past precies op de hier op de steiger aanwezige tappunt zonder slang.
Ik gebruik het stuk vernuft voor de eerste keer, en rol de slang helemaal af, sluit hem aan, en draai de vuldoppen alvast eraf, zodat ik alles in één keer kan doen.
Als ik de waterkraan opendraai ontdek ik dat er allemaal kinken in de slang zitten en daardoor hapert de doorstroming, maar na de slang tig keren te hebben rondgedraaid komt er een ferme straal water uit.
De druk op de waterleiding is hier minimaal twee keer zo hoog als bij ons in Nederland, en de slang even dichtknijpen om de stroom even te stoppen gaat moeilijk, maar na een aantal vouwen over elkaar te hebben gedaan kan ik de stroom even stoppen om van de ene naar de andere tank te gaan.
De schipper van de boot naast ons wil ook graag de slang gebruiken, en dat mag van mij, en wanneer ik mijn tanks vol heb geef ik de slang aan hem, en die is gelukkig lang genoeg.
Novah is tot kraanmachinist bevorderd en draaid de kraan even dicht wanneer de buurman klaar is met het vullen van zijn tanks.
Het is nu eerst even opruimen, en dan gaan we eerst maar eens wassen en aankleden, want het is ondertussen al negen uur geweest, en onze Zweeds Hollandse buren maken los en varen weg, wij zwaaien ze nog even uit, en wensen hun goede vaart toe.
Na ons ontbijt ga ik nog even de motorolie checken, en doe er een halve liter olie bij, en nu staat hij exact op peil, en ook kijk ik hoe hoog het peil staat van de dieselolietank, nou dat is nog redelijk op peil, maar omdat onze fietsen achter op de boot staan, kan ik niet bij de yerriecans komen die in de bakskist zitten.
We gooien los, en ik duw ons achter van de kant af met de pikhaak, want de schroefwerking is bij achteruitvaren in dit geval de verkeerde kant op, terwijl Aafke de punt van de boot vanaf de wal in de goede richting duwt en op het laatste moment via het anker weer aan boord klautert, schakel ik de keerkoppeling in en varen we achteruit de haven in, en na de boot te hebben gedraaid varen we om 09:45 uur de haveningang uit.
Zo we nu varen, voel ik wel wat wind, maar wanneer ik op koers ga liggen richting Mön dan blijkt er van de wind niets over te zijn, en dus oliezeilen we verder.
Omdat ik verwacht dat het bij oliezeilen zal blijven ben ik er niet gerust op wat het dieselolie peil is, en ik ga de fietsen even wat anders neerzetten, en het lukt om de bakskist aan stuurboord open te krijgen, en ik haal twee cans van 10 Ltr te voorschijn en zet die alvast in het gangboord, het is een vlakke zee, en dus vul ik na de trechter met zeef in de vulpijp te hebben gezet 20 ltr toe aan de tankinhoud en dat moet met elkaar meer dan genoeg zijn voor de negen uren op de motor.
Als we twee uren hebben gemotord, krijgen we er een beetje wind bij van tussen de 4 en de 7 knopen en dus gaan we het grootzeil erbij zetten, en dat geeft toch een halve mijl tot een mijl snelheid meer.
Het weer is verder prachtig, maar wel erg hijig, maar ik kan in de verte Mön al zien liggen, dat lijkt dan dichtbij, maar nog wel vier uren varen bij deze snelheid.
Wanneer we dan bij Mön zijn en bijna om de hoek van het eiland komen, dan is er plotseling wind eerst 8 dan 10 en even later 15 knopen wind, helaas kunnen we er niks mee want hij komt uit het Z.O en dan is de haven die 3.5 mijl verder ligt net niet bezeild.
Als we nog een mijl er vandaan zijn laten we bij een daar voor anker liggend schip ons grootzeil zakken, doeken het op, wat niet netjes genoeg gaat, maar dat doen we in de haven wel weer even opnieuw.
Na de haven te zijn binnen gevaren, en gezocht hebben om een plekje daar, blijkt er geen plek meer te zijn, en dus gaan we maar in de visserijhaven liggen tegen de kade met oude vrachtwagen banden.
We maken nog even schoon schip , en dan is het weer tijd voor een aankomstborrel.
Het eten is ook gauw klaar, want we hadden nog wat leftovers in de koeling staan, en het toetje word een ijsje nadat we bij de betaalautomaat zijn geweest.
We hebben vandaag geen foto’s gemaakt, omdat er ook weinig tot niets is gebeurt op deze moterzeildag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten