pageviews

maandag 3 juni 2019

02-06-2019 Drukke boel in Workum dus maar naar Kornwerderzand.

Afgelopen nacht redelijk geslapen, maarom kwart over vier word ik wakker van het klappen van de schootblokken van de Genua, en op het laatst ben ik er toch maar uitgegaan want je word er helemaal joker van en dus trek ik de schoten zo strak mogelijk zodat de voorstag niet meer heen en weer kan bewegen door de wind die nu van voren komt.
Als ik later weer in onze kooi lig, is het lawaai weg en koesen we weer rustig verder tot negen uur, de Duitse buurman zal mij denk ik ook wel dankbaar zijn dat ik er iets aan gedaan heb, het kan trouwens nog erger wanneer de wind van achter komt en de golfslag tegen de onderkant van de boot komt, en dan gaat het klotsen en dreunen doordat de boot als een luidspreker gaat werken,  en daar valt weinig of niks tegen te doen.
Het is hier alweer een drukte van belang van schepen die wegvaren naar het Ijselmeer, en met zeilachten, platbodems, en motorjachten die in en uit de sluis varen.
Onder het eten vaart de boot achter ons weg, en we voelen dat we geraakt worden door iets maar wanneer we kijken zien we dat de persoon die voorop de boot staat, met veel interesse naar onze spiegel staat te kijken. Aafke zegt ze hebben de vlaggestok er toch zeker niet afgevaren, maar ik zie dat die er nog gewoon op staat, dus dat valt zo te zien mee.
Ook horen we de roergangster zeggen dat het net kon, dus dat lijkt oké.
Als ik dan later wanneer we hebben gegeten en ons aangekleed hebben kijk ik voor de zekerheid toch maar even, nou dat lijkt in orde zo op het eerste gezicht, maar wanneer ik de vlaggestok beetpak voelt het niet goed en even later heb ik hem in de hand.
Mooi is dat, voor deze stok want dit is de 2de keer dat hij eraf is gevaren, ik had hem gekregen van een schipper die toen hij bij Kornwerderzand ging aanleggen, en mijn vlaggestok er af voer, maar die maakte zijn bakskist open en gaf mij toen als compensatie deze vlaggestok, en dat was toen een verbetering want die oude was een bezemstok, en dit is een officiele stok gelakt en al.
De boot konden we zo snel niet meer beroepen, maar het was een Benneteau first 325 en hij kwam uit Medemblik, dus geen naam die zal wel voor op de boeg hebben gestaan.
Nou heb ik dus weer een leuk klusje, en dat past mij eigenlijk helemaal niet want mijn nek is weer eens erg pijnlijk, maar ik pak de boormachine en een vlinderboor, neem drie schroevendraaiers mee en ga aan de slag.
Het is hardhout en het valt niet mee om het stuk er uit te boren, en als ik halverwege ben is de accu leeg, en zit er niks anders op dan opladen en dan straks maar weer verder.
Na een halfuur zit er genoeg power weer in de accu en boor ik de rest eruit, na nog wat steek en breekwerk met de schroevendraaiers en dan kan ik de stok weer terugplaatsen, maar eerst moet er wel wat af worden gesneden want hij is te dik. Na dat te hebben gedaan met behulp van een scherp mes een een handraspje past hij erin en staat de vlaggestok weer overeind.
Toevallig loopt er iemand over de steiger die het débacle heeft gezien en betuigd zijn medeleven, nou dat helpt niet veel maar het geeft toch moed.
Aafke wil nog even een eindje lopen, en eerst wilde ze naar het strand om daar naar de zeilwedstrijden te kijken, maar ik heb haar op Google Earth laten zien hoe de situatie daar is en daarna zag ze er maar vanaf, ze dacht namelijk dat er aan de toegangsweg ook water was maar daar is alleen veel industrie van met name bedrijven die met varen te maken hebben en een aantal jachthavens.
Ik ga de ipad even wat opschonen want er staan emails op van vier jaar en dat loopt in de duizenden, ook staan er ontzettend veel foto's op en die ga ik ook afhalen en op een kaartje zetten.
Wanner Aafke weer aan boord komt krijgt ze het nog druk want we liggen hier aan de wachtsteiger voor boten die de sluis door willen en dat zijn er zo langzamerhand heel veel, en ook uit de sluis komen er net zoveel die het meer nog even op willen.
Ik zeg tegen haar, dat ik onmiddelijk wegwil want straks gaan ze vastmaken als de sluis een poosje op dubbelrood gaat en dan kunnen we moeilijk wegkomen.
Ik ga snel de ramen en luiken sluiten en dan start ik de motor terwijl Aafke alvast de landvasten losmaakt, en we varen in no time richting Ijselmeer.
Hè hè dat gaat gesmeerd en éénmaal uit het Soal rollen we de Genua af en met 18 knopen wind varen we met 6-7 knopen richting assluitdijk.
We komen om halfzeven aan en vinden nog een plek aan de steiger waar ook al twee jachten liggen, zo nu eerst maar de dorst lessen, daarna een soepje en nog wat pannekoeken er achteraan met een kwarktoetje als desert.
Zoals je kunt verwachten met dit plotselinge warme weer, krijgen we een onweersbui bij ons langs en dat valt gelukkig erg mee, net als het droog is komt er nog een jacht uit de sluis die ook nog graag langs de steiger aan wil meren, en ik ga hem snel even assisteren want hij blijkt alleen te zijn, na gekeken te hebben zeg ik tegen hem dat hij er wel tussen past en ik neem zijn achtertros aan die hij op de boot vast zet en met een grote fender achter draait hij de boot met de schroef in werking mooi naar de kant en dan kan ik ook zijn voorlijn beleggen op de steiger, nog even een spring erop en hij ligt er precies tussen onze al aangemeerde boten in.
Het ligt in onze bedoeling om hier ook morgen nog te blijven, en dan gaan we dinsdagmorgen met het tij mee naar Harlingen en vervolgens verder naar Franeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten