pageviews

dinsdag 31 juli 2018

31-07-2018 Vanaf de Ankerplaats naar Hals Jachthaven.

Na een nacht met twee keer ankeralarm, hebben we toch nog redelijk geslapen vooral vanaf drie uur s'nachts tot s'morgen halfnegen was ik bewusteloos.
Om negen uur hebben we al een gedeeltelijk ontbijt achter de kiezen, want ons brood is nu eindelijk op en ook hebben we geen broodje's meer.
Ik eet twee van de laatste vier krentebollen op, en Aafke zit aan de crackers, ook moet ik van haar maar wat qracotte.s opeten maar die zijn mij wat te hard aan het smoelwerk maar het moet zegt ze want ze worden wel zacht in je mond is haar antwoord op mijn protesteren.
Zo nu gaan we eerst maar ankerop, want de wind is al toegenomen tot 18 knopen, maar er staat geen golfslag die problemen kan opleveren.
Ik ga na de motorolie en water te hebben gecontroleerd de motor starten en Aafke moet maar langzaamaan vooruit varen terwijl ik het anker naar boven lier.
Het anker ligt behoorlijk ver weg en het duurt dan ook even voordat het uit het water komt, net te laat stop ik de ankerlier, want de ketting loopt weer eens vast onder de ankerlier en dus til ik het anker er maar met spierkracht uit en leg het op z'n plek.
Dan loop ikaar achteren en neem het roer van Aafke over en zet koers naar de jachthaven via de oude trackline van gisteravond toen we hier naartoe voeren.
Het valt nog niet mee om weer precies bij het lijntje langs te varen en ik neem maar wat gas terug want gisteren hadden we regelmatig 2.10 mtr op de klokken staan en ik wil liever niet met een boenk aan de grond lopen.
Het is duidelijk hoogwater nu want het is nu op z'n laagst 2.30 op de dieptemeter en al snel zijn we uit de gevarenzone weg.
Net als we de haven binnen willen varen, komt er een groot strijkijzer naar buiten toe maar de schipper neemt gelukkig gas terug en laat mij eerst naar binnen varen.


Eenmaal binnen de pieren gaan we zoeken om een plekje in een mischien vrije box maar we zien nergens iets vrij.
Net als we besloten hebben, om dan maar aan lager wal aan een langssteiget te gaan liggen zie ik een vrouw die mijn aandacht probeert te trekken, en die mij gebaart om de haven in te varen.
Wanneer ik dat dan doe, gaat ze mij een plaats aan de kade aanwijzen en vangt ons even op en helpt ons met aanmeren.

    Langs de kade in Hals.

Ik bedank haar voor haar opmerkzaamheid, en zij zegt you are welcome, nou als dat geen begin is voor een mooie dag dan weet ik het niet meer.
Wij gaan verder met onze lijnen en zij gaat terug naar hun box waar ze met hun boot liggen, fijn dat er nog van deze medemensen zijn die niet gaan toekijken hoe je ligt te klooien maar de helpende hand bieden en met je meedenken.
Na al deze perikelen gaan we verder met ons onderbroken ontbijt en drinken tegelijkertijd ook maar een bakje koffie en daar word een mens blij van.
Na de middag komen er nog twee schepen naast ons aanmeren, ja want dat is het nadeel als je op zo'n mooie plek langs de kant met de kop in de wind ligt.
Ik krijg zelfs van de Deense buurvrouw twee blikje's bier aangereikt voor het helpen met aanmeren en voor het feit dat ze over onze boot naar de wal mogen, dat is al de tweede vrouw die het goed met mij voorheeft, mijn dag kan niet meer stuk.
Dan word het tijd om boodschappen te gaan doen, we hoeven niet zoveel maar wel brood en bananen en nog wat groente voor vanavond.
Ook kopen we ons twee ijsje's want die hebben we in geen tijden gehad, nou die zijn me toch lekker er zit zelfs een negerzoen op de top ervan.

    Mooi boeketje bloemen met een belle fleur ernaast.

De rest van de middag brengen we door met lezen, en ook doe ik nog even een knipperke maar de vliegen die hier in de boot denken thuis te horen zitten me steeds op mijn blote armen en benen, en dus komt er van knipperen niet veel terecht.
Tegen halfvijf gaan we nog even het dorp in en betalen we meteen even het verschuldigde havengeld van 155 dkr in euro's is dat € 20,80 en dat is voor deze haven denk ik wel réeel, de stroom is gratis en daar gaan we dan ook maar zoveel mogelijk van profiteren alhoewel met dit weer hebben we weinig stroom nodig, maar de windgenerator kan in ieder geval uitrusten vandaag en slijt dus niet.
Om halfzes zijn we weer aan boord en ga ik het bier van de buren even aan een test onderwerpen, het blijkt odense classic te zijn met 4.6 procent alcohol.
Het is koud best lekker maar wel wat bitter en dat is niet echt mijn smaak ik heb liever een beetje zoeter bier maar je mag een gekregen paard niet in de bek kijken en dus sla ik ze allebei maar achterover, Aafke houd het bij haar rode wijn en proeft alleen even van mijn bier maar loopt er ook niet mee weg.
Even later is het eten klaar en eten we voor het eerst van de meegenomen nieuwe borgers, en die smaken voortreffelijk met de net gekochte broccoli en een lekker stikje deade hin derby.
Opeens bigint het te waaien, en gaat de wind in één keer om naar het westen en ook begint het te regenen dus vlug alle openstaande luiken dicht.
Het blijft bij een buitje en ook de wind gaat weer liggen, ik had al even te voren op Wisuki mijn werprogramma geken en die voorspelde deze windsprong al.
Na ons toetje, gaan we maar weer op in onze boeken, het is nu ineens een stuk kouder gaan worden.
Morgen maar eens zien waar we naar toe kunnen, maar de wind zal morgen om en nabij de twee tot drie Bft zijn en daar komen we niet mee in Grena wat 40 mijl zuidoostelijk van ons ligt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten