donderdag 26 juli 2018

Woensdag 25-07 van Hvide Sande naar Thyborøn.

Na onze door te weinig wind gestaakte Camrace, en nadat gisteravond onze driekoppige bemanning om goed acht uur s'avonds weer vertrokken is naar Nederlland, waar ze om 03:38 eindelijk in Hoogeveen arriveerden en zijn wij vanmorgen om 09:50 vertrokken uit Hvide Sande met bestemming Thyborøn.De westenwind is tussen de 5 en 9 knopen en we maken tussen de 2,5 tot 3.5 knoop snelheid.

Onze gasten Heleen, Dick, en Nico nog even een wandeling in Hvide Sande.

Het is heiig op zee, maar de zon gaat er denk ik nog wel bijkomen vandaag.
Gisteravond hebben we de boot opgeruimd, en alles is nu weer op z'n vertrouwde plekje terug, ook hebben we weer eens normaal kunnen slapen, en hoefden we niet in ons matrozenbedje vannacht.
Deze Camrace was voor mij de eerste udie ik op moest geven wegens te weinig wind terwijl dat ook een aantal keren wegens teveel wind was, beide keren dus geen BBQ in Larvik.
De BBQ gaat dit jaar voor geen enkele deelnemer door, want i.v.m de hitte en gevaar voor bosbranden is het verboden om open vuur te gebruiken en is de BBQ verandert in een hapje's menu, wat dat voor gaat stellen, heb ik geen idee van.
Tevens is de BBQ een dag eerder gepland dan normaal, was dit eerder altijd op donderdag nu is het dus op woensdag de maximale tijd om de race uit te varen is 110 uur, en daardoor is het dus onmogelijk ook al ben je reglementair gefinished om bij de prijsuitreiking en de geplande BBQ aanwezig te kunnen zijn want bij vertrek op zaterdag 16;40 uur zou je dus tot donderdag 06;40 nog kunnen finishen.
Dit is uiteraard voor alle deelnemers niet hetzelfde, en zou dus niet mogen want hierdoor betaal je voor iets wat je niet kunt krijgen.
Ik ga denk ik toch maar even schriftelijk reageren op dit besluit van het bestuur, en ga mijn bijdrage hiervoor terrugvragen.
In de tijd dat ik dit schrijf zijn we alweer na een uur zeilen, op het oliezeil overgeschakeld, en varen we precies noord met een snelheid van 5.2 mijl.
Om 12:55 begint het weer wat meer te waaien maar de richting is van west geruimd naar het noorden en dus precies recht van voren, hierdoor kunnen we in ieder geval kruisen en dus gaat de motor uit na ongeveer 1 uur en  3/4 uur te hebben gedieseld.
We rollen de Genua maar weer af en varen nu dus hoog aan de wind met een koers over de grond van
23 graden, de wind is wel een beetje flagerig en de ene keer is het beneden 10 knopen en zo nu en dan 12-13 met heel soms even 14 knopen op de meter, en dan gaat het oude beestje lopen.
Om het uur moeten we wel een slag in zee maken, maar na een mijl of vijf gaan we weer overstag en zo kruisen we richting Thyborøn.
De zon laat zich nu ook steeds meer zien en verwarmt onze koude botten tot hij weer even achter de wolken kruipt.
Onderweg komen we weinig tegen, alleen een paar motorboten die vlak langs de kust varen en vlak voor Thyborøn moeten we dicht bij een baggerschip langs en daarna starten we de motor en met nog drie mijl te gaan varen we het Thyborøn kanaal binnen  en binnen de pieren laten we het grootzeil zakken en doek ik het redelijk provisorisch op, en wanneer we dan voor de wal liggen doen we het nog wel even wat netter.
Na enig zoeken maken we vast aan de kade tussen een vissersbootje en een motorsailer, de wal is wel wat aan de hoge kant maar Aaafke ziet kans om op de kade te komen en even later liggen we voor en achter en met twee springen vast.

In de haven van Thyborøn, nu leeg maar gisteren bij aankomst was dit nog de enige plek.

We liggen hier echter wel op getijdewater, en dus moeten we het wel even in de gaten houden willen we straks niet aan de kade hangen.
Het was me toch nog wel een lang ritje van 49 mijl en we deden er 11 uur over en dat is met dit windje van 3-4 nog niet eens zo slecht soms liepen we over de zes maar most of the time was het onder de vijf.

Het strand bij de haveningang is met dit warme weer flink bezet.

Het is nu ondertussen 10:30 en morgen zal ik er nog wat foto's bijvoegen, maar nu eerst koffie en dan een koude rakker en dan maar weer even op onze rug staan.
Morgen gaan we verder het Limffjord in en kijken we wel hoe ver we komen.