pageviews

maandag 14 mei 2018

Maandag 14-05-2018 Vandaag Klusje'sdag

Nadat we weer erg laat uit onze kooi komen, gaan we snel aan de slag om diverse karweitje's te doen, helaas waait het te hard om de buiskap te schilderen want met deze wind waait de verf van de kwast af en dan zijn de rapen gaar.
Ik begin maar simpel door een bout te vervangen die rood verroest is en die de hekrailing vasthoud, het boutje knapt gelijk af wanneer ik er een sleutel op zet en dus pak ik een pendrijver en sla de rest rnaar binnen toe in de bakskist, als ik hem later wil zoeken is het stukje bout nergens te bekennen


Dan ga ik op zoek naar een nieuw boutje, maar dat loopt op niets uit ze zijn allemaal te kort, en dus moet er maar een boutje van 5 mm inplaats van 4 mm want die heb ik wel in voorraad op de juiste lengte.
Na het gat iets te hebben opgeboord zet ik het boutje erin en draai er van de binnenkant een ring met moer op ziezo dat is weer klaar.
Aafke is ondertussen bezig gegaan met nog wat schuurwerk en ook plakt ze de blauwe lijntje's weer op de buiskap en rond de ramen van de kajuit.
We drinken nu eerst maar koffie want het is alweer halféén intussen, ook zijn onze trimaranburen inmiddels onder zeil richting ijselmeer gegaan.
Na de koffie met koek ga ik de stickers in de kajuitingang verwijderen met behulp van Acèton, en dat valt nog niet mee, maar na een uur heb ik alle stickers losgeweekt en met mijn nagels eraf gekregen.
Mijn volgend karwei is een nieuwe sluiting monteren op de bakskist, zodat die weer op slot kan, en dat hij bij een eventuele situatie dat de boot door wat voor reden dan ook zo schuin komt te liggen dat het deksel open kan gaan en dat daardoor alles eruit valt, en dat wil je niet graag meemaken.
Ook dit karwei komt tot een goed einde, maar ik ben de helft van de tijd kwijt met het zoeken naar bouten, ringen, en moeren waar ik er 8 van nodig had en na veel zoeken in diverse bakjes vind ik er net genoeg, wel moet ik ze later inkorten want er zitten een paar bij die veel te lang zijn, maar daar kan ik later goed bij met de ijzerzaag en op een paar andere zet ik dopmoeren want ik heb een hekel aan vleeshaken op plaatsen waar je niets ziet.
Dan is het alweer tijd om op te ruimen, en dat neemt ook minstens een halfuur in beslag, en als eindelijk alle bakje's en gereedschapkoffers weer op hun plek zitten is het bijna zes uur, en dus doet Aafke de windgenerator aan, en ik ga binnen het journaal van 18:00 uur bekijken.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten