pageviews

maandag 7 mei 2018

04-05-2018. Van Ee naar Leeuwarden

Na een nacht heerlijk te hebben geslapen, hier midden in de weilanden, komen we om halfnegen ons nest uit, Aafke gaat gelijk met het ontbijt bezig, terwijl ik nog wat lig te soezen onder de warme dekens even daarvoor had ik de kachel al aangezet en dus is het al weer lekker warm wanneer ik de kajuit binnenkom.
Om kwart voor elf vertrekken we richting Dokkum waar we om 10 voor 12 nog door de Woudpoortsbrug varen, maar we blijven voor de Altenabrug liggen want de lichten staan daar op dubbel rood.
Omdat we nu een uur moeten wachten probeer ik om aan te leggen, maar drie meter van de kant lopen we al vast in de blubber en dus vaar ik maar niet verder, en blijven we hier wel liggen we hoeven niet de wal op en wachten wel tot de brug weer word bedient.
In de tussentijd eten we een hapje, en maak ik de gever van ons log even schoon, dat is wel een vervelend klusje want ik moet het log er even uithalen, en er snel een stop in doen want anders zinken we.
Het gaat allemaal goed gelukkig, er spuit wel even een fontein met water omhoog, maar dat is niet zo erg want door snel de dummy er in te steken blijft het bij een paar liter water.
Met een oude tandenborstel maak ik het log schoon en dat is ook wel nodig want er zit een hoop troep in wat er niet in thuis hoort, er komt zelfs een levende garnaal uit.
Nu moet dus de stop er weer uit en het log er weer in, na de O ringen te hebben voorzien van zuurvrije vaseline trek ik de stop er weer uit, en snel de loggever er weer in.
Ook nu gaat het weer goed, en komt er weer ongeveer een liter water in de boot, na dit met een l,zuigspons te hebben opgeruimd is het ondertussen 12:55 uur en start ik de motor om te proberen weer los te komen van de grond, dat lukt gelukkig en ondertussen is ook de brugwachter er weer en kunnen we weer verder.



Na de Eebrug te zijn gepasseerd gaan we voor de kant, want we willen even naar de kringloopwinkel om te kijken of er nog iets van onze gading is, en komen inderdaad weer bij de boot terug met een tas vol spullen, met o,a een aantal friestalige boeken.
Ik breng de spullen aan boord en dan gaan we naar de actionwinkel toe om een ketting met slot voor de buitenboordmotor en nog wat ander spul, daarna wil Aafke n
Ook nog even naar de Lidl om nog wat boodschappen, maar we blijven hangen bij een nog goedkopere winkel n.l "Budget Food" die daar vlakbij is en waar we Bier en Cherry kopen voor een rot prijs het is Wieckse witte een traytje van zes flesje's voor € 1,50 en de Cherry kost 1 euro per fles.
We hoeven nu niet meer naar de Lidl, en lopen terug naar de boot, het is nu halfvier en we tokkelen rustig met 4.5 knopen richting Birdaard.
Bij Sybrandahûs aangekomen, lijkt het of de brugwachter in slaap is gevallen, normaal heeft hij de brug al open zodra hij je in de smiezen krijgt, maar nu duurt het wel erg lang voor de lichten op roodgroen gaan.
Net als ik tegen Aafke wil zeggen, haal de toeter komt er beweging in het spul, en springt het rode licht op rood-groen, de bomen gaan omlaag en de brug gaat omhoog.
De brugwachter steekt zijn hoofd uit het raam, en ik vraag of hij lag te meuren, maar daar geeft hij geen verstaanbaar antwoord op en zo varen we verder naar Birdaard waar we supersnel door heen varen en al snel zijn we langs Wanswerd aan de streek, waar mijn Grootouders liggen begraven en waar dus mijn roots liggen.



Ook Bartlehiem en It Tichelwerk ligt al snel achter ons en om kwart voor zes doen we een poging om bij een Marrekrite steiger aan te meren, maar we komen weer eens vast te zitten voor de kan, en kunnen dus niet de wal op.
De vriendelijke mensen van de Engelse boot die hier wel aan de steiger ligt, wil ons wel een loopplank lenen, maar we zeggen dat we niet aan de wal hoeven, en bedanken hen voor hun vriendelijk aanbod.

Vrijdag 05-05-2018 Bevrijdingsdag

Het is alweer na elfen, dat we onze overnachtingsplaats verlaten, met enige moeite komen we weer los van de bodem het is hier 1,8 m diep en we zitten flink vast met onze kiel in de bodem van de Dokkumer EE.
Wanneer we bij de Eebrug bij Leeuwarden komen staat die op dubbel rood dat word dus wachten tot 13:00 uur en dus lunchtime.
De brugwachter is al voor 13:00 uur aanwezig en de lichten gaan direct op rood-groen en dus starten we de motor en gooien los.
Het is druk in de stad met dit mooie weer zowel op straat als op het water, het wemeld van de rubberboten en sloepen, we vinden gelukkig nog een plekje voor het zustershuis van het voormalige Diaconessen ziekenhuis.
Om twee uur gaan we de wallenkant op, en lopen door de Prinsetún naar het plein bij de Oldehove waar de de band speelt van de Koninlijke Luchtmacht.
Net als we daar aankomen, speelt er een Saxefonist een solopartij, en even later iemand met een klarinet.
Na een halfuur te hebben genoten van de muziek, gaan we verder, want ik wil even een prepaidkaartje kopen voor data gebruik op de Ipad.

Op de voorstreek aangekomen vinden we er pas eentje aan de Wirdumerdijk, en die denkt dat ik 20 euro ga betalen voor 3 GByte internet.
Ik zeg tegen hem dat hij veel te duur is en vertel hem dat je in Zweden voor 18 euro 12 GByte krijgt, hij reageert door te zeggen" Weet je wel wat de drank daar kost, ik zeg ja maar dat nemen we altijd mee van huis".
Even verderop vind ik een Telfortwinkel, maar die zijn wel goedkoper maar naar mijn ervaring nog veel te duur en dus stel ik het maar uit tot we in Franeker zijn, want daar heb ik al eens eerder een kaartje gekocht van youphone voor 20 euro en daar stond 10 Gbyte op.
We besluiten om verder niet meer te zoeken, en gaan richting Zaailand, bij de Vrouwenpoortsbrug gekomen treffen we een bekend gezicht het is de bruggewipster die toen ik in het ziekenhuis lag nu bijna twee jaar geleden  waar Aafke een goed contact mee had omdat we er met de boot dicht bijlagen.
We kletsen een halfuur lang bij, maar er moet nogal eens een bootje door de brug, en dan praat het niet zo ongestoord en dus gaan we maar weer verder.
Om halfzes zijn we weer aan boord, en drinken we een paar biertjes, en even na zessen gooien we los en verlaten om kwart voor zeven de stad, we hopen dat we nog door de brug bij Deinum kunnen voor zevenen, en dat lukt ons waarempel ook nog.
Volgens internet, en de bruggewipster draaien de bruggen in mei tot zeven uur savonds en pas in juni om acht uur.
Als ik om vijf over zeven achterom kijk zie ik de brug nog steeds op enkel rood staan, en dus draaien de bruggen minimaal tot acht uur vanavond.
We gaan langzaam varen, omdat we vannacht eigenlijk wel voor de brug willen liggen bij de brug van Dronrijp,want dan gaan we even een bezoekje brengen aan onze kenissen Jaap en Pleunie Kamminga.
Het komt allemaal weer anders, want als ik even voor achten de brug in het zicht krijg zie ik de brugwachter naar zijn hokje op de brug lopen, en even later gaat het brugdek op verticaal staat en rest mij niets anders dan er gebruik van te maken, en dus bsluiten we maar om door te varen naar Franeker.
Onderweg eten we om de beurt, want we krijgen zo langzamerhand wel zin in wat maagvulling.
Om even voor negenen komen we voor de brug te liggen, die hier wel op dubbelrood staat.de havenmeester komt vandaag denk ik niet en dat past ons wel.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten