Na een goede nacht te hebben geslapen hier achter het anker, worden we vanmorgen wakker om een uur of halfnegen, en Aafke heeft ook een goede nacht gehad gelukkig, nu eerst maar even wassen en de kleren aan, en dan gaan we maar even wat boterhammetje’s achter en onder de kiezen proppen, rijkelijk bevloeid met hete thee.
We gaan nu eerst het schip klaarmaken om te varen, dus ramen dicht aan de zijkant van de boot, handschoenen opzoeken om het anker zo meteen te ligten en ook haal ik alvast de ankerbol van de Genua schoten af.
Na de motor gestart te hebben, en Aafke achter het roer staat, ga ik de ketting meter voor meter met de hand aantrekken en ophalen, en dat is met de vrije uitloop van gisteren nogal wat meer dan gewoonlijk dat weer naar boven moet worden gehaald.
Als ik zie dat de ketting loodrecht naar beneden staat roep ik tegen Aafke dat ze even wat naar voren moet varen om het anker er uit te trekken, en dat lukt en ook de laatste meters verschijnen boven water met aan het eind een mooi schoon anker, dat ik met een flinke haal aan de ketting op zijn plaats trek. Nu nog even het stuk staal een eindje optillen, en dan valt het mooi op z’n plek
snel de borgpen er doorheen en ook nog even de splitpen door de borgpen steken zodat het anker niet meer op z’n eigen houtje naar beneden kan gaan.
Aafke heeft ondertussen al een eindje gevaren naar de ingang van de haven, om te zien of er misschien nu wel een plek vrij is aan de steiger voor jachten, maar helaas liggen er drie schepen aan vast die of blijven liggen, of wat ook kan, dat ze wachten om de sluis binnen te varen zodra dat mogelijk is, dus vissen we weer achter het net, en het ligt hier alweer behoorlijk vol met schepen die de sluis in willen om vervolgens denk ik via Harlingen naar de eilanden Vlieland of Terschelling te gaan met stroom mee vanaf Harlingen. We houden het dan ook maar voor gezien, en ik wend de steven om richting Workum te gaan, en vaar de haven weer uit.
we besluiten om het maar simpel te houden vandaag, omdat ik nu ook de taken van Aafke min of meer moet vervullen, en haal eerst maar alle stootwillen van de beide relingkanten af en breng die naar de kuip toe, dan ga ik de voorste landvasten en de drie stootwillen die normaal in de ankerbak bivakeren ook daar weer een plekje geven. Dan ga ik de Genua afrollen, en dat kan ik ook nog wel alleen doen zonder dat Aafke mij daarbij helpt.
Ik had gehoopt dat de beloofde 10-12 knopen wind nu zou komen waaien, maar het blijft hangen op hooguit 6 -7 knopen wind en daar loopt de Marilena niet op weg, en de hoogste snelheid is tot nu toe 4,2 mijl. Ook kan ik de beoogde koers net niet bezeilen, en dat word dus kruisen. Al met al blijft het de hele rit naar Workum toe een piano an actie zonder einde, maar we hebben er mooi weer bij, en ja tijd hebben we ook zat natuurlijk, alleen het geduld word erg op de proef gesteld, en wanneer we bijna bij de ingang van het Zool zijn valt de wind helemaal weg, en start ik de motor om het laatste stukje te motorsailen, bij het Zool aanbeland stop ik de motor weer, want nu hebben we de wind wat beter in de zeilen en varen we toch nog richting Haven.
Het is echter weer van korte duur, want de wind laat het nu helemaal afweten, en dus rollen we de Genua weg en slaan de motor weer aan en pruttelen het laatste stukje tot we bij de steiger aankomen, en daar is nog net een plekje voor ons waar we aanmeren tussen twee andere jachten, na wat gedoe met de lengte van de lijnen liggen we vast en nu moet ook ons volgbootje nog een plekje hebben, en die brengen we naar de voorpunt toe waar hij precies tussen de steiger en de boot past.
na een poosje naar de langs ons heen varende boten te hebben gekeken, komt er opeens een jacht aan dat graag naast ons wil aanmeren, en dat blijk waarrempel een Janneau sun legende 42 ft te zijn bijna net zo eruitziend als ons schip, alleen is hij wat jonger en heeft ook een andere spiegel. We raken in gesprek met de eigenaren, en die hebben het schip ook uit Griekenland vandaan, deze is er zelfs gebouwd wat ik van ons schip niet weet!. Ook hebben ze hem al bijna net zo lang als dat wij ons schip hebben, nou dat is leuk. We wisselen nog van allerlei bijzonderheden uit van de boot, maar ze willen nog even naar het dorp lopen voor het een en ander en wellicht spreken we ze nog morgen.
Dan is daar opeens de Havenmeester die natuurlijk geld van ons wil hebben, en ik had net van onze buurman gehoord dat hij in Medemblik 33 euro neer moest tellen voor een overnachting en dat hij dat wel erg veel vond, en dat vond ik dus ook.
De Havenmeester vraagt mij hoelang de boot is, en ik zeg 12 m en daar krijg ik geen reactie op, maar hij zegt even later dat hij graag € 29,20 van mij wil hebben, en daar word ik echt niet blij van, want vorig jaar betaalde ik dezelfde Havenmeester € 20,00 en nu vraagt hij opeens in ėén jaar tijd, een verhoging van bijna 50% !. Later wanneer ik op internet kijk heeft hij mij zelfs nog gematst want de prijs op internet staat op € 29,10 maar ook nog excl toeristenbelasting van € 2,= p/p dus 29,20 + 4,= is € 33,20
Ik weet niet waar dit heengaat met zulke nergens op lijkende prijsverhogingen, maar mij zullen ze na vandaag niet meer in Workum zien, en ik denk mijn buurman ook niet.
Dan is het alweer Happy Hour, en We proosten maar weer op Aafke haar kleine pink, die zich nog steeds rustig houdt, maar we blijven er wel goed op letten. We eten vanavond maar iets makkelijks want de kok is een beetje onthand zullen we maar zeggen.
.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten