pageviews

dinsdag 2 juli 2019

30-06-2019 Even een stopover in het Gieselaukanaal.

Na een goede nacht te hebben geslapen, zijn we er om kwart over zeven al weer uit omdat we de beide boten die tussen ons en de steiger liggen helpen moeten om te vertrekken. Wij zijn al snel los van ze en het zeiljacht waar wij tegen aan lagen de Good Girl een Halberg Rassy van 45 ft kan zo wegvaren, maar het motorjacht neemt er de tijd voor en het duurt dus even voor wij eindelijk weer aan kunnen leggen tegen de steiger wat voor ons wel fijn is want dan kunnen we de fietsen als we die willen gebruiken zo op de kant zetten zonder dat we over een paar andere schepen heen moeten klooien.omdat ik dus tussen drie schepen voor mij en drie schepen achter mij in moet gaan liggen is dat wel even naukeurig sturen, wat op zich geen probleem is ware het niet dat halverwege onze mannouvre er plotesling een sterke stroom gaat lopen, waarschijnlijk veroorzaakt door invloed van de hiernaast gelegen schutsluis die ons van voren opeens naar stuurboord zet en daardoor kan ik de bocht naar bakboord niet meer maken en drijven we met één van onze scepters tegen het ankerbeslag van de buitenste boot achter ons aan stuurboord waarbij de 10 mm pin verbogen raakt, en ook onze scepter raakt enigzins verbogen daardoor.


Dit is de schade aan het boegbeslag van de FF fier famke stelt dus gelukkig weinig voor, dat regelen we onderling ff.


Onze scepter raakte een beetje krom doordat we de pen van het boegbeslag raakten van de FF. Fier Famke.

De schipper van deze FF boot komt als een speer gekleed in pyama naar buiten en rent naar voren, maar het leed is dus al geschied en het enigste wat we nu kunnen doen volgens hem is foto's maken van de schade en die sturen aan onze verzekeraars, ik geef hem mijn gegevens en hij stuurt mij de foto's die hij ondertussen heeft gemaakt via whattapp toe, en we gaan verder met de orde van de dag.
Eerst gaan we nog even boodschappen doen bij de Aldi, en dat doen maar per benewagen met het door Houkje aan ons gegeven transportkarretje wat een prima ding is met grote wielen eronder en dat rijd daardoor een stuk beter dan ons eigen karretje.
Na onze boodschappen te hebben gedaan en een ijsje te hebben opgelebberd lopen we weer terug naar de boot en verlaten we de haven net voor twaalven en varen naar het Gieselaukanaal wat ongeveer zo'n drie uur varen is.
We komen aan met mooi zonnig weer, en gaan aan de schaduwzijde liggen want het is erg heet vandaag, nemen wat te drinken en genieten van het uitzicht en van de schepen die na ons komen en die ook uit het sluisje komen vanuit Tönning.
Het raakt hier aan beide oevers helemaal vol met schepen, dus deze plek is erg geliefd bij de Oostzeegangers, we kunnen hier lekker even tot rust komen.

Zondag 01-07-2019.

Vandaag houden we maar een ruhetag, want het is op het laatst ook Zondag en we komen dus erg langzaam op gang, het is halfelf in de morgen dat we uit onze kooi rollen en na het ontbijt, ga ik de wc in onze achterhut even een beetje verplaatsen want de achterste bouten waar hij mee vast aan het schip zit zijn losgeraakt uit het hardhouten plankje waar de wc op gemonteerd zit.
Het probleem is dat die achterste bouten van onderen niet te benaderen zijn, en dat moet nu anders worden gemaakt want de kans bestaat dat je met pot en al gelanceerd word tegen de spiegel aan, die daar aan de wand van de motorruimte zit gemonteerd.
Al met al weer een flinke klus want er is niet veel ruimte daar ter plekke.
Ik ben er tot 16:00 uur constant mee bezig, maar dan zit de plee weer zo vast als een huis en het moet al raar komen wil je nu nog vanaf donderen.
Dan houden we even een kleine pauze voor een biertje cq energiedrankje, en dan begin ik aan wc 2, daar is het een meer technische storing en nadat ik het pompgedeelte eraf heb gehaald vermoed ik dat het veertje dat één van de klepje's bedient te weinig spanning heeft om de klep ingedrukt te houden.
Na de veer wat te hebben uitgerekt pompt het ding weer als vanouds, en schroef ik alles weer op z'n plek en het schoonmaken laat ik aan Aafke over.
Het is nu zonder dat we ons er van bewust zijn al zes uur geworden en dus tijd voor een cup a soup, die er met smaak in gaat, dan ga ik nog even op de bank liggen, en voor ik het weet lig ik al weer te ronken dat het een lieve lust is.
Aafke is alvast begonnen met het avondeten en dat mag ook wel want het is nu bijna zeven uur, en ik ga het gemiste journaal nog maar even bekijken via internet.
Het diner smaakt weer fantastisch, en ook het nagerecht is dik in orde en zo kunnen we er wel weer even tegen aan. 
Ook gaan we even wat aan de afwas doen, want die staat er ook al van gisteren en vandaag en na even doorbijten is ook dat weer aan de kant, de rest van de avond vullen we met lezen en wat internetten en we gaan niet al te laat naar bedje kooistra.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten