Na de normale ochtendrituelen en een snel ontbijt, kleden we ons warm aan want het weer is nog steeds veel te koud voor de tijd van het jaar, en we vertrekken om 08:15 de haven uit op de motor, want er staat in tegenstelling tot gisteren weinig wind, mocht er nog wat komen dan trekken we de Genua bij en anders maar het hele stuk op de motor.
Wij zijn weer de enige zeilboot op het water, en dat is niet normaal om deze tijd van het jaar, ook wanneer we om 11:00 bij de sluis aankomen is er verder geen pleziervaart te zien.
Bij de ingang van de sluis is een soort sleepboot aan het heen en weer varen met een groot bord onder water waar hij het slip loswoelt zodat het daar op diepte blijft. Wij gaan in de luwte liggen wachten, tot de schepen die nu van de andere kant komen de sluis uitkomen en zien dan dat de deuren opengaan, en er komt een vrachtschip en een zeiljacht even later naar buiten.
Opeens worden we door de schipper van het sleepboot aangeroepen in het Nederlands, en die zegt dat we hiernaast in de kom waar de loodsboten liggen moeten blijven wachten tot het witte licht op de telegraafpaal gaat knipperen, en dan pas mogen wij naar binnen toe.
Nadat alles weer vrij is, gaat inderdaad het knipperlicht aan, en de Hollandse schipper van het sleepbootje staat al te wenken dat we voor hem langs de sluis in mogen varen.
We zijn het enigste bootje wat in deze grote sluis ligt, en er moet heel wat water uitlopen voor we weer aan de andere kant eruit kunnen, en dat duurt ook wel even, en daarom doe ik de motor maar even uit.
Na een kwartier gaan aan de kanaalzijde de deuren langzaam open, en als ze bijna open zijn start ik de motor, tenminste dat probeer ik maar de startmotor geeft geen sjoegge, het relais doet het niet om een of andere reden, dus ga ik snel naar beneden graai snel een schraubenzieher uit de gereedschapskist die altijd onder handbereik staat, en maak het luik open dat in de bakboordachterhut zit, en roep tegen Aafke dat ze me een zaklamp moet geven, en die reageerd gelukkig ook direct en geeft me er één, en nu kan ik tenminste ook zien wat ik doe.
Snel maak ik met de schroevendraaier contact met de startkabel en het relais en de motor slaat direct aan, en ga ik snel naar het roer en Aafke maakt alvast de voorlijn en de spring los en dan varen we een beetje later dan we van plan waren de sluis uit.
Hé hé dat was weer even stressen, maar gelukkig ben ik technisch opgeleid en daar heb ik nu profijt van.
Ik stel de snelheid in op 5,5 knoop en dan tokkelen we richting het Gieselau kanaal uit wat 35 km verder ligt, dus ongeveer 3 uur varen.
Onderweg hebben we zo nu en dan te maken met buien en dan pak ik de paraplu maar weer even, en zo blijf ik mooi droog,
Het is vrij rustig in het kanaal, maar wanneer we bijna bij het kanaaltje zijn aangekomen zijn er plotseling twee grote schepen achter ons, en drie schepen op rij voor ons, maar we zijn exact op het juiste moment op de goede plek om over te steken en even later komen de brug en de sluis al in zicht, en er is nog ruim plaats voor ons.
Het is nu ondertussen halfvier, en na schoon schip te hebben gemaakt nemen we er maar weer eentje op de goede afloop, en oja dat vergeet ik nog haast, de motor wou in de sluis niet aan, maar nu we hier zijn aangekomen wil hij niet weer uit.
Geen probleem even weer het luikje er voor weg en aan het kabeltje van het stoprelais naar de brandstof inspuitpomp trekken, en dan stopt de motor, morgenvroeg maar even wat nieuw vet op de pen doen die via het relais het kabeltje aantrekt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten