pageviews

maandag 2 juli 2018

Maandag 02-07-2018 Plakken en Zeilen.

Vanmorgen zitten we om halftien aan het ontbijt, Aafke had mij uit laten slapen, en was zelf bezig in de kuip buiten want die moet nog in de was worden gezet en dan heeft ze de hele boot gehad.
Na ontbijt ga ik proberen om in de beide achterhutten de lekkageschade enigzins te herstellen door er folie op te plakken, maar dat word niet echt een succes want de plek en het feit dat de folie in één keer goed moet zitten is een tijdrovende en bijna onmogelijke opdracht, en ik roep dus de hulp van Aafke in die heeft meer geduld voor dit soort karweitjes dan ik.
Uitendelijk komt het nog weer op z.,n pootjes terecht en lijkt het voor iemand die het niet weet best goed gelukt.
Het is al bijna halftwee, en ik zeg tegen Aafke er staat een mooie bries, wat denk je zullen we maar even een slag over het IJselmeer..
Nou dat lijkt haar ook wel wat, en na een broodje en nog wat koffie varen we richting het meer en trekken het grootzeil omhoog, en rollen de genua af.
Het is nu twee uur en we zeilen diverse koersen halve wind, ruime wind, en terug hoog aan de wind.
Om halfvijf zeg ik kom we gaan maar richting ankerplaats, en om halfzes gaat de spijker erin en liggen we vast, nu nog het grootzeil opdoeken, en de huik eroverheen trekken en dan is het tijd voor een lekker wit biertje een perlenbacher bij de Lidl vandaan.
Een uur later gaat het ankeralarm af, en als ik op de plotter kijk zie ik dat we inderdaad wat achteruit zijn gekrabt, ik stel het alarm weer opnieuw in op 20 meter en hoop dat het anker nu blijft zitten waar ie zit in de grond natuurlijk.
De wind is nogal toegenomen en het hobbelt ook flink zo nu en dan, eerst maar even aanzien, en anders gaan we anker op en gaan we het opnieuw proberen op een plek nog wat dichter onder de wal.

   Onze buurman?

Nou dat plekje dichter onder de wal word em niet, want de wind krimpt van Oost naar Noord en neemt ook nog aardig toe en dus neemt hierdoor ook de deining toe met als resultaat dat het hier erg onprettig begint te worden, en ik zeg tegen mijn Aafke we gaan anker op en proberen wat dichter naar de kant te komen.
Ik start de motor, geef Aafke instructie's, en ga naar voren, en op mijn sein gaat Aafke naar voren varen en lier ik het anker eruit.
Nou dat gaat vlekkeloos dit keer, en ik laat het anker voor aan de punt bengelen en loop naar achteren om het roer over te nemen en vaar langzaam dichter naar de wal.
Het mag echter niet baten, want de deining staat hier net zo hoog als waar wij eerst lagen te hobbelen en ook begint het hier ondieper te worden en geeft de meter 2,3 m aan en onze diepgang is 2,2 m dus dat is mij te link in deze deining.
Ik zeg tegen Aafke we gaan naar de haven want dit is geen goede oplossing en daardoor lopen we mischien schade op aan het roer en daar zitten we nu niet bepaald op te wachten.
Dus ik keer de steven richting vaargeul, en dan moteren we via it soal naar Workum en vinden er nog een plaatsje aan de wal ook nog waarachtig, want het is hier de laatste week constant volle bak.

    Nou liggen we hier nu niet mooi ?.

 Zo nu eerst maar even ons toetje opeten, want daar zijn we door deze actie niet meer aan toe gekomen, en dan straks nog maar ff een bakkie koffie er achteraan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten