pageviews

woensdag 28 juni 2017

27-06-2017 Van het Lauwersmeer weer naar Ee.

Het is vandaag een redelijke dag, en er staat waarempel ook nog wat wind, en het komt ook nog eens uit de goede richting treffen wij dat even.
Ik start om halftwee de motor want we zitten hier aan de grond en zodoende is het even nodig om bij deze steiger de schroef te gebruiken, even later nadat we de Genua hebben afgerold kan het oliezeil weer uit, hè hè wat een rust.
We maken zo tussen de 5 en 6 knopen snelheid bij 12 tot 14 knopen wind en al snel zijn we bij de ingang van het Dokkumerdiep, en moet het zeil over de andere boeg.
We worden ingehaald door een Duits zeiljacht zonder mast, en ik heb zo het idee dat het gebruikt word als motorboot nou ja er staat dan ook op de boeg "waarom niet".
Als we Senneroog zijn gepasseerd komen we in de luwte van de bomen, en draaien we de Genua maar weg en starten de motor.
Met nog een ander zeiljacht en de Duitse motorboot, en nog wat kleine motorbootje's passeren we de sluis, het binnenwater staat erg laag en er word gespuid, ik zie drie rode lampen op de uitwateringsluis branden en dat voorspeld dus regen voor morgen en mischien wel de hele week.
Om goed drie uur zijn we bij ons marrekriteplekje en gaan aanmeren.
Het zit namelijk zo, dat wij gisteravond de windgenerator eraf hebben gehaald, om aan de weet te komen waarom hij zo zwaar draait.
Nadat we het hele ding weer uitelkaar hebben gehaald, zijn we nog geen enkele oorzaak tegen gekomen waarvan we kunnen zeggen hé dat is het probleem !.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat de beide magneten die tevens als vliegwiel functioner te dicht tegen de stator met de wikkelingen zitten, maar alles zit precies weer zoals het was, want ik had voor de zekerheid alles gemerkt en het enige zou kunnen zijn dat de lagers te zwaar draaien.
Goede raad is duur, en ik besluit om twee nieuwe lagers bij het mechanisatiebedrijf hier in Ee te halen.
Ook heb ik gedacht dat de magneten mischien invloed zouden kunnen hebben op de lagers, maar na op internet te hebben gekeken staan ze als onderdelen aangegeven 6202 2rs en dat zijn hele gewone stofdichte kogellagers.
Ik maak de fiets klaar en ook neem ik één yerriecan mee zodat ik meteen onze dieselvoorraad bij kan vullen, want er is hier in Ee een heel goedkope pomp namenlijk.
Na eerst nog even de 15 liter die we nog hadden in de tank te hebben gegooid reis ik af richting dorp.
Gelukkig heeft de magazijnman twee lagers op voorraad en na dieselolie te hebben getankt fiets ik weer naar de boot, gooi de dieselolie in de tank, en ga bezig met het monteren van de nieuwe lagers.
Het eerste lager zit snel waar hij hoort te zitten, maar het tweede lager blijkt de magazijnman mij verkeerd te hebben meegegeven i.p.v 6202 heeft hij mij er een van 6203 gegeven, en dat houd in dat ik nog een keer die kant op moet.
Ik spring maar weer op de fiets, en neem ook maar weer een yerriecan mee voor de dieselolie.
Het is gelukkig niet ver en even later ruil ik het lager om bij de magazijnman, en de man zegt sorry dat had ik niet gezien, ik zeg dat iedereen wel eens een fout kan maken, en vertrek richting dieselpomp en na de yerriecan vol te hebben gegooid fiets ik weer naar de boot toe.
Zo nu eerst de dieselolie in de tank kieperen, en dan maar weer met de stroommaker aan de slag.
Op een halve liter na gaat de yerriecan in de tank, en dan begin ik met de generator weer verder in elkaar te zetten
Dat gaat goed totdat ik de beide magneethelften en de stator weer in het deel steek bovenop de stalen pijp op de hekstoel van de boot, de boutje,s die de as voor meedraaien moeten blokkeren zijn dolgedraaid en dus moeten er gaten groter worden geboord, en schroefdraad worden getapt, en dat gaat alleen door dit deel ook van z'n plaats te halen en dan te modifiseren.
Het worden uiteindelijk m8 bouten met contramoeren die de m5 boutje's moeten gaan vervangen, maar hierdoor kan ik wegens tijdgebrek het karwei niet eerder klaren dan morgen, en dus geef ik de pijp voorlopig maar even aan Maarten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten