vrijdag 31 mei 2019

Vrijdag 31-05-2019 van Kornwerderzand naar Den Oever.

Vanmorgen was het al lang dag toen wij de ogen open deden en dus gaan we er maar snel uit, nou uitgeslapen zijn we wel want het is hier hardstikke donker op de plek waar wij liggen, en daardoor word je waarschijnlijk ook laat wakker.
Na het ontbijt gaan we ff checken of alles gereed is om te vertrekken, want soms gaan we overhaast weg, en dan kan dat tot vervelende dingen leiden.
We hebben niet echt een checklist, maar het sluiten van ramen en afsluiters, in de wc's van wasbakken zijn wel voorname punten.
Het aanzetten van de marifoon op het juiste kanaal (16 of 10 ) en ook de instrumenten zoals diepte, wind, log, en ook de plotter natuurlijk om daarop te kijken voor de navigatie is natuurlijk belangrijk.
Na dat alles te hebben gecontroleerd en aangezet te hebben, gaan we losgooien, en dat moet ook op de juiste manier, en om geen problemen te krijgen bij het wegvaren start ik de motor, want mocht het met het hijssen van de zeilen misgaan, dan kan ik met de motor een eventuele aanvaring met een schip, of wat voor object dan ook, proberen om dat te voorkomen.
Om kwart voor twaalf start ik de motor en maken we de beide springen los en ook de achterlijn gaat los, Aafke staat bij de voorlijn en omdat er hier bolders op de steiger staan kun je de lijn vanaf de boot gewoon doorhalen, en dan ben je dus los van de wal.
Het voorzeil hebben we van te voren voorbereid om het snel af te kunnen rollen en dan hoeven we alleen nog de schoot aan te halen om de haven uit te zeilen, en zodra we onder zeil zijn, stop ik de motor.
Het is erg druk op het water en omdat er bij de havenuitgang op dit moment niks te zien is varen we even later onder zeil tussen de pieren door het Ijselmeer op, ik houd het eerste stuk het vaarwater voor de beroepsvaart aan want dat is 60 graden aan de wind en zo houd ik de ondiepte's aan stuurboord.
We houden deze koers van 210 graden aan tot we voorbij Staveren zijn, en gaan dan verder over de andere boeg met een koers van 300 graden en dat valt niet mee want de wind schift zo nu en dan, en ook waait het de ene keer 11 knopen en zo nu en dan staat de meter op 19 dus dat varieerd nogal wat.
Omdat het IJselmeer op plaatsen nogal wat ondiepte's heeft, is het dus voor ons uitkijken geblazen want je wilt met zeven knopen snelheid liever niet aan de grond lopen en dus moet het koppie er goed bij.
Natuurlijk komen we vandaag erg veel zeiljachten tegen, en een enkele verdwaalde motorboot, en ik kan ze niet allemaal op de foto zetten, maar deze word het voor vandaag.

Na nog twee keer van boeg te hebben gewisseld komen we om 16:45 bij de sluis van den Oever aan, en we gaan eens kijken of het hier mogelijk is om aan te leggen.
Het ziet er hier hetzelfde uit als bij Kornwerderzand en dus maken we vast aan een steiger waar al een jacht is aangemeerd ligt, na wat geklooi met de lijnen die soms net te kort zijn om als achterlijn en als spring te gebruiken liggen we om goed vijf uur zoals we het graag hebben, en gaan we er maar weer even eentje nemen op de goede afloop.
Onderweg ben ik op één of andere manier blijven haken met mijn horloge en nu ben ik een onderdeel van het bandje kwijt, ook ligt er een beschermdeel van de radarreflector op dek dus weer werk aan de winkel.
We brengen de rest van de avond door met TV kijken of boeklezen, en morgen zien we nog wel wat we doen, we kunnen twee kanten op hier.