pageviews

donderdag 31 augustus 2017

28-08-2017 Van Borkum naar Lauwersoog.

Als we zondagmorgen wakker worden, hebben we heerlijk geslapen, of dat door het slaapmutsje kwam of door de vermoeidheid dat weten we niet, maar we zijn er weer helemaal klaar voor.
Na ontbeten te hebben, gaan we op dieseloliejacht, net als we naar buiten komen, komt ook de havenmeester er aan en na wat moeilijk heen en weer gepraat via de buurman, zeg ik kom maar even aan boord want ik moet een hele waslijst invullen.
Hij vraagt wanneer we zijn aangekomen en ik leg hem uit dat we hier zijn gekomen om 21:30 gisteravond en dat we erg weinig diesel hebben.
Hij vraagt tot wanneer we willen blijven, en Aafke zegt dat we nog een nacht blijven liggen en dan dus in de loop van de dag weer vertrekken met tij mee naar Delfzijl om daar dieselolie te bunkeren en dan binnendoor via Groningen en het reitdiep weer naar Zoutkamp te varen.
Hij zegt dat hij ons voor vannacht niets rekent, en zegt dat we dat geld dan mooi uit kunnen geven voor dieselolie, en gaat vervolgens even uitrekenen wat ik dan moet betalen.
Hij schrijft het op het door mij ingevulde formulier en komt op een totaal van 38,80 euro.
Aafke en ik kijken elkaar eens aan, en Aafke vraagt hoe hij op dat bedrag komt ,ook omdat hij ons voor vanacht niets zou rekenen.
Hij zegt dat is voor vandaag, en de komende nacht, en voor morgen totaal incl toeristen belasting.
Nou wij vinden dat maar een vreemde methode, want normaal betaal je alleen voor een overnachting
Ik vraag hem of wij kunnen pinnen, maar dat kan niet, het moet contant. Ik zeg dat ik zoveel euro's contant niet meer bij mij heb, maar dat we toch naar het dorp willen om diesel te halen, en dat we dan wel gaan pinnen bij de bank voor contant geld.
Nou dat is geen probleem zegt hij, want hij komt vanavond nog wel even langs om af te rekenen.
Wanneer hij vertrokken is gaan we eerst maar eens op de fiets naar het dorp om diesel te tanken in twee yerriecans, dat hebben we wel eens eerder gedaan, en dat rijden met die cans achter op de bagagedrager gaat uitstekend.
Ik breng de fietsen over van onze boot naar de wal via het schip waar we tegen aan liggen, en dat gaat gelukkig erg gemakkelijk.
Dus peddelen we even later richting Borkum Ort, als we na een stukje over de weg zijn gereden bij het fietspad aankomen gaan we daar langs fietsen, nou dat is me toch een slecht pad, zoiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt.
Het fietspad is te vergelijken met een derde wereld land, maar dan nog een keer zo erg, en ook hebben ze om de fietsenreperateur aan werk te helpen, aan de zijkant struiken geplant met doornen eraan waar je zo een kabeljauw mee zou kunnen vangen.
Het beroerde is dat er geen gelegenheid komt om weer op de gewone weg te komen, we fietsen dus maar zo goed als dat kan door.
We passeren een echtpaar, dat maar van de fiets is gestapt en nu met de fiets aan de hand lopend verder gaan.
Eindelijk komt er een eind aan deze kwelling, en gaat het pad over in op de brede kant gelegde straatstenen, en een eindje verder komen we al bij het begin van het dorp uit, en daar is ook het benzinestation.
Hé hé, dat is treffen, nou niet dus, blijkt even later, want je kunt wel tanken met een pasje, maar niet met een bankpasje of creditcard.
En er zit ook niemand op het kantoor, en wanneer ik naar de openingstijden kijk zie ik dat de pomp vanmorgen open was van 09:00 tot 12:00 en het is nu 13:00 uur en dus zijn ze gesloten.
Ik zeg tegen Aafke zou dit dan de enigste pomp zijn op het eiland, waar zoveel toeristen komen met hun auto ?.
We stappen maar weer op onze fietsen en gaan verder richting dorp, een aantal huizen verder loopt een man, en ik vraag of er mischien nog een andere pomp hier op het eiland is, en hij antwoord dat dit echt de enigste is.
Ik vertel hem dat hij nu net zondagmiddag gesloten is, en dat wij dringend verlegen zijn om dieselolie.
De vrouw van de man komt er ook bij, en zegt dat de eigenaar van het pompstation er naast woont, en dat hij ons wanneer ik hem dat beleefd vraag vast wel wil helpen.
Nou daar zit wat in, dus rijden we terug en loop naar de deur van de woning die vanwege het mooie weer openstaat, en omdat ik geen klingel zie roep ik maar Volluk, en daarna nog eens Hallo.
Er komt niemand, en dus roep ik nog maar een keer wat luider Hallo.
Dan komt er een man in beeld aan het eind van de gang, die vraagt wat ik wil, en ik vraag of hij mij mischien kan helpen aan 20 liter diesel voor mijn boot.
