pageviews

woensdag 20 augustus 2025

Van Cuxhafen naar Lauwersoog op 12 en 13 08-2025

Vanmiddag vertrekken we om exact 15:00 uur vanaf de naast ons liggende klassieker de Charwill en varen naar de uitgang van de haven om de rivier de Elbe op te gaan, op dit moment staat er nog een klein beetje stroom tegen maar dat is geen enkel probleem want omdat er geen zuchtje wind staat gaan we voorlopig wel een flink aantal uren op de motor de Elbe af.

Het weer is zonnig, maar niet te warm, en op zee is het toch vaak wat frisser dan op de wallekant

We varen een snelheid van 5.5 knoop over de grond en dat zal de komende uren nog wel wat toenemen wanneer we de stroom meekrijgen en dat is ongeveer om 16:30 verwacht ik.

De Charwill vaart een klein eindje achter ons en heeft dezelfde snelheid als wij.

We varen het meeste op de stuurautomaat, maar omdat we zo nu en dan een groot schip tegenkomen die ons met flinke hekgolven belaagd moet ik wel ingrijpen omdat de stuurautomaat daardoor van slag raakt, en ook moeten we de koers zo nu en dan bijstellen natuurlijk.

Omdat we om drie uur zijn vertrokken, kunnen we de ankerplaats voor grote schepen bij de Weser en de Jaderivier mooi met daglicht passeren, en dat is wel zo veilig en stressloos dan om het bij stikdonkere nacht te doen.

We hebben echter geluk want de zon ging onder vanavond achter de wolken, maar op pak weg een uur daarna kwam in het Oosten de volle maan op, en daardoor word dit ook een korte nacht wat het licht betreft.

S,nachts om 01:00 begint het wat te waaien, maar de wind zet niet echt door, en dat is erg jammer maar we trekken toch het grootzeil maar omhoog en even later ook de Genua erbij.

Als we op een gegeven moment zo’n vier tot vieren een halve knoop maken onder zeil, ga ik de motor uitzetten en kunnen we onze diesel voor later bewaren als we het westgat in moeten varen, want dan zou er een Oostenwind staan en dat is dan dus tegen de wind in.

Gerrit die op een gegeven moment toch wat last kreeg van slaperigheid is toen we nog op de motor voeren naar kooi gegaan, maar toen ik de motor uitdeed duurde het niet lang of hij was er al weer uit. Hij wilde ook wel even een poosje sturen, maar dat is in het donker een stuk lastiger dan overdag, omdat je dan beter ziet wanneer je wat van je koers afraakt, maar ik moet zeggen dat hij het uitstekend deed door geconcentreerd op een in de verte knipperende boei toe te sturen chappeau Gerrit.

Het is natuurlijk ook zo dat je in het donker minder afgeleid word, en daardoor ook meer gefoccussed bent op dat soort dingen.

De eilanden met hun vuurtorens trekken maar langzaam voorbij, en wanneer we op het laatst soms maar 2.5 knoop meer maken start ik de motor en dan motersailen we weer met 5,5 knoop verder.

Ondertussen zijn we redelijk vaak door andere zeiljachten voorbijgelopen in de periode dat we alleen zeilden, maar ook nu worden we nog wel ingehaald door andere jachten die meer haast hebben blijkbaar dan wij.

Wij moeten als het een beetje meezit ongeveer met halftij naar binnen toe lopen bij het Westgat want dan hebben we de meeste stroom mee naar Lauwersoog, en gelukkig blijkt dat ook het geval te zijn we komen ongeveer om halftien s’morgens aan bij de verkenner en dan moeten we recht tegen de wind in op de motor het westgat in, en daar staat toch wel een rommelig zeetje met wind tegen stroom mee het gat in, ook is het nog een behoorlijk eind om op de plek te komen waar het vaarwater ombuigt naar S B en de wind voor ons dan ook half binnenkomt en dus trekken we de Genua er weer bij, en zeilen nu weer met de motor nog zachtjes bij richting zoutkamperlaag.

Het wemelt hier van de platbodems, het lijkt wel of er een treffen is van al die schepen, en voor de rest is het ook behoorlijk druk, wanneer we bijna bij de sluis zijn rollen we de Genua weg, en strijken ook het grootzeil, en varen vervolgens richting de sluis die helaas net dicht gaat, en dus moeten we daardoor een poosje wachten, maar er is nu een hulp op de sluis en de steiger die regeld wie er mee de sluis in kunnen met de volgende schutting, en daar horen wij ook bij.

Wanneer het dan zover is gaat er eerst een oud bruine vlootschip naar binnen, dan een stuk of wat jachten, dan een motorboot en dan mogen ook wij aansluiten tussen de brug, en de buitenste deuren van de sluis.

Het is wel allemaal wat hectisch maar het is hoogwater in de sluis, en dus zakken we behoorlijk snel iets meer dan twee meter naar beneden en dat gaat eigenlijk probleemloos, maar wanneer de situatie andersom zou zijn dus laag water, dan moet er dus water de sluis in worden gelaten, en daardoor is het vaak hard werken, om het schip op z’n plek te houden.

Het uitvaren gaat ook allemaal probleemloos, en we trekken in het straatje de Genua erbij en met nog een jacht, en het bruine vlootding, zeilen we richting Dokkumernieuwezijlen.

Het waait niet genoeg eigenlijk om de vaart er wat in te krijgen, maar we weten een heel eind te komen, maar vlak nadat we het eilandje Senneroog zijn gepasseerd lopen we vast, en start ik de motor, draaien we de Genua weg, en zetten koers naar de sluis, waar we ook weer moeten wachten, maar we zijn er even later alweer doorheen, en varen dan naar een marrekritesteiger tussen Engwierum en Ee waar gelukkig nog net een plekje voor ons is waar we tussenpassen, en vannacht blijven we hier mooi liggen.

Gerrit blijft ook nog een nachtje bij ons, en morgen gaat Aafke hem op de fiets begeleiden naar Westergeest, want hij kan zijn bagage niet op één fiets houden dus gaat de rest bij Aafke op de fiets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten