pageviews

zaterdag 17 juni 2017

Operatie Windgenerator op Donderdag 15 juni

Nadat ik gisteren de verlichting in onze stuurboord achterhut heb gerepareerd, wat nogal wat voeten in aarde had en meer tijd frat dan we hadden verwacht, is nu de Windgenerator aan de beurt voor een gehele revisie.
Omdat ik de generator niet omhoog kon  krijgen door hem te proberen uit de rvs paal te schuiven, zat er niets ander op dan de paal met windgenerator en al naar beneden te halen en dan proberen om de generator er op horizontale manier uit te tikken met een dikke hamer en een stompe beitel.
Het valt nog niet mee om het geheel van zijn plaats te krijgen, want het ding weegt zo'n 25 kg en moet eerst een stuk omhoog voor we hem horizontaal neer kunnen leggen op de hekrailing.
Het lukt ons, om met ons tweeën het ding zover te krijgen, en ik bind hem voor de zekerheid met een stuk touw goed vast aan de hekstoel.
Nu moet de boot nog zo dicht mogelijk met de achterkant naar de wal toe, zodat Aafke hem op kan vangen als ik hem uit de rvs buis ga tikken.
Omdat ik niet zeker meer weet hoe ik de bedrading toendertijd aan elkaar vast heb gemaakt en ik niet eerder kan zien hoe het zit dan wanneer de generator uit de buis is, wacht ons een verassing.
Ik heb toen de kabels aan elkaar gesoldeerd en met veel isolatieband omwikkelt, en nu we dan na heel wat getik de generator van de buis hebben gekregen moet ik om bij de kabel te komen de isolatie verwijderen.

Aafke heeft nu houden en keren daar op de wal want zij staat nu met de windgenerator van 25 kg in haar handen en dat kan niet lang duren want dan anders gaan ze beide te water.
Vlug haal ik een mes en probeer de isolatie weg te snijden, maar dat wil niet erg lukken en dus word het knippen.

 Na de kabels te hebben doorgeknipt kan Aafke mij de generator aangeven en dan ga ik het ding uit elkaar halen om er nieuwe lagers in te zetten, dat waren we vorig jaar al van plan, maar nu is het echt noodzaak want anders is straks het hele ding naar de barrebiezen.
Het is nog een heel gesleutel om bij de lagers te komen, het hele ding moet uitelkaar tot de laatste schroef, toch lukt het ons om het ding vandaag weer draaiende te krijgen en om halfzeven staat hij weer achter op de boot stroom op te wekken.

Gelukkig was het vandaag niet erg warm en ook stond er een briesje zodat het werken plezierig was
ik ben dan ook blij dat ik me weer wat fitter begin te voelen, en ook onze kluslijst is weer wat korter geworden hierdoor.
We hebben vandaag zaterdag 17 juni nog wel boodschappen nodig en we hadden de keus of met de boot naar Dokkum, of op de fietsen naar Kollum.
Net nu we hebben besloten om op de fietsen naar Kollum te gaan begint het wat te miezeren, en dus 
Eerst maar even op buienradar kijken, want we zijn wel een halfuur onderweg naar Kollum.
Na buienradar te hebben geraadpleegt, gaan we op weg met de fiets naar Kollum, ondertussen is het weer een beetje mottig geworden maar we zetten door in goed vertrouwen op buienradar en jahoor het motten houd op en de zon komt tevoorschijn.
Om goed twee uur zijn we bij de kringloopwinkel want Aafke wil nog wat omstruinen, ze koopt niets, maar ik wel ik vind er een tang om een snapveer te monteren die ik nog niet had en ook nog een waterkoker die zo op het oog te zien nooit in gebruik is geweest en die van ons op de boot is het deksel van kapot dus dat komt mooi van pas.
De volgende loop is naar Action, want mijn aftershave is op en dan gaan we nog even naar de Aldi om wat boodschappen, wanneer ik om te proberen twee blikken witbier van het merl schultenbrau weissbier in de kar zet, krijg ik opeens een straal bier in mijn gezicht, wat blijkt het blik is lekgeraakt tegen een uitstekend deel van de binnenkant van de winkelwagen.
Het blik heeft halverwege een klein gaatje, en dat blijft maar doorspuiten, alles raakt onder het bier en het begint ook nog eens vervelend te plakken.
Ik ga op zoek naar een medewerker van de Aldi en er komt net iemand het magazijn uit en dus spreek ik hem aan want op deze manier geeft een halve liter bier een hoop geplak op de vloer en ook de winkelwagen word een vieze bende.
Terwijl de medewerker de boel beredderd winkelen wij weer verder, en haal ik tevens een nieuw biertje op.
Dan treffen we wanneer we naar de Poeisz fietsen Nanneke van Folkert aan, die bij de Caf bij de bloemen staat te kijken, en dat word dus weer even bijpraten later komt ook Folkert er nog bij die even naar auto Beerda moest vanwege de auto.
Na elkaar een mooie zomer en vakantie te hebben gewenst, gaan we nog even bij de Poeisz aan om oude batterijen in te leveren en dan gaan we nog even kijken op de Bogermanstraat nummer 1U of er ook nog post is.
Het is wel vreemd, want elke keer als we daar door de deur stappen, komen we de Familie Van Leeuwen tegen, zo ook nu en we kletsen maar weer even bij.
Er is weinig post en we gaan direct maar door naar Ee, want we hebben spullen bij ons die bedervelijk zijn en dus zijn we om halfvijf weer op de boot, na alles weer aan boord te hebben gebracht, gaan we eerst het witbiertje proberen en dat begint er op te lijken, want deze is niet bitter en valt ons beiden in de smaakt.
Nu word het een kwestie van rekenen hoeveel bier er mee op reis moet, als ik uit ga van gemiddeld twee biertje's per dag kom ik op 75 dagen keer twee is 150 halve liters bier en dat is zeg maar zes tray bier, nou dat valt nog mee, we hebben ook wel eens 500 halve liters in de bilgeruimte meegenomen naar Noorwegen, want daar kost een biertje ongeveer 10 euro per blik en hier 60 ct per halve liter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten