pageviews

donderdag 6 juni 2019

Dinsdag 04-06-2019 Van Kornwerderzand naar Franeker.

Vanmorgen werd ik wakker om 07:00 uur en na de geit te hebben verzet, zeg ik tegen Aafke wat denk je zullen we maar met de dag beginnen?.
Nou zegt ze ik vind dat wel wat aan de vroege kant, ik zeg oké dan duik ik er nog maar even in, en dus gooi ik de bonken maar weer op een bultje.
Het is uiteindelijk negen uur wanneer we de volgende wake up hebben, en nu word het dan toch tijd om op te staan want het is om 11:31 hoogwater Harlingen, en dan moeten we daar dus zijn om die tijd.
Het is een uur varen daar naar toe, en na eerst wassen, aankleden, en ontbijten moeten we minimaal om 10:00 in de sluis liggen om naar buiten te schutten.
Ondertussen is er al een schutting geweest, en die hadden wij eigenlijk moeten hebben, maar ja toen waren we nog niet klaar, en dus kijken we of er misschien schepen de voorhaven binnen varen zodat we daar dan mee de sluis in kunnen, ik zie net dat er een kotter richting kleine sluis gaat, en ook dat een zeiljacht daar naar toe gaat, en dus gooien we snel los en varen ook naar de kleine sluis toe.
Daar aangekomen blijkt de kotter even een bijbootje aan boord heeft getakeld wat daar blijkbaar afgemeerd lag en nu vaart hij weer terug en gaat naar de grote sluis toe gevolgd door het zeiljacht.
Ik kijk even op de plotter, en zie dat er een schip zo meteen de grote sluis uitkomt richting Ijselmeer, en dat wij dan de grote sluis in kunnen, en dus varen wij daar dan ook maar naar toe.
We wachten even en dan gaan de lichten op groen en varen we naar binnen, we maken vast aan bakboordzijde omdat wij een schroef hebben die wanneer je achteruit vaart de kont van de boot naar bakboord trekt en dan gaat het gemakkelijker om de landvast om de bolder te krijgen.
Het duurt ruim een halfuur voor de deuren achter ons dichtgaan want er kwamen nog een aantal zeiljachten aan, en daar werd op gewacht dat is natuurlijk hardstikke mooi voor diegenen die op deze manier lekker snel door de sluis kunnen, maar om daar nu een halfuur voor te wachten vind ik 
niet kunnen, maar ja de sluismeester is de man die de knoppen bedient en daar hebben we ons maar naar aan te passen.
Het schutten zelf gaat redelijk vlot en al snel zijn we onder zeil en op dit windje van 10 knopen lopen we 3,5 door het water en 4,5 over de grond en dat gaat ons snel genoeg.



Om 12:40 lopen we de haven van Harlingen binnen en gaan dan direct richting sluis, er varen net schepen de kleine sluis binnen, maar wanneer ik de Tjerk Hiddes sluis oproep op kanaal 22 en zeg dat mijn diepgand 2.2 meter is krijg ik te horen dat we door de grote sluis moeten en dat we even geduld moeten hebben, en dus blijven we hier maar voor de sluis ompankoeken.
Na weer een halfuur wachten gaan de lichten op rood/groen en even later gaat de brug omhoog en varen we de sluis binnen het schutten duurt deze keer niet zo lang en dan varen we richting Koningsbrug, die nadat ik die heb opgeroepen op kanaal 18 zegt de brugwipster dat ze de brug voor ons opendoet, je moet ze hier wel even oproepen wanneer je van deze kant komt, want of je wilt door de brug, of je gaat stuurboord uit naar de verderop gelegen jachthaven.
Nou dat ging allemaal volgens het boekje, en ook de brug bij Kiesterzijl draait snel nadat ik ze heb opgeroepen via de marifoon, maar dan zie ik een bord op de wal staan waarop staat werkzaamheden Frisiabrège oponthoud kan 2 uren zijn, maar als we de brug in zicht hebben zie ik dat er net een vrachtschip van de andere kant de brug doorvaart en dus geef ik gas in de hoop dat ik er nog door kan, maar helaas zie ik de brug zakken en een werkschip dat aan de kant lag vaart nu tot onder de brug om daar verfwerkzaamheden te verrichten.



Nou dat word dus 2 uur wachten en het is nu 13:30 en wij zouden de kinderen van school halen om 14:30 en dat kan nu niet meer en dus belt Aafke met John die wel thuis is, en dan moet die dat maar gaan doen.
Even later belt John terug, en deelt hij ons mee dat de brugwachter ons niet had gezien, en dat er nog een ander probleem is met de brug, want er is een hydrolische pomp kapot, en het zou best eens zo kunnen zijn dat we daar vannacht moeten blijven liggen.
Nou dat is op zich geen probleem, want door dan naar de andere kant van het kanaal te varen, kunnen we daar zo de stad in op de fiets.
Een halfuurtje later staan John en Novah opeens naast de boot, want je kunt hier ook wel op de fiets komen, alleen dan moet je wel over de brug.
John heeft thuis nog van alles te doen, en taait weer af en Novah blijft zolang bij ons op de boot.
Om 16:30 komt er beweging bij de brug, de heren schilders varen onder de brug weg, en ik zie de lichten even later op enkelrood staan en dan hoor ik dat de hekken naar beneden gaan en daarna opend de brug, eerst komen er van de andere kant 7 jachten en een motorschip, en dan zijn wij aan de beurt.
15 minuten later zijn we bij de tûnen en en even later liggen we weer op ons vertrouwde plekje, nu nog even de Duitse spring aansluiten en dan is het bijna 17:00 uur.
Even later gaat Aafke met Novah naar de winkel om brood en nog wat andere levenswaren en ook komt John langs om Novah op te halen, nou dan moet hij even wachten tot die terugzijn van de Poeisz.
Als die er dan weer zijn, gaan we met John in de auto richting huis, en gaat John naar de chinees toe, en het word een smulpartij, hij heeft van alles en nog wat opgehaalt en het is echt erg lekker, ook de kinderen lusten allemaal wel chinees eten, en dus geen patat want dat krijgen ze hier vaak genoeg met een Vader die bij de patatfabriek werkt.
Om een uur of halftien worden we weer thuisgebracht en zo komt er weer een einde aan deze oponthouddag.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten