zondag 29 juli 2018

29-07-2018 Van Ooda Sund naar Logstør.

Na drie nachten en twee dagen min of meer verwaaid te hebben gelegen in Odda Sund zijn we vanmorgen om 10:10 de haven uitgevaren, na 10 minuten kan de motor uit en zijn we dus onder zeil, maar nog geen vijf minuten later moet de motor alweer aan want we zitten aan de grond en dat zou volgens onze kaart niet mogelijk zijn, maar de werkelijkheid is anders.
Ik ga proberen zoveel mogelijk scheef te komen en vaar op de motor met de genua halve wind, en met flink het gas erop raken we weer in dieper water.
Dat was weer even schrikken, en gelukkig is het goed afgelopen, want anders had ik Lyngbyradio moeten oproepen met een pan pan bericht en dat kost meestal geld.
We varen verder en het loopt redelijk op alleen de Genua, het weer is mooi en met de warmte valt het reuze mee, al snel kan de stuurautomaat erop en zo varen we ruime wind met een gemiddeld gangetje van 4.5 knopen richting Logstør.

De Havenplaats Glygøre, waar de blikje's met kippers worden gemaakt (gerookte Haringfilet)

Onderweg valt er weinig te beleven, en dus zitten we allebei in ons boek te lezen, ik moet natuurlijk wel de koers en het vaarverkeer in de gaten houden, maar dat is zo langzamerhand een beetje routine geworden en dus kijk ik met regelmaat op kompas, plotter, windmeter, en natuurlijk achter en om ons heen.
Om 14:50 moet de motor echter weer aan want de wind laat het hier afweten, en dus gaat de lawaaipapegaai weer aan voor zolang het duurt.
Na bijn twee uur te hebben gemotord komt er opeens weer wat wind en kan het lawaaiapparaat weer uit, hè hè wat een rust geeft dat.
We zeilen nu het laatste stukje tot aan de geul naar Logstør want als we bijna bij het begin zijn van de geul valt plotseling de wind weg, het vat is denk ik leeg, en de rest moteren we nog maar even.
Het is redelijk vol in deze haven, en na eerst de kat uit de boom te hebben gekeken meren we aan langszij van een Noors zeiljacht, er is niemand aan boord, maar wij redden ons er wel mee en om halfacht liggen we vast, en is het tijd voor een blonde rakker.
Na een halfuur ga ik maar eens op zoek naar het havenkantoor, maar kan het niet vinden en ook staat er nergens een bord waar het kantoor is.
Nou ik heb het wel gehad met deze hitte en na de hele haven te hebben afgezocht geef ik de pijp aan maarten en ga weer aan boord.
Aafke heeft nog wat rijst en kip met kerrie overgehouden, en dat gaan we maar even oppeuzelen, want met dit weer hebben we allebei niet veel zin in warm eten, wel doen we een toetje na, en dat is lekker fris na die hete kipkerrie.
Voor vandaag zit het er weer op en dus gaan we nu het wat kouder word lekker binnen zitten met alle luiken zo ver mogelijk open.
De buurvrouw van de Noorse boot zegt dat ze morgenvroeg om 08:00 willen vertrekken, en ik zeg dat dat "no problem" voor ons is.
Dus dat word een vroegertje voor ons morgen, nou dat is niet erg want ik moet toch nog even wat dingen doen die geen uitstel kunnen lijden.
Het plan is om morgenavond in Hals te komen, waar we de Oostzee dus weer op kunnen gaan, het is weer 35 mijl en de wind is morgen wel een probleem ben ik bang, want de windrichting is wel goed maar de windkracht is minder dan 10 knopen en daar word ik niet blij van..