Hij maakt een handbeweging en zegt dat ze geschlossen sind en dat ik om vijf uur maar terug moet komen.
Nou das war nicht freundlich wat mij werd medegedeelt, en ik zeg  "Danke Schön" en draai mij om, en loop terug naar mijn fiets, en zeg tegen Aafke dat hij ons pas om vijf uur helpen wil.
Jammer maar er zit dus niets anders op dan terug te gaan naar de haven, om het daar op een of andere manier voor elkaar te krijgen.
Je kunt namenlijk aan de andere kant van de jachthaven ook diesel tanken, maar dan moet je ook een pasje hebben, dus als ik daar op die plek iemand tref die zo'n pasje heeft dan zou ik diegene kunnen vragen of ik op zijn pasje mag tanken.
Aafke zegt we moeten immers ook nog naar de bank om geld te pinnen, ik zeg ja dat is immers ook zo
Aafke zegt ga hier dan even naar de Lidl en vraag of je wat extra geld kan pinnen bovenop het bedrag
dat je zou moeten betalen wanneer je daar iets koopt.
Ik zeg tegen haar, ja en daar weer bot vangen denk, en ik stap op de fiets en rijdt richting dorp, waar ik wel ongeveer weet waar een flappentapper staat.
Na gepint te hebben rijden we richting haven, en wanneer ik een eindje voorbij de Lidl ben, zeg ik tegen Aafke, ik heb een idee, stel ik koop 20 flessen zonnebloemolie of slaolie, dan zijn we ook gered.
Aafke zegt kan dat wel?. Ik zeg jazeker, zo'n oude antieke perkins diesel die loopt daar wel op, het rookt mischien wat meer, en het ruikt alsof er een patatbakkerij voorbij komt varen, maar wat kan ons dat schelen.
Na er nog eens goed over te hebben nagedacht, doe ik het maar niet, want deze plantaardige olie trekt veel vocht aan en omdat ik de tank net helemaal mooi schoon heb wil ik daar geen bacteriegroei in hebben met alle ellende die dat met zich teweeg kan brengen.
We fietsen dus maar naar de andere kant van de haven, waar een pracht installatie staat om met een kaart te tanken, net zoals we dat bij ons gewend zijn.
Helaas werkt geen een van mijn betaalkaarten, en dan lees ik dat je ook contant kunt betalen mits er iemand op het kantoor is hier om de hoek van de loods.
Eerst kom ik voorbij een kantoor aan deze kant van de loods, en net op dat moment komt er een jonge dame naar buiten, en ik vraag of ik hier terecht kan voor diesel te tanken, ze laat mij een vel papier zien, waar op staat dat er op dit kantoor niet kan worden afgerekend voor brandstof.
Nou dat is wel heel toevallig, dat zij net dat papier op de deur wil plakken, omdat ze vaak worden lastig gevallen vanwege mensen die contant af willen rekenen voor brandstof.
Die freundliche dame zegt dat ik aan de zijkant van de loods moet zijn, maar ze denkt niet dat er iemand aanwezig is.
Inderdaad is er niemand aanwezig, en ik loop terug, waarbij ik een collega van haar tegenkom, en hem vraag of hij mischien een pasje heeft voor de brandstoftankerij, hij zegt ja dat heb ik, nou zeg ik zou u zo vriendelijk willen zijn om die voor mij te gebruiken om 20 liter diesel te tanken, en dan betaal ik u cash terug.
Hij zegt dat dat niet gaat, omdat het hier om een pasje van de zaak gaat, en hij die contanten niet kan verantwoorden in de boekhouding.
Het zit ons echt niet mee vandaag, en als hij tegen mij zegt dat ik de eigenaar van de pomp wel even kan bellen, zeg ik tegen hem, denk je nou werkelijk dat die hier in zijn auto naar toe komt om mij twintig liter diesel te tanken.
Hij zegt dat weet ik niet, maar ik wil hem wel even vragen, en dus belt hij de uitbater op, hij legt uit waar het om gaat, maar krijgt als antwoord dat hij daar om vijf uur toch moet zijn, en dan kan ik dus wel twintig liter diesel tanken.
Ik heb het gesprek kunnen volgen, en zeg dat ik daar nu niets aan heb omdat ik dan het tij mee naar Delfzijl misloop, en dan alles tegen heb.
Hij zegt dat hij daar helemaal niets van af weet, en ik leg het hem dus even uit, dat er eb en vloed bestaat, en dat dat door de maan komt, en ook gedeeltelijk door de zon, en dat er daardoor stroom tegen, en stroom mee staat in de zeegaten.
Ik maak het verder maar niet al te ingewikkeld, en wij fietsen dus zonder een enkel resultaat terug naar brucke fumf, en brengen de fietsen ook maar weer zolang aan boord.
We doen eerst maar even een bakje, en eten een broodje, ondertussen bespreken we de mogelijkheden die er voor ons overblijven, een ervan is die van Borkum naar Lauwersoog, want of we nu vertrekken of morgen heel vroeg, of morgen aan het eind van de middag maakt niets uit, alleen besparen we er havengeld mee, want als ik nu 38,80 euro moet betalen voor één nacht dan betaal ik de hoofdprijs, en dat zit me niet helemaal lekker.
Ik zeg tegen Aafke, we gaan straks om halfvijf weer naar die dieselpomp hier tegenover, en als die eigenaar er dan toch is tanken we 20 liter spritz, en varen dan gelijk weg, na natuurlijk eerst te hebben afgerekend met de havenmeester.
Dus zijn we om halfvijf ter plekke, en waarempel er staat toevallig een auto bij de pomp, waar iemand in zit, eerst loop ik nog even vlug naar het kantoor maar daar is niemand.
Ik loop terug naar de pomp, en daar staat de bestuurster van de auto net te tanken, en ik vraag haar beleefd of ik gebruik mag maken van haar pasje, en dat ik haar dan contant betaal.
Zij zegt dat voor haar geen enkel probleem is, en even later tank ik voor twintig euro diesel in de cans, ik reken met haar af, en bedank haar hartelijk voor haar medewerking.
Dan taaien Aafke en ik af naar de boot, en ik gooi meteen de beide cans leeg in de tank, ook brengen we de fiets van Aafke alvast weer aan boord, want ik ga nu naar de havenmeester op zoek om te betalen.
Wanneer ik bij het havenkantoor kom staat er een auto voor de deur, en dus is er waarschijnlijk iemand
Maar de deur zit op slot, en dus loop ik terug naar mijn fiets, en daar word ik aangesproken door een mevrouw, die zegt dat de havenmeister op brucke fünf ist, en ze heet Ilona en heeft een rood jasje aan.
Ik ga stante pede richting brucke fünf, en jahoor daar staat een vrouwlijke havenmeester, en na even te hebben gewacht omdat zij met de buurman stond af te rekenen, vraagt ze mij wat ze voor mij kan doen, ik leg haar uit wat ik met haar collega had afgesproken, maar dat onze plannen zijn verandert en dat wij nu direct willen vertrekken, omdat we het tij mee willen hebben naar Lauwersoog.
Ik loop even met haar mee naar de auto, waar zij mijn formulier pakt, en gaat nu de rekening opmaken.
Zij komt op een bedrag van € 14,80 en dat klinkt al een stuk beter dan de € 38,80 die ik eerst moest betalen, ik betaal haar, en wens haar nog een schönen abent en ga aan boord.
We hadden de boot al vertrekgereed gemaakt, en na de landvasten te hebben losgegooid varen we om 05:40 de haven uit.
Het word oliezeilen, want er staat geen zuchtje wind, eenmaal op ruim water gekomen staat ons behoorlijk veel stroom mee, maar er staat ook een vervelende swell.
We gaan maar door het zeegat de Westereems, want het Huibertgat is bij Borkum erg veranderlijk met de diepte, en mijn kaarten zijn niet up to date, en dan neem ik geen risico's, om een paar mijl minder.
Het is bij het Westgat naar Lauwersoog, om 21:11 laag water, en dat komt mooi uit want wij zijn daar om ongeveer 22:30 en dus staat er dan genoeg water om zonder problemen het gat in te varen.
Onderweg hebben we een prachtige zonsondergang, en dat betekend morgen mooi weer aan boord.
Wanneer we dan om halfelf het gat binnenlopen, komt er net een viskotter naar buiten, en we passeren elkaar bij de wg 3 en wg 4. Op de plek waar we een paar tonnen verder over de kaart varen staat bij mij op de plotter nog een ondiepte met een deel dat droogvalt, en nu staat er twaalf meter water op diezelfde plek. Het is dus maar goed dat er tonnen liggen en het zicht goed is.
Op de Zoutkamperlaag gekomen, kunnen we eindelijk de Genua erbij zetten, maar helaas niet voor lang, want er schijnt verderop bij het nauwe gedeelte één en ander an de hand te zijn, want daar ligt een vaartuig dat twee rode lichten voert zowel aan BB als aan SB ook ligt er noodbetonning zo te zien.
We rollen de Genua maar weer op, en varen weer verder op de motor, want volgens de AIS komen er van de andere kant twee net twee schepen aan, en die zijn zo te zien tegelijk met ons bij dat nauwe gedeelte in de vaarweg.
Ik minder maar wat vaart, omdat zij er net eerder zijn dan wij, en de eerste boot die ons passeert is een garnalenkotter, en de tweede is de Dageraad die met sportvissers naar zee gaat.
Nadat we elkaar zijn gepasseerd, gaan ook wij via de noodbebakening richting haven waar als wij er vlakbij zijn opeens een hele serie vissersboten achter elkaar de haven uitkomt.
Ze schrikken blijkbaar van ons, want ze zetten ons bijna allemaal even in de schijnwerpers, en dat is voor ons niet prettig omdat je na zo'n lamp even op je gericht te hebben gehad, je echt even geen fuck meer ziet.
Na de havenhoofden te zijn gepasseerd, meren we aan bij de wachtsteiger voor de sluis, en het is nu kwart over twaalf s'nachts.
We nemen nog maar even een aankomstborrel, en duiken dan onze kooi in.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten