pageviews

zondag 20 mei 2018

Zaterdag 19 mei Naar Makkum

 Na ons vaste ochtendritueel zoals plassen, wassen, en ontbijt, gaan we om 09:40 vertrekken uit Workum en aangezien er geen of weinig wind staat gaat dat op de motor.Wanneer we halverwege zijn doet zich opeens een probleem voor, de motor heeft opeens een heel ander geluid, en dan hoor ik dat er geen water meer uit de watergekoelde uitlaat komt.
Het kan in dit geval verschillende oorzaken hebben, maar doorvaren kan niet zonder interkoeling, en dus stop ik de motor.
Het eerste waar ik naar kijk is of er wel water in de aanzuigbuis kan komen, want er zou iets in de inlaat kunnen zijn geraakt B.V een stuk plastic of mischien een paling! Je weet maar nooit.
Dat blijkt echter niet het probleem te zijn, want nadat ik het deksel van de wierpot heb geschroeft komt er gewoon uit zichzelf water in lopen, dus zoek ik verder want het kan ook de impeller van de koudwaterpomp zijn waar geen enkele schoep meer op zit en dus schroef ik het dekseltje van de pomp eraf en dat is het dus ook niet want de impeller ziet eruit als nieuw.
Nu kan het eigenlijk maar één ding zijn, en dat is de aandrijving van de pomp, en dus trek ik de impeller uit het pomphuis en dan blijkt dat ik het aandrijfasje met mijn vingers kan draaien en dat is dus de boosdoener.


Gelukkig heb ik nog een reserveasje aan boord, want ik heb onlangs de pomp verwisseld met een gebruikt exemplaar wat ik via Ebay uit Schotland op de kop heb getikt voor 100 Pond, normaal kost een compleet pomphuis 650 pond en dat was dus een koopje, maar het asje had niet kapot mogen gaan en het zou kunnen dat het ding met geweld van de oude motor is gehaald waarbij er schade aan de aandrijflippen is ontstaan.
Nu ik dit ontdek, weet ik ook wat er tussen Ee en Dokkum gebeurde toen hikte de motor een keer, maar liep daarna gewoon door, maar het zat mij toen al niet lekker want ik kon geen oorzaak ontdekken, alles werkte en liep normaal, dus ik vermoed dat er toen al aan een deel van het asje afgebroken is en dat nu de andere helft er ook af ligt.


Ik schroef de pomp er alvast af om te zien wat er aan de hand is, en ja het is precies wat ik dacht en zijn beide lippen eraf gebroken en liggen nu dus onder in het carter en dat is minder leuk, en die zal ik er dus even met een flexibele magneet uit moeten zien te vissen.
Ik ga eerst maar even zoeken naar mijn reserveasje, alleen weet ik zo 123 niet waar ik het asje heb opgeborgen.


Ik zoek, en zoek, maar kan het ding niet vinden, het zal toch niet zo zijn dat ik het met het oude versleten pomphuis van boord heb gedaan, ik krijg zo langzamerhand flink de pest in dat ik niet meer weet waar ik het ding gelaten heb.
Aafke heeft de boot zolang maar wat laten dobberen, maar we moeten niet de ondiepte opschuiven ook al is er bijna geen wind.
Samen besluiten we om maar voor anker te gaan, dan kan ik rustig op zoek gaan naar het asje.
Er staat mij ergens iets bij dat ik het verplaatst heb omdat het bakje waar het in zat kapot was maar ja waar heb ik het toen ingedaan.
Nu we voor anker liggen, haal ik eerst ook maar de fietsen uit de voorpunt weg, want dan kan ik beter bij alle compartimenten komen daar.
Nadat ik alles uit de kast heb gehaald en ten lange leste dan nog maar eens in mijn bak kijk waar ik alle losse kleine delen bewaar zoals assortimentsdozen met vakje's , zie ik opeens twee nieuwe bakje's staan die ik een paar week terug bij action heb gekocht, en dan valt het kwartje, daar zit het asje en de oude impeller en nog wat losse delen van de pomp in.


Hè hè wat een opluchting, want nu kan ik weer verder met het karwei, en dus ga ik snel de oude as uit de pomp slaan, en de andere er weer in, nu nog de oude pakkings er af steken en schoonmaken dan de nieuwe pakkings er weer tussen en een halfuurtje verder ben ik weer zover dat alles weer op z'n plaats zit.
Ik start de motor en jahoor er komt weer water uit de uitlaat, en we kunnen nu ankerop, maar eerst moeten we nog zien alle muggen kwijt te raken, want het stikt ervan, met een zacht vegertje veegt Aafke voorzichtig de levende en dode eendagsvliegje's overboord, tjongejonge wat een bende zeg.
Eindelijk kunnen we nu onze reis voortzetten, maar het is nu wel intussen drie uur in de middag, en we zijn er ook nog niet het is nog wel een uur varen naar Makkum.
Om goed vier uur komen we in Makkum aan en ik ga nog maar even kijken of Feronia al heeft gereageert op het mailtje dat ik heb gestuurd via marktplaats, maar helaas nog geen teken van leven.
We weten ook niet hoe het er hier uitziet, want we zijn hier nog niet eerder geweest, en dus zoeken we een plek waar we even tijdelijk kunnen aanmeren.
Aan het eind zien we een lange steiger, maar daar aangekomen staat dat het alleen voor charterschepen is, nou dat zijn wij toch ook, en dus peren we hem voor de kant en ga ik nog eens kijken naar de mail, maar nog steeds geen reactie.
Aafke ontdekt een waterslang voor gratis water, en laat intussen de drie tanks vollopen, zo dan is dat ook maar weer klaar.
Het is nu al bijna vijf uur, en nog steeds niets, omdat er nu allemaal platbodems aankomen die hier aan willen meren besluiten we maar om te vertrekken, en dan dinsdag wel weer hier naar toe te gaan, mischien dat we dan met de verkoper iets kunnen regelen.
We varen Makkum weer uit en gaan voor anker bij Kornwerderzand en om zes uur liggen we achter de spijker.


Om een uur of acht als ik kijk naar de mail, is er opeens een melding van Feronia, ze laat weten dat ook zij met de boot onderweg zijn, maar dat ze de windgenerator wel op kan sturen.
Nou dat heb ik niet gevraagd, en blijkbaar heeft ze mijn bericht niet goed gelezen, want ik wilde langs komen om het ding te inspecteren, ik ga niet een gebruikte molen op laten sturen voor 200 euro, ze denken zeker dat ik van de ratten besnuffeld ben, nou dat word hem dus niet denk ik bij mijzelf, want dan kan ik net zo goed alle te vernieuwen delen bij Marlec in Engeland bestellen dan ben ik mischien 350 euro kwijt maar dan heb ik wel een nieuwe stator met lagers en de voorste en achterste afdekkap.
Ik wacht nog maar even tot morgen voor ik beslis wat we gaan doen, het word waarschijnlijk een keuze tussen een nieuwe 914i die 30% meer opbrengst heeft, of nieuwe onderdelen voor de 913.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten