pageviews

dinsdag 15 mei 2018

15-05-2018 nog een dagje klussen bij Kornwerderzand

Het is vandaag mooi weer, en we zijn er op tijd bij vandaag, want er kan geschildert worden, eerst plakken we alle delen af die niet geel moeten worden, en dan gaat Aafke er tegen aan gewapend met kwasten en rollers.


Ik ga nog wat kleine karweitje's doen, en een belangrijke is de verlichting van het kompas, want daar kun je bij het varen s'nachts niet zonder.


Al snel kom ik er achter dat gewoon het pitje stuk is, en dus word dat weer zoeken in mijn bakje's, na lang zoeken vind ik er eentje, hij zit in een fitting van oliecontrolelampje en blijkt nog goed te zijn.
Ik moet er nog wel even twee draadje' s aan solderen, en dat lukt me na enkele pogingen en dus monteer ik het pitje weer in de kompasoverkapping en plaats het kompas weer terug op de kompasketel bij de stuurinrichting.


De volgende klus is de stuurautomaat, het ding is al een tijdje het spoor bijster, en ik vermoed dat het in het bedieningsapparaat zit, en omdat ik er nog eentje heb liggen van een vorige stuurautomaat ga ik die omruilen.
Natuurlijk is er bijna niet met de handen bij te komen aan de binnenkant, maar nadat ik wat dingen heb verwijderd die me flink in de weg zitten kan ik erbij komen.


Na het zaakje omgewisseld te hebben kom ik er achter dat ook deze de geest heeft gegeven, want het display geeft niets aan, en dus bouw ik de oude maar weer terug op zijn plaats.
Dat word dus verder zoeken, en wanneer ik opnieuw het apparaat aan het calibreren ben, en alle stappen heb doorlopen kom ik er achter dat er iets erg vreemds aan de hand is, want als ik de koers met +1 of +10 graden verhoog, moet het schip dus stuurboord uitgaan, en moet het stuurwiel ook rechtsom worden gedraait en dat is nu net andersom.
Zou het mogelijk zijn dat de stroomdraden bij de stappenmotor van de automaat verkeerd om zitten?.
Wanneer ik dat ga controleren, zou het technisch inderdaad mogelijk zijn, want de beide contacten zijn gelijk, en dus ruil ik ze om.
Als ik nu weer de automaat bedien, werkt het zoals het zou moeten zijn bij + 1 of + 10 graden gaat nu 
het stuurwiel rechtsom en het lijkt erop dat het probleem is opgelost.
Hoe en wanneer het verkeerd gegaan is zou ik zo niet meer weten, maar morgen eerst maar even een testrondje varen, om te controleren of het nu inderdaad goed werkt.
Nu nog even het gasfornuis zo maken dat er drie pannen tegelijk op kunnen staan, want daarvoor hebben we een driepits toestel, nou ja dat hangt uiteraard ook af van het formaat van de pannen, en voorheen kon dat namelijk wel maar de klemmen die de pannen op hun plaats moeten houden tijdens het varen onder helling zijn anders en dat moet dus worden aangepast.


Na de steunen te hebben omgedraaid krijg ik aan beide kanten ongeveer 1,5 cm meer ruimte en dat blijkt voldoende te zijn, ik moet alleen de klemmen ook nog wat inkorten en misschien anders eraan vast lassen, maar daarvoor moet ik eerst weer in Kollum zijn, want ik heb geen lastoestel aan boord.
Zo nu nog weer even alles opruimen, even stofzuigen en dan maak ik voor ons beiden even een kopje cup a soup klaar want het is nu alweer 17:30 en tijd om te stoppen.


Aafke heeft ondertussen ook nog even de stukjes plaat aan de zijkanten van de buiskap blauw geschilderd en gaat nu ook opruimen en de kwasten en verfblikken schoonmaken.
Het is een mooie dag geweest, en nu gaat de zon straks langzaam verdwijnen achter de afsluitdijk






Geen opmerkingen:

Een reactie posten