Het vertrek is gepland om + - 23:00 uur, zodat we met de kentering van afgaand naar opkomend water bij het riftgat zijn om 01:15 uur en dan hebben we ongeveer dik zeven uur de stroom mee.
Om 22:00 uur beginnen we ons alvast voor te bereiden, en kleden ons extra warm aan wat in mijn geval neerkomt op twee paar dunne sokken, een lange onderbroek over mijn kort pendekje en daarover mijn dikste werkbroek. Ook doe ik een hemd, t shirt en een overhemd met lange mouwen aan, met daarover mijn vest.
Ook Aafke doet het nodige aan, dan doe ik eerst even een check van alle ramen, en controleer ik het oliepeil van de motor, zet de marifoon op 16 en ook de handset buiten komt aan te staan.
Het val zet ik alvast aan het grootzeil, kijk nog even of het anker geborgd is, en doe dan mijn Ijslands vissermanspak aan met daaroverheen het automatisch opblazend zwemvest.
Nu is het tijd om de motor te starten en de navigatieverlichting aan te zetten, ook de instrumenten en de plotter natuurlijk.
Van te voren nog even een sanitaire handeling verricht wat niet meeviel met zoveel kleren aan, maar alles zit weer op z'n plek gelukkig.
Om 22:49 gooien we los en varen we de haven uit om via de fisherbalje Borkum te verlaten, het ligt in de bedoeling om op de Eems het grootzeil bij te zetten, maar daar eenmaal aangekomen blijkt er nog steeds een vervelende deining te staan, zodat we daarmee maar wachten tot we bij het Riftgat zijn.
Omdat we deze laatste paar uur nog de stroom mee hebben lopen we met zeven knopen over de grond daar naar toe, en onderweg komt er nog heel wat water over de boot heen i.v.m wind tegen stroom.
De wind is hier zo nu en dan nog 19 knopen en dat was niet voorspeld, vandaar dat er nog wat heissa staat hier.
We zijn exact op de door mij uitgerekende tijd bij het Riftgat, en hijssen daar het Grootzeil omhoog, wat ook nog weer wat problemen opleverde vanwege het feit dat het val om de zalingen van de mast was geraakt en er erg slecht weer weg wilde, één geluk het is hier een stuk rustiger dan op het wad, dan rollen we de Genua af en gaan een koers voorleggen van 60 graden.
Omdat we hier dicht bij het windmolenpark zijn, komt er zo nu en dan één van de snelle catamarans langs ons heen die nogal wat deining geven met hun snelheid van 25 knopen.
Dat die verdomde windmolens voor windverstoring zorgen is mij al meerdere keren opgevallen, en ook nu krijgen we daar weer mee te maken, en dat is erg vervelend want zo heb je 15 knopen wind en even later 5 knopen en dat wisselt elkaar dan regelmatig af.
Als we dan eindelijk de laatste van de rijtje's wjukkelmachine's hebben gehad, komt het ook met de wind weer goed, en lopen we nu de stroom meeloopt zeven tot acht knopen over de grond.
De hele verdere reis blijft het stuivertje'swissellen met Aeolis, en wanneer we bijna bij de Elbe zijn aangekomen en daardoor een bocht naar stuurboord maken krijgen we de wind meer van achteren en ook neemt de wind af naar drie baufort, en komt de stroom nu ook tegen te lopen, en pas om 16:36 komt daar verandering in. Tegen die tijd zijn we met een hele zooi andere jachten omringd, terwijl we tot na de oversteek van de Weser en het daar liggende ankergebied nog geen jacht hadden gespot.
We zeilen mooi boven de ankerliggers langs en dan komen er dus meerdere jachten in zicht, die ook de Elbo opvaren, of ze naar Cuxhafen of naar Brunsbüttel gaan weten we natuurlijk niet, maar dat zien we bij Cuxhafen wel.
Dit stuk is erg moeizaam, omdat de wind het laat afweten en om 12:00 uur moet ik de motor wel bijzetten, en dat blijft zo'n twee uren zo.
Ook waren wij hier eigenlijk wat te vroeg vanwege het tij, maar dat is erg moeilijk in te schatten met deze steeds wisselende windsterkte.
Ook hebben we nog een tijdje weer alleen op zeil gevaren, maar daardoor liep iedereen ons voorbij met de motor erbij aan, en dus ging bij ons ook de kegel er weer in en bromzeilen wij ook maar weer.
Doordat Aafke de stuurautomaat een keer met de 10 gradenknop had gebruikt, is het ding van slag en wanneer ik hem later er nog even een keer aanzet, maken we een vreemde schuiver naar stuurboord, gelukkig kan ik hem snel weer uitschakelen voor er ongelukken gebeuren.
Het blijkt verder dat het gross van de jachten Cuxhafen binnen gaat lopen want het is nu ondertussen halfzeven en niemand wil zo laat nog naar Brunsbüttel zeilen op de drukke Elbe.
Wij gaan echter tot het gaatje en met nog drie jachten, de Elsa, de Good Girl, en de Zweedse boot de Tapto gaan we door naar Brunsbüttel, omdat twee van deze drie jachten ons vijf mijl voor liggen zijn zij eerder bij de sluis dan wij, en ook moesten Aafke en ik het grootzeil nog opdoeken voor we naar de sluis toe konden, dat hebben we maar gedaan aan de andere kant van het vaarwater want het was nogal druk met uitgaande vaart en daar waren grote
Deze is 365 m
Dit is een autoboot van 200 m lang en 32 m breed.
jongens bij, gelukkig hadden we de stuurautomaat weer online gekregen, en dus konden we mooi het zeil opdoeken met ons beiden, en dan nu snel naar de sluis toe om mischien nog met deze schutting mee te kunnen.
Ik zie even later wel de twee jachten en een motorschip van 80 meter in de sluis liggen op de plotter, maar kan natuurlijk niet zien of de deuren open of dicht zijn.
In de sluis bij het Kielerkanaal.
Helaas pindakaas halen we het dus niet en dat houd in dat we daardoor een uur moeten wachten want allebei de sluizen worden gebruikt voor schuttingen naar buiten toe, om 09:50 liggen we er dan eindelijk in en na een meter te zijn gezakt komen we om 22:15 in het haventje aan waar we na enig zoeken een plekje vinden tegen de Good Girl, en na schoon schip te hebben gemaakt zitten we om 22:45 na ons te hebben ontdaan van onze halve garderobe om 23:00 eindelijk aan een blonde rakker en een lekker glas wijn.
Nou mensen dat was me het dagje wel, op 28-06 om 22:49 de haven van Borkum uit, en om 22:15 de haven bij de sluis in Brunsbüttel weer in, bijna 24 uur in touw geweest en vroeger gaven we daar niks om, maar met het stijgen der jaren gaat dat toch een beetje minder soepel.
Om twaalf uur duiken we de kooi in en morgen om zeven uur gaan de twee schepen waar we tegenaan liggen vertrekken, en dus word het geen lange nacht.
Goed zeemanschap💪
BeantwoordenVerwijderen