zaterdag 1 juni 2019

Zaterdag 01-06-2019 van Den Oever naar Workum.

Toen ik er vanmorgen even uit moest voor een sanitaire aangelegenheid, zag ik dat het 06:00 uur was en dus nog veel te vroeg om op te staan dus kruip ik weer lekker achter Bornholm om vervolgens pas om halftien samen met Aafke weer wakker te worden, nou dus maar direct wassen en ontbijten.
Om vijf voor halftwaalf kunnen we na alle dingen te hebben gechecked losmaken van de steiger, en varen we op de motor de voorhaven uit met bestemming Workum. Na vijf minuten gaat de motor uit, en rollen we het voorzeil af.

De KNRM heeft hier in Den Oever een prachtige accomedatie staan.

Het windje dat er staat is bakstag en varieerd tussen de 7 en 11 knopen, omdat we geen haast hebben varen we alleen op de Genua en laten het grootzeil voor wat het is. Na ongeveer twee uren te hebben gevaren gaan we onze koers verleggen naar 60 graden en hebben we de wind half en dat scheelt nogal wat in snelheid eerst twee uren met een V van 2.5 tot 3.5 gaan we nu 5.5 tot 7.5 knoop per uur en de wind komt mooi het hele stuk uit dezelfde richting maar de kracht gaat wel minder  worden.

Onderweg komen we veel jachten en platbodems tegen die onze koers kruisen, maar we hoeven voor geen een boot uit te wijken.

Ook is het voor Workum en Hindelopen een enorme drukte van belang, omdat er grote internationale wedstrijden worden gezeild hier voor de kust.

en 5 mijl voor Workum loopt het terug tot 3.0 knopen, we kunnen de roodgroene boei goed bezeilen en zijn om kwart over vier bij de sluis waar al veel schepen een plekje hebben gekozen om te overnachten, en we hebben mazzel want er is nog net genoeg ruimte tussen twee zeiljachten waar we tussen passen, en na een rondje te hebben gemaakt plof ik hem er precies tussen.
Nadat we schoon schip hebben gemaakt, nemen we er maar eentje op de goede zeildag, die net als gisteren was maar dan in omgekeerde richting.
Na deze versnapering is het werken geblazen en lopen we de stad Workum in voor boodschappen, en ik hoop dat Aafke niet te veel op haar lijstje heeft staan, want meestal is het zo, van nog even,  en nog wat van dat, en vervolgens sjouwen we ons een breuk om de boel weer aan boord te krijgen, en tot onze grote spijt heeft ons boodschappenwagentje een gekneusd wiel, en is het meer tillen dan rollen met dat ding maar nu hebben we een grote tas tussen ons in, en dat is ook niet ideaal met allemaal paaltje's op het trottoir. We lassen dan ook maar even een pauze in op de terrugweg op een stenen bank vlak bij de brug.
Na een kwartier vervolgen we onze weg en ga ik met mijn blog beginnen, en Aafke gaat met het eten bezig, als ik dan na het eten even een knippertje maak kom ik tot de ontdekking dat ik vergeten heb om de Duitse spring ( lees verlengsnoer ) uit te leggen en ik wil graag even het journaal kijken, dus moet ik minimaal drie verlengsnoeren uitrollen, want er zijn twee stroomkasten en wij zitten precies in het midden en dus vreet dat meters.
Het lukt mij voor het journaal niet meer, en dus gebruik ik de omvormer, maar Aafke wil daarna graag de waterkoker gebruiken, en dus  sluit ik de Duitse spring wel na het journaal aan.
Er komen nog steeds meer schepen bij hier in de havenkom, en ik ga zometeen even een foto maken , want het kan hier dus ook erg druk zijn zomers.