Het is geen zonnig begin deze dag en als we dan voor de tweede keer kijken hoe laat het is dan blijkt het ondertussen alweer 09:05 te zijn, nou dan moeten we er maar snel uit want we wilden nog graag even kijken bij het museum van oude motoren om een uur of tien.
Als ik even later even de mail op mijn telefoon wil checken, blijkt die geen verbinding te hebben met het internet, nou hoe kan dat nu zo ineens, gisteren was het prima met de ontvangst en nu heb ik maar één blokje.
Het zou kunnen dat er iets mis is met het netwerk, en dus start ik de instellingen voor het netwerk opnieuw op met mijn telofoon, maar wat ik ook probeer ik krijg het zaakje niet weer aan de praat.
Dan maar eens de telefoon van Aafke proberen, maar ik kom er al snel achter dat die hetzelfde probleem heeft, dus maar eens kijken bij mijn odido app maar die geeft ook helemaal niet meer aan hoeveel gigabyte ik nog over heb en dus is er duidelijk iets vervelens aan de hand met mijn provider.
Na op Aafke’s telefoon ook nog eens de app van odido te hebben geraadpleegd blijkt die ook geen verbruik of tegoed meer aan te wijzen.
Het is te hopen dat het hier aan het plaatselijke netwerk van Telia schort, want anders kan het wel eens erg lastig worden om het weer voorelkaar te krijgen.
Enfin eerst maar even ontbijten, wassen en aankleden en dan proberen we het nog maar eens weer, het zou erg vervelend zijn wanneer het niet meer goed werkt, en vooral omdat morgen de halve finale is van het voetbalgebeuren Nederland tegen Engeland.
Nadat alles weer achter de rug is gaat Aafke wat kleding wassen en dan te drogen hangen want het is droog weer met een flinke zeebries uit het Oosten.
Ikzelf ga de laatste hoofdstukken van mijn boek eerst uitlezen, en daarna ga ik de brandstoffilters vernieuwen zodat we niet opeens met een verstopt filter in de problemen komen.
Nadat ik het boek op het laatste hoofdstuk na uit heb en we koffie hebben gedronken, ga ik me bezig houden met de filters. Na de trap voor de motorruimte te
hebben weggehaald en de kraan bij de tank te hebben dichtgezet, ga ik eerst even een tang op de rubberslang ( als tang gebruik ik hiervoor een zgn moordenaar ) zetten zodat de retourleiding niet leegloopt.
Dan zoek ik in het aanrechtkastje om een hoog plasticbakje in dit geval is dat een bewaard oud bakje waar rundvleessallade in heeft gezeten en die passen precies onder de filters.
Nadat ik de bout heb losgedraaid waarmee de filterpot vastzit loopt de dieselolie mooi in dat bakje, en kan ik het filter nadat het is leeggelopen er onder weg halen, en gelijk in een plastic zak doen.
Op deze manier mors je weinig en heb je daardoor ook minder stinkerij van dieselolie in de boot.
Het was inderdaad wel nodig om ze te vervangen want er lag een heleboel slijmerige zwarte smurrie op de plek waar de brandstofleiding uitmond op het eerste filter, het tweede filter blijkt na inspectie nog schoon te zijn en die laat ik dus zitten, en het derde filter wat achter op de motor zit laat ik ook zitten.
Nadat ik het nieuwe filter er weer onder heb geschroefd, zet ik de kraan weer open en draai ik de ontluchtingsschroef er helemaal even uit, zo kan ik controleren of er inderdaad lucht uit komt door zo nu en dan mijn vinger op de opening te houden en dan kun je horen dat er door de vloeistofdruk in de tank lucht ontsnapt.
Het duurt even, maar dan zie ik de dieselolie omhoog komen en draai snel de ontluchtingsbout er weer op en nu moet de lucht door een kleiner gat ontsnappen totdat er dieselolie zonder luchtbellen uitkomt.
Wanneer de lucht er allemaal uit is draai ik de bout weer stevig vast, en haal ik de tang weer van de retourleiding, maak alles weer met een aantal doeken schoon en droog en ook het gereedschap maak ik weer droog en berg de boel weer op in de gereedschapskist.
Het oude filter met de vieze doeken doe ik in een aantal plasticzakken, en die breng ik straks wel even naar de afvalhoek hier op het terrein.
Zo nu de trap er weer even voor en als laatste start ik de motor en laat die even een paar minuten lopen.
Alles heeft met elkaar ongeveer een halfuur geduurd en na ook de motor weer te hebben uitgedaan is dit klusje ook weer voor de bakker.
Helaas zijn we door onze telefoon perikelen, en het vervangen van het dieseloliefilter er niet aan toe gekomen om naar het museum van die stationaire motoren te gaan, dus doen we dan morgen maar.
Omdat we graag even willen struinen in de rode kruiswinkel van Æroskøbing, gaan we nog maar weer even daar met de bus naartoe, en dus ga ik eerst even een sticker kopen bij de betaalautomaat, en Aafke wacht hier even tot ik weer terug ben, en zo gaan we om 13:45 richting veerhaven om de bus te nemen daar naar toe.
Ik was echter in de war met de vertrektijd van de bus en dus wachten we daar meer dan een halfuur I.p.v. 14;25 was het 14:55 , ook nu zit de bus weer vol met hoofdzaak toeristen en wat lokale bewoners.
Een oud vakwerkhuis zoals je ze hier veel ziet, deze heeft horizontaal een flinke knik naar binnen
De stokrozen zijn hier niet bij weg te denken, deze witte is erg mooi vind ikzelf.
Aangekomen lopen we direct richting rodekruiswinkel, maar helaas valt het ons erg tegen wat er aan spullen te koop word aangeboden, uiteindelijk koop ik nog een Engels boek voor 10 kronen, en wanneer we teruglopen richting bushalte komen we nog een rkwinkel tegen, maar ook hier vinden we niets van onze gading.
Dus zijn we weer 10 minuten voor vertrek van de bus bij de bushalte en daardoor hebben we geen tijd meer om even naar de grote supermarkt hier vlakbij te gaan
dat doen we dan wel even in Marstal daar is er ook eentje, en dan kunnen we daar ook nog even kijken of er daar een flappentapper te vinden is.
Ook nu zit de bus weer smoorvol, en na een halfuur stappen we er in Marstal vlakbij de winkel uit, en gaan dan eerst nog even de winkelstraat in om cashgeld proberen te pinnen.
Inderdaad komen we bij een geldautomaat, en daar zijn we ook wel eens eerder geweest, enfin ik duw mijn pinpas in het apparaