Novah is nog niet uit de kooi, en Aafke roept wil je met ons ontbijten, of eet je straks een broodje, en dan komt ze er gelijk uit, en schuift bij ons aan de tafel.
Als dat dan weer achter de knopen zit, gaan we de boot zeilklaar maken, en ik ruim eerst de stootwillen op, die hebben we niet meer nodig, want onze buren aan beide kanten zijn al vertrokken.
Om 10 minuten voor negen gaan de trossen los en laten Aafke en Novah de voorste lijnen vieren, en ik trek de boot met de achterlijnen achteruit, het gaat niet perfect, maar we komen zonder brokken tussen de meerpalen door, en varen nu naar de uitgang van de haven.
Aafke neemt het roer over, en vaart in de wind op, en ik loop naar voren om het grootzeil alvast te hijsen, wat ook op een punt niet helemaal goed gaat, het zeil haakt opeens en dan hoor ik een knal en trek ik verder het zeil omhoog, straks maar even kijken wat er aan de hand was.
Eenmaal onder zeil kijken we er even naar wat nou die plotselinge knal was, en dan blijkt er één van de elastieken te zijn die wanneer het zeil is opgedoekt er omheen zitten om het bij elkaar te houden, en die is in de knoop geraakt met een reefknuttel en het elastiek is gewoon te ver uitgerekt en gebroken.
Gelukkig is er geen verdere schade, tot op het elastiek na, en die moeten we dus even vernieuwen.
Er staat weinig wind, en als het niet harder gaat waaien dan de 7,5 knoop die er nu staat dan word het een lange zeildag, of een dag van alleen brommeren.
Tot aan de kop van het eiland ongeveer 4 mijl varen blijft het beneden de 10 knopen, maar wanneer we om die kop heen gaan word het halve wind en gaat de windkracht opeens naar 12 knopen toe en onze snelheid word daardoor 6 knopen.
Wanneer we om de kop van Møn heen zijn word het een koers hoog aan de wind, en dat kan de Marilena heel goed, en ook varieerd de wind hier in de luwte van het eiland in het begin nog behoorlijk.
Het gaat soms van 12 naar 18 knopen en dan kunnen we de haven waar we naar toe willen precies bezeilen, maar dan moet ik wel zelf sturen, want de automaat zwabbert mij dan te veel op zo’n koers van 30 graden aan de wind.
Het weer valt vandaag ook reuze mee, want toen we Klintholm Havn verlieten, was het rondom regenbuien, en ook nog behoorlijk fris om de neus en ook de dreigende luchten achter ons voorspelden niet veel goeds, maar we hebben vandaag geen enkele drup regen gehad, en wanneer we bijna bij Rødvig zijn breekt de zon helemaal door.
Wanneer we nog 1 mijl te gaan hebben draaien we de Genua weg, en even later, nadat Aafke de landvasten en de rubbers op hun plek heeft, gooi ik de kop in de wind, en terwijl Novah de automaat aanzet loop ik snel naar voren en strijk het grootzeil, nadat we het zeil hebben opgedoekt, varen we de haven binnen, en meren aan langs de kade, zodat het wat gemakkelijker af en opstappen is, niet alleen voor Ariane , maar ook voor onszelf is dit stukken beter.
We dachten dat het bij deze kade ook minder ver lopen was naar de plek waar John en Marina staan met hun Camper, maar die staan helemaal aan de andere kant van de haven en daar is ook een strandje.
Bij het aanmeren gaat er wel het ëén en ander niet helemaal naar wens, maar na de boot aan de lantvasten wat naar achteren te hebben getrokken liggen we hier wat mij betreft eerste klas.
Onderweg moest ik even de geit verzetten, en omdat de boot nogal wat helling maakte, hield ik mij vast aan de beugel die voor het fornuis langs zit, breekt me dat ding verdorie gewoon af aan de kant bij de deur naar de achterhut aan bakboord, en dus moet ik dat wel eerst weer even zien te repareren, echter na wat in mijn onderdelen en andere losse spullen te hebben gesneupt is het al snel weer opgelost, maar het kost wel weer wat hersengymnastiek, en zweetdruppels.
Aafke is met Novah intussen op zoek gegaan naar de toiletten, want Novah had nogal hoge nood, ze belanden helemaal aan de andere kant van de Haven, en daar staan de Oudje’s nu ook met de Camper, en die gaan even naar het strandje toe.
Als Aafke terugkomt ben ik net klaar met de reparatie, en nadat ik alle spullen weer heb opgeruimd, drinken we nog even een kopje thee, en dan gaan wij naar de automaat bij het havenkantoor voor een sticker.
In elke haven hangen dezelfde automaten, maar de betalingen zijn niet allemaal gelijk, zo moet je hier ook voor elektrisch betalen, en dat is 6 euro.
Bij de sticker krijg je een rekening waar ook de code op staat, die je bij de stroomkast in moet voeren, en nadat je het nummer van je stopcontact hebt geselecteerd heb je stroom, wat je verbruikt, en wat je over hebt, wanneer je vertrekt word dat verrekent, hoe weet ik nog niet, maar dat zien we nog wel.
Na de sticker te hebben gekregen, gaan we verder naar het strandje, en het is ongelofelijk hoe het daar stinkt, dat komt door het aangespoelde gras wat daar aan het verrotten is het ruikt als een open riool.
Gelukkig is het verderop schoon, en daar stinkt het ook niet meer, de kids zijn aan het pootjebaden, en ook Ariane is verzot op water en heeft veel plezier en ze trekt Oma, als die haar schoenen snel uit heeft gedaan de zee in.
Het water is slechts 18 graden, dat is dus flink koud, maar kinderen zijn er gauw genoeg aan gewent, en rennen maar raak door het zilte nat.
Zo komt er weer een einde aan deze voor ons mooie zeildag, met een perfect lopend windje, laten we hopen dat dat zo blijft de rest van de vakantie, we weten nog niet wat we morgen gaan doen, maar dat gooien we straks nog even in de groep.
Onze volgende haven zal waarschijnlijk Køge zijn wat aan de volgende baai is gelegen, er is daar naar mijn idee een soort binnenmeer met mooie stranden.
Novah heeft er denk ik wel zin in, want ze heeft haar natte kleren, omgeruild voor een schone mooie jurk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten