pageviews

dinsdag 22 mei 2018

Pinkstermaandag 21-05-2018 waar gaan we vandaag naar toe.

JWanneer we vanmorgen wakker worden, en naar buiten kijken staat er een mooi windje en dus verlaten we warme hol, en gaan eerst maar even een hapje eten.
Onder het ontbijt overleggen we wat we vandaag gaan doen, er is een kunstweekend in Makkum waar Aafke eigenlijk wel naar toe wil, maar mij lijkt het drie keer niks en ik stel voor om hier op Kornwerderzand naar het nieuwe gebouw te gaan wat hier aan de ijselmeerkant staat en waar de plannen voor de nieuwe inrichting van de afsluitdijk worden getoond en ook is er een vismigratietunnel waar je de vissen kunt zien zwemmen die van het wad het ijselmeer op gaan en waarschijnlijk ook andersom.
Jamaar hoe komen we daar vraagt Aafke?. Nou gewoon zeg ik we gaan liggen aan de steiger hier in de havenkom van Kornwerderzand waar we wel een paar keer eerder hebben gelegen en dan lopen we er over de sluis naartoe.
Nou dan doen we dat maar zegt ze, en nadat we ons reisvaardig hebben gemaakt, gaan we ankerop, maar als het anker bijna los van de grond zal komen loopt de ketting knel onder de ankerlier, en dus moet er een hamer bij komen om de schakel die klem zit ertussen weg te slaan.
Ik ren snel naar achteren, en haal uit een gereedschapskist die in de bakskist staat een engelse bankhamer waar een ronde kop op zit en even later is de schakel er tussenuit geslagen en kan er weer gelierd worden.
Ik berg het anker en Aafke vaart de boot richting voorhaven, wanneer we daar dan aankomen blijkt de steiger helemaal vrij te zijn, maar het water is erg laag en dan is het niet geschikt om hier met onze boot aan te meren we komen dan net met ons vrijboord onder de bovenste balk en dat is geen optie.
Ik zeg we gaan de sluis in en proberen aan de andere kant van de dijk een plekje te vinden, omdat er net op dit moment jachten de sluis invaren gaan we er mooi achteraan en we zijn al snel aan de andere kant van de dijk want er was geen verschil, het was exact op hetzelfde hoogte en de bruggen gingen ook al als een speer open.
Nu we hier zijn, valt het niet mee om hier vast te maken, er zijn wel een paar plekken waar een groot vrachtschip aan kan meren, maar voor jachten is het waardeloos hier.
We kunnen natuurlijk ook aan het remmingswerk aan de andere kant vastmaken, maar ten eerste is dat lagerwal, en ook laat ik de boot liever niet achter op getijde water aan lagerwal, en dus beslissen we dat we maar naar Franeker toe gaan, de wind is gunstig en ook de stroom hebben we het hele stuk mee, dus trekken we de Genua erbij en de motor gaat uit, hè hè dat is lekker relext zeg.
Al in een uur zijn we in Harlingen, maar we moeten wel erg lang voor de brug wachten, want niet alleen zijn er net een paar veerboten binnengekomen, ook de elfstedentocht is vandaag voor Auto's, motoren, brommers, solexen en fietsen en dus is het smoordruk op de weg.
Na zeker 20 minuten te hebben gewacht mogen we eindelijk door de brug, de sluis binnen de schutting zelf verloopt snel en even later varen we de sluis uit naar de koningsbrug en die staat zelfs al voor ons open, en dus schiet het lekker op ook bij volgende brug hoeven we niet te wachten, alleen de Frisiabrége die al open stond om een paar jachten er door te laten zakt voor onze neus dicht, en dat word even vijf minuten wachten en dan gaat die ook weer omhoog.
Om twee uur zijn we in Franeker, draaien de boot in het smalle vaartje tussen de Tuinen en Zuiderkade
Het kan allemaal net wat de lengte betreft en ook vanwege onze diepgang.
Zo daar liggen we weer op het ons zo vertroude plekje, al snel komt de man die wij altijd met buurman aanspreken de voordeur uit om even bij te praten.
We hebben onderweg al gediscuteerd wat we aan de blauwe rook van de motor gaan doen, en we gaan er nu toch maar mee bezig want als ik de motor start als hij koud is komt er erg veel blauwe rook uit de uitlaat, en ik wijt dat aan versleten klepgeleiders, die heb ik negen jaar geleden toen ik de motor heb gereviseerd het voordeel van de twijfel gegeven, maar nu is het dan zover en moet er wat gebeuren, en dat doe ik liever hier dan wanneer ik straks eventueel met malheur in Noorwegen of Zweden zit. Morgenvroeg gjit it oan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten