pageviews

woensdag 4 juli 2018

Dinsdag 03-07-2018 Toiletperikelen.

Vanmorgen toen ik naar het voorste boordtoilet ging, stond ik gelijk met natte voeten, het toilet was gaan hevelen en dus was het kleddernat gelukkig was dit nog niet lang aan de gang want dan had er nogal wat meer water gestaan dan nu het geval was.
Gisteravond kwam ik in de wc, en toen stond het 1 cm van de bovenrand maar kon ik alles nog wegpompen maar nu zijn de rapen gaar en ga ik zowel de aanzuigkant als de uitpompkant voorzien van een antihevelapperaat.
Ik had ze al enige jaren aan boord liggen want ik had ze een keer op internet op de kop getikt en de bedoeling was om ze toendertijd direct te monteren, maar je weet wel van uitstel komt afstel.
Enfin we moeten er na het ontbijt maar even voor, dus eerst maar even de natte troep opruimen en dan gjit it oan.
Om halftien ben ik zover en haal alle slangen eraf, zoek de onderdelen bijelkaar en kom tot de ontdekking dat ik geen slang heb die lang genoeg is om de oude aanvoerslang te vervangen, en dus moeten de fietsen weer uit de voorhut en even later stap ik op de fiets om een slang van twee meter te gaan halen bij de bouwmarkt hier in Workum.
Na een halfuur ben ik terug op de boot, en drinken we eerst maar koffie.
De aanvoer zit redelijk snel op z'n plaats, maar de afvoerslang is net een python en ik heb nogal wat geworstel om het ding eruit te krijgen.
Het blijkt dat er nogal wat kalkaanslag in de slang zit vastgekoekt, en dus neem ik hem mee op de steiger en ga er eens flink op staan springen, en ermee op de steiger slaan.
Dan spoel ik hem, door de einden één voor één in het water heen en weer te bewegen en jahoor daar komt me toch een kalk uit dat wil je niet weten.
Omdat de slang er steeds in een krappe bocht in heeft gezeten, probeer ik er een oude bezemsteel in te steken om zo ook in de midden de kalk eruit te rammen en dat lukt.
Met stampen, slaan en porren met de bezemsteel krijg ik alle rotzooi er uit en kan het ding wel weer een poos mee hoop ik.
Zo nu kunnen we met monteren beginnen, maar het valt nog niet mee om die python weer op z'n nieuwe plek te krijgen, want nu moet hij anders erin dan dat hij eerst zat vanwege de antihevel constructie die bestaat uit een gebogen stuk hard pvc met aan de bovenkant een beluchtingsklepje en die moet zo hoog mogelijk komen te zitten vanwege de waterhoogte als het schip tot aan de gangboorden door het water gaat.
Het plaatsen van die antihevelapparaten is ook geen senicure, want ik kan er heel slecht bij te schroeven, en ook kan ik niet zien wat ik doe dus gaat het min of meer op het gevoel.

    Deze is van de aanzuigkant en zit nu op z'n plek

Het duurt dan ook langer dan gepland, en we willen vandaag nog naar Kornwerderzand en we moeten hier dus weg zijn voor de havenmeester langskomt.
Om kwart voor vijf start ik, nadat we alles weer enigzins hebben opgeruimd en de fietsen ook weer aan boord zijn de motor en varen we naar Kornwerderzand maar het is net zoals altijd, waar we heen willen daar komt ook de wind vandaan en dus gaan we er op het oliezeil naar toe.

   Onze buren op de ankerplaats bij Kornwerderzand.

Om kwart voor zeven zijn we op de ankerplaats, en daar liggen al vijf schepen voor anker en wij zoeken een mooi plaatsje op ongeveer dezelfde lijn als de rest die hier ligt.
Het anker pakt in een keer en ik trek er ook nog even flink aan, zet het alarm op twintig meter en ga daarna eerst een blonde rakker achterover gooien.
Aafke warmt voorgebakken pannenkoeken in de magnetron en die gaan er in als je weet wel, zelfs Karel roept steeds van Lekker, en Aafke vergeet hem niet.
Na ons toetje ga ik met hernieuwde krachten de python nogmaals te lijf, en krijg hem tenslotte waar ik hem wil hebben.

   Dit is de afvoerzijde zit nog niet helemaal goed nu.

Zo nu zit alles technisch weer op z'n plek en ga ik proefpompen met de antihevelapparaten ertussen.
Ik voel een groot verschil met het pompen het gaat nu opeens veel lichter dan voorheen en ja daar kunnen verschillende redenen voor zijn. De slang is nu schoon, ik heb alle onderdelen van de pomp vervangen, en alles met vaseline in elkaar gezet.
Wat de antiheveltoestand betreft kan dat ook nog meewerken, dus zeg het maar, we wachten het maar af .
Het is nu ondertussen alweer 23:00 uur en ik werk het morgen wel verder af, en ook moet er nog weer flink worden opgeruimd, want er zaten heel wat bussen met verf, en tig rollen toiletpapier, en dan ook nog alle poets en schoonmaakmiddelen in de toiletkastje's.
Voor vandaag is dit wel weer genoeg geweest, ik ha de ein in e bek om samar te sizzen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten