pageviews

maandag 26 juni 2017

26-06-2017 Groningen naar het Lauwersmeer

Vanmorgen zijn we om halfnegen uit de veren, en gaan eerst maar even ontbijten , en dan maar wassen en aankleden.
Tegen tienen zijn we dan zover dat we kunnen vertrekken en roep ik de Oosterbrug op kanaal 85 op, al snel krijg ik iemand ervoor en zeg dat we graag door de brug en door Groningen willen.
Ik krijg te horen dat de brug zo dadelijk word geopend en dat er dan een brugwachter met ons mee gaat om de andere bruggen te openen.
In no time gaat de brug open en de volgende, en de volgende, we zijn in één uur en vijf minuten door alle bruggen in Groningen en dat zijn er heel wat ik heb ze niet geteld, maar ik denk dat het er wel 16 zijn.
Om elf uur zijn we dan ook al bij de sluis, waar het reitdiep kruist met het Hoendiep, maar hier hebben we met elkaar wel een uur oponthoud met wachten en schutten.
En dat gaat nog drie uur zo door, u in het meanderende reitdiep, en om halfvier liggen we dan eindelijk in Zoutkamp aangemeerd.
We gaan gelijk maar even om boodschappen bij de plaatselijke buurtsuper en gaan dan eerst maar een pintje drinken als we terug zijn aan boord, want we hebben zo langzamerhand wel eentje verdient.
Om halfvijf gooieN we los en varen naar de reitdiepbrug toe, er staan daar wel camera's maar wat ik ook doe ze zien mij schijnbaar nie, en dus doe ik maar even weer een roepie-roepie met Lauwersoog.
De bruggewipper die ik voor de marifoon krijg beweert dat hij mij niet ziet, terwijl ik vlak voor de brug lig, maar gaat in ieder geval de brug omhoog doen.
Ik vaar voor de zekerheid toch maar weer even achteruit, want van de andere kant komt er een motorjacht aan en daar hoeft de brug niet voor omhoog, maar je weet nooit wat iemand anders gaat doen en ik wacht maar even tot het groene licht aangaat, en vaar dan door de brug.
Het is onze bedoeling om ergens in het Lauwersmeer aan een steiger te gaan liggen, maar bij onze eerste poging gaat het mis we lopen twee meter voor de steiger aan de grond en de dieptemeter zegt dat het hier 1.90 diep is en dat is 30 cm te weing voor ons.


Met moeite en veel schroefwater komen we weer los en varen naar de volgende die een eindje verder aan dezelfde kant ligt.
Hier kunnen we net aan de kant komen en maken vast, na alles te hebben opgeruimd gaan we eerst maar eens een soepje nemen want het is onderhand 20 voor zes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten