vrijdag 4 mei 2018

Dinsdag 01-05-2018 Senneroog -Lauwersmeer.

Zo de kop is er af, na de hele morgen nog van alles en nog wat aan boord te hebben gebracht, vertrekken we om 15:45 uit de haven van DNZ er staat een flinke bries windkracht 5 tot 6, maar het is droog gelukkig.
Na nog even te hebben overlegd met Rob onze havenmeester, varen we op een voorspring achteruit weg, en dat gaat zoals we dat graag wilden zonder problemen.
We varen eerst maar met halve wind richting Lauwersmeer, want we willen morgen nog even langs bij Peter Jonker en bij Tinus Stevens in Oostmahorn voor een bakje.
We hebben geluk, want als we bij Senneroog aankomen is er nog een plaatsje aan de marrekrite steiger die hier ligt.
Het is de laatste jaren slecht onderhouden, en op een groot deel van de steiger liggen geen planken meer dus dat is opletten dat je geen misstap doet, anders kom je terecht in het majem en dat heeft nog een onaangename temperatuur.
Het aanleggen gaat zonder problemen en we krijgen de wind aan stuurboordsboeg binnen.
Na de vlag te hebben geplaatst, en de windgenerator aan het werk te hebben gezet gaan we snel naar binnen want het is nog steeds verrekte koud ondanks mijn pet met oorwarmers eraan.
Binnen brand de kachel en kunnen de jassen uit en de pet af.
Zo nu eerst maar even de krant lezen, en een kopje koffie drinken.

Woensdag 02-05-2018

Na ons ontbijt vertrekken we om halftien naar Oostmahorn, het moet nog even weer wennen om weer met de boot om te gaan, en dus duurt het wel vijf minuten dat we weer alle lijnen met de wal los hebben.
Om kwart voor elf maken we vast aan de boot van onze vriend Gerke Merkus die helaas niet aan boord is, en dus gaan we op zoek naar Peter waar we mee hebben afgesproken voor een bakje koffie.
Na anderhalf uur stappen we weer op na weer te hebben bijgepraat over van alles en nog wat.
Ons plan was om nu ook nog even bij Tinus langs te gaan, maar die is niet thuis en dus bel ik hem op om te vragen waar hij uithangt, nou hij heeft mij verkeerd begrepen over de telefoon en zit nu in Duitsland en dacht dat wij om een uur of zes langs kwamen.
Om 13:00 uur vertrekken we weer uit de haven en gaan nu richting Dokkum, en om halfdrie gaan we voor de kant tussen Engwierum en Ee bij een aanlegplaats van de Marrekrite waar je 3x24 uur mag blijven liggen voor noppes.
Aafke besluit om nog maar even naar Kollum te fietsen omdat we toch nog weer wat blijken te hebben vergeten, het waait wel stevig maar de accu van de fiets is goed vol en dus is dat geen probleem. Om halfzeven is ze weer terug met de vergeten spullen, maar ze gaat morgen ook nog weer terug omdat ze nog wat dingen wil doen die ze nodig vind, trouwens ze zal wel moeten, want ze had de sleutels in de brievenbus laten zitten, gelukkig dat onze buurman dit ontdekte en ons belde om te vragen of we ook wat misten.
De temperatuur is s'avonds nog niet erg hoog en dus moet de kachel aan, gelukkig hebben we goede verwarming aan boord maar anders hadden we vroeg te kooi gemoeten om warm te blijven.

Donderdag 03-05-2018

Als ik deze morgen om halftien! Wakker word, is Aafke al vertrokken naar Kollum.
Ik breng de dag door met het opruimen van alle nog los in de boot liggende spullen en doe hier en daar nog wat onderhoud aan de boot.
Aafke komt weer laat thuis, en dus eten we pas om halfacht, nadat we het zaakje weer hebben weggekauwd brengen we de avond door met lezen, en gaan om kwart voor twaalf te bedde.
Het plan is om morgen verder te varen naar Dokkum, daar dan nog wat boodschappen te doen en vervolgens verder te varen tot vlak voor Leeuwarden.