pageviews

vrijdag 18 mei 2018

17-05-2018 Operatie Windgenerator in Workum voor de sluis.

Vandaag laat de zon zich maar zo nu en dan zien, en dus blijven we vanmorgen maar binnen want het is mij te koud om achter op de boot met de windgenerator bezig te zijn.
Om halfeen s'middags begin ik er toch maar aan en ga aan de slag, ik sleutel het ding ter plekke voor een deel uitelkaar zodat hij wat handiger is te hanteren.
Na een halfuurtje heb ik hem in de kuip, en sleutel hem verder uitelkaar. Het blijkt dat de lagers er nog redelijk uitzien, en het probleem doet zich volgens mij voor vanwege de stator die tussen de beide permanente magneten zit, het polyester waarin de wikkelingen zitten is in slechte staat en heeft ook slijtage gehad van de magneten die er om heen draaien.
Toch geef ik de moed nog niet op en vernieuw de beide lagers in de hoop dat dat de truc is om het zaakje weer minder luidruchtig te krijgen, helaas is de stator niet goed op zijn plek te krijgen, want wat ik ook probeer hij gaat klem zitten tussen de beide magneetdelen en daar word ik niet blij van, na nog een aantal pogingen geef ik de pijp aan maarten en dus word het mischien morgen een tochtje naar Makkum waar iemand een gebruikte molen aanbeid voor 200 euro, maar ook dat ding heeft dezelfde problemen als die van ons.
Bekijken kan ik hem in ieder geval wel even, en als ik met de man of vrouw die het ding te koop aanbied overeen kan komen dat wanneer de stator niet goed meer is dat dan de handel niet door gaat tenzij er een nieuwe stator word bijgeleverd samen met de twee lagers.
Ik ruim alles weer op en ga naar binnen toe, want het begint buiten koud te worden en morgen zien we wel verder.
Als ik s'avonds nog eens alle mogelijkheden op een rijtje zet, zeg ik tegen Aafke morgenvroeg vertrekken we naar Makkum om die gebruikte windmolen te bekijken die daar te koop word aangeboden, helaas zijn deze mensen alleen via mail te bereiken en dus gaan we maar op zoek daar morgen want ik heb ook geen adres van deze verkoper Feronia kunnen vinden terwijl ze al 91/2 jaar actief zijn op marktplaats.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten