pageviews

dinsdag 31 juli 2018

30-07-2018 Vandaag van Logstør naar Hals.

Vanmorgen hebben we nadat we onze Noorse buren waar we tegenaan lagen hebben geholpen met vertrekken eerst maar even gaan ontbijten, en daarna zijn we om halftien vertrokken op de motor richting brug die anderhalve mijl verderop ligt.
Er ligt al een jacht voor met de theedoek in het stuurboordswant te wachten, en zodra wij er ook zijn gaan de lichten op rood, en dat is totaal anders als bij ons.
Eerst gaat er 1 licht op rood ten teken dat er een brugopening gaat komen, dan het 2 rode licht dan gaat de brug omhoog of draaien, en daarna het derde rode licht en dan mag je erdoor varen.
Het vaarwater naar Hals is vanaf Logstør een gekanaliseerde ondiepe rivier die erg meanderd en ook moet je niet buiten de betonning komen want dat word direct afgestraft met boem ho.
Het is dus alles of niets met diepte en dus moet ik goed opletten de hele ganse dag, en dat valt niet altijd mee, sommige stukken kan de stuurautomaat aan maar het meeste is handwerk.
We zijn al een paar uur onderweg en dan kunnen we toch een behoorlijk eind zeilen en dat is beter dan dat bromzeilen.
Het weer is eerst wat bewolkt, maar in de loop van de dag komt er steeds meer zon en ook meer warmte, en we raken al aardig gewend aan deze tropische dagen maar als ik eerlijk ben, dan heb ik het liever wat minder heet.
Om kwart over drie komen we aan in Aalborg, bekend om de Deense Akwavit drank die hier word gestookt, een pittig drankje maar wel lekker.
We moeten bijna een halfuur wachten voor de spoorbrug, en nadat er een paar treinen zijn gepasseerd gaat het apparaat eindelijk omhoog, het is een vreemde brug want als contragewicht hangen er een aantal betonblokken aan.

   De vreemd uitziende spoorbrug in Aalburg.

Vlug varen we naar de tweede brug die een paar honderd meter verder ligt maar daar aangekomen blijkt het ding niet eerder te worden bedient dan 17:00 uur, en het is nu 15:47 dus dat is meer dan een uur wachten i.v.m woon werkverkeer om deze tijd.
We laten ons maar wat drijven,want van wachtsteigers hebben ze nog nooit gehoord denk ik en dus blijven we maar wat rondscharrelen.
Ondertussen zijn er nog twee zeiljachten door de spoorbrug erbij gekomen, en ook aan de andere kant liggen er ondertussen ook een aantal te wachten.

   Aan de andere kant liggen er wel 15 jachten te wachten tot de bruggen omhoog gaan.

Om precies 17:00 uur gaat het licht op enkel rood en maken we ons klaar om onze reis te hervatten.
Eerst mag de hele meute van de tegengestelde kant erdoor, en dan zijn wij aan de beurt.
Wanneer we dan een halve mijl verder zijn komen we een coaster tegen die wel heel erg aan de verkeerde kant vaart, en dus houden wij maar bakboordswal omdat daar meer ruimte is, aan onze stuurboordzijde zijn twee meisje's in een roeibootje bezig om de buitenboordmotor aan de praat te krijgen, want de coaster zit op ramkoers met hun, en ze raken min of meer in paniek omdat het motertje niet aanslaat.
Halsoverkop trekken ze een paar zwemvesten aan en een van de meiden gaat proberen te roeien, maar dat gaat de verkeerde kant op.
Gelukkig heeft de stuurman van de coaster hen opgemerkt en verlegt de koers zodat het gevaar geweken is.
Er waren al twee boten op weg naar de schreeuwende meiden toe, maar het hoeft niet meer, en het motertje doet het ook weer want we zien het bootje snel naar de kant varen.
Wij varen nog maar even door, maar het is op deze manier wel weer min of meer een race tegen de klok en vanaf nu gaan we het wat rustiger aan doen want als we dan eindelijk bij Hals het anker erin gooien is het alweer halfacht geworden.
Onderweg komen we eerst langs de oude manier van stroomopwekking, en even later zien we hoe het nu zou moeten met behulp van windmolens op zee hier staan er weer meer dan dertig van die krengen klaar om geplaatst te worden in een van de nog laatste plaatsen van ongerepte natuur.

    Deze centrale stond er nog maar net toen ik hier 30 jaar geleden langs zeilde

    Hier staan de rendementloze onderstukken van windmolens die het nu over moeten nemen.
Even een eindje verder komen we de Colin Archer tegen van de eigenaar van het Booze Wijf uit Lauwersoog met zijn zelf gebouwde boot met de naam Job is hij de wereld rondgezeild en nu komen we elkaar tegen tussen Hals en Aalburg, ik kan niet zo snel mijn camera pakken, dus geen foto.
Ondertussen heeft Aafke een blik raasdonders opgescharreld en die hebben we met wat appelsmots erbij tot ons genomen, het toetje krijgen we later zegt ze als we achter het anker liggen.
Toen we op de ankerplaats aankwamen was het wel even schrikken, want er is helemaal geen beschutting tegen de wind hier, en daar hadden we wel op gerekend omdat er veel groen op de kaart omheeg lag maar dat bleek echter gewoon een soort waddenmeer te zijn, ook de diepten kloppen voor geen meter want de diepte is hier nergen meer dan drie meter terwijl dat wel op de kaart staat we voeren hier naartoe over plekken die slechts 2,1 mtr waren en dat is ook onze diepgang.
Waar we nu liggen is het 2,6 mtr diep en tij heb je hier haast niet.

   Onze medeankeraars op de ankerplaats beschut door een soort rif.

Aafke vind het eigenlijk maar niets maar die roept al de hele dag van hoe diep is het hier!.
We hopen dat het wat rustig blijft vannacht, en dat er geen grote schepen met een takkegang voorbij komen.


De zonsondergang is erg mooi hier vanaf de ankerplaats, maar toch lig ik hier met een ongemakkelijk gevoel, want de wind gaat draaien naar het westen en daardoor zal er waarschijnlijk ook een verdere verlaging zijn van de waterstand hier.
Na op de plotter de waterstanden te hebben opgezocht is er hier een verschil van eb en vloed van 30 cm en morgevroeg 09:00 is het hoog water en dus gaan we dan ankerop.
Ook zal de wind in de loop van de dag toenemen met uitschieters tot 27 knopen en het is dus zaak dat we hier intijds weggaan naar de jachthaven van Hals waar morgenvroeg om een uur of tien wel weer wat ruimte zal komen omdat er boten weggaan richting Limfjord.
Vannacht als we nog maar net te kooi zijn, gaat het ankeralarm af ik had het op 25 gezet maar dat was schijnbaar te weinig en dus verander ik het in 30 mtr.
Twee uur later gaat weer het alarm af, en is de wind ook toegenomen en gedraaid naar het zuidwesten en ik doe er nog maar 5 mtr bij en het is nu dus 35 mtr actieradius en de rest van de nacht hoor ik het ding niet weer afgaan.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten