Onderweg worden we een paar keer opgelopen door wat schepen die elkaar ook nog net passeren op de plek waar wij dan ook varen, maar er is blijkbaar ruimte en diepte genoeg voor deze twee reuzen, waarvan er één een lege tanker is.
Ook worden we ingehaald door een paar zeiljachten, die blijkbaar haast hebben, nou wij houden het op 5,5 knopen, want harder varen kost alleen maar meer dieselolie en de tijd die het daardoor scheelt is nihil.
We komen hier aan om kwart over twee, en hebben er dus ruim vier uur over gedaan, nou dat is zo’n 8 liter diesel ruim genomen.
Onze peilschaal van de dieselolietank.
Het is niet vol, maar het is toch altijd even zoeken, waar gaan we liggen, tegen de steiger is natuurlijk mooi, want dan kun je de fietsen van boord krijgen, ga je tegen een andere boot aanliggen dan kun je dus gemakkelijker wegvaren zonder dat er iemand voor jou los moet gooien, en opnieuw weer moet aanleggen.
Gelukkig heeft Aafke vandaag het timmermansoog, want waar ik dacht daar passen we niet tussen, zegt zij dat het wel kan, en dus probeer ik dat onder protest.
Nou dat is meer dan genoeg ruimte, en een voor ons liggend motorbootvaarder neemt van Aafke de voorlijn aan en zij maakt zelf de spring vast, terwijl ik de motor in z’n vooruit laat staan breng ik de achterlijn aan en van de overblijvende lengte maak ik nog een spring.
Dan is het tijd voor een aankomstborrel en daarna gaan we even de boel verkennen, want we zijn weer eens in de plaatselijke feestweek terechtgekomen, en er is kermis hier, met aan de havenkant een groot gevaarte met twee ronddraaiende wieken met ronddraaiende bakje’s eraan. Ik schat het ding op 25 tot 30 meter hoog en er kunnen in totaal 8 personen per bakje dus vier en die zitten met hun ruggen naar elkaar toe.
Ronddraaiende wieken met bakje’s eraan met aan elke wiek vier personen, die ook nog eens een slag in de rondte gaan.
Het apparaat draait eerst een aantal keren rechtsom, en vervolgens een aantal keren linksom, het gegil van de meiden is van ver te horen, se raze as bargen.
Wanneer we later weer aan boord zijn zeg ik tegen Aafke; zullen we voor de zekerheid toch maar even twee jerriecan’s met diesel ergens zien te ritselen.
Nou dat lijkt haar ook wel goed toe, want zonder zitten is niet prettig, en je kunt er erg mee in de problemen komen, en dus ga ik even op internet kijken waar er hier een tankstation in de buurt is, nou dat zit op 1,7 km vanaf hier, en dat is beloopbaar vinden we allebei.
We gaan op stap met het boodschappenkarretje en daar passen precies twee jerriecan’s in van 10 ltr elk,
Wanneer we die kant dan een eind zijn uit gelopen, kijk ik nog eens op het kaartje, en nu is het opeens veel verder n.l. 3.5 km nou dat is me ook weer wat, en tot onze verbazing is de straat waar wij langs moeten er naar toe compleet opgebroken vanwege vernieuwing van de riolering, we kunnen er echter wel langslopen via het naastgelegen voet en fietspad.
We lopen maar, en we lopen maar, en laten we hopen dat het pompstation op zondag open is, en niet vanwege de onbereikbaarheid voor autoverkeer dicht is, je zal het maar beleven wanneer we er eindelijk zijn, en dat we daar voor Jan met de korte achternaam staan.
Na de kaart nog eens op de telefoon te hebben geraadpleegt zien we dat we nog een straat naar links moeten, en daarna nog eentje naar rechts, en dan zouden we er moeten zijn.
Als we er dan bijna aan toe zijn blijkt het een industrieterrein te zijn, en daar word het dus niet beter van, want daar is natuurlijk zondag’s niemand.
Gelukkig zie ik een onbemand tankstation aan de andere kant van de weg, en na er snel naar toe te zijn gelopen is het station in bedrijf, na mijn pinpas erin te hebben gedaan en mijn code te hebben ingetoetst kan er getankt worden, tjonge jonge wat een gelukkie, het doet gelijk de pijn in mijn knieën en heupen vergeten, en nadat we getankt hebben en de jerriecan’s te hebben gekuist, gaan we op de terugweg, maar eerst nog maar weer op de kaart kijken, of er misschien een kortere route is te nemen maar dat blijkt niet zo te zijn.
We lopen weer langs de opgebroken weg naar de verkeerslichten toe, en slaan dan linksaf richting haven via de hoofdstraat waar dus ook de kermis is, op de heenreis had Aafke al verlekkerd gekeken naar de pizzatent, en daar halen we dus vier punten pizza Hawaï waar we allebei wel van houden, vanwege de kermis zijn ze natuurlijk duurder, dan gewoon even een pizza uit de winkel opknagen, maar dat maakt niet uit, de uitbaatster pakt ze voor ons in aluminiumfolie en dan lopen we naar de boot die nu op vijf minuten lopen ligt.
We hijssen de jerriecan’s aan boord, en gaan dan eerst maar even eten, maar omdat onze Nederlandse buren willen vertrekken gaan we die eerst nog maar even losgooien en de goede richting opduwen, en we wensen ze een behouden vaart toe naar Vlieland in één keer met hun tweeën.
Dan gaan we de pizza’s te lijf, en die zijn lekker warm, en ook nog eens lekker, en vooral met een goed glas wijn erbij.
Ik had Aafke beloofd om na de pizza nog even een ijsje te gaan halen bij de Italiaan hier even verderop in de hoofdstraat, en dat doen we dan ook nog even nadat we wat bekomen zijn van onze maaltijd.
Wanneer we daar een poosje hebben gezeten op het terras met onze ijsco, gaan we nog even bij het reuzen molenrad kijken, en dan gaan we weer naar de boot want we willen onze fietsen weer in de voorpunt hebben te staan, dan zijn de bakskisten tenminste weer bereikbaar, voor het geval dat we daar iets uit nodig zouden hebben.
Het is nog een heel gedoe want dingen die tijdens de vakantie maar even in de voorste hut zijn gelegd, moeten nu dus weer verhuizen naar de SB hut achter.
De fietsen heb ik nadat alles daar dus weg is, al snel weer op hun plek waar ze goed geborgd en klem staan.
Dan is het tijd voor een bakje troost voor mij, en thee voor Aafke.
Het is nu net 22:00 uur geweest, en we willen er morgenvroeg niet al te laat uit om de stroom op de Elbe goed mee te hebben langs Cuxhafen, dus vertrekken we om kwart over zeven wanneer het op dat tijdstip HW is en wij zullen wel niet de enigen zijn vermoed ik.
Wat later vertrekken is niet erg want wanneer het HW is loopt de stroom nog wel even twee uur door tot aan Hamburg.
Ook hopen we dat de Oostenwind dan begint te waaien, maar de kracht daarvan is nog niet helemaal zeker, bleek toen ik het zojuist nog even bekeek op windfinder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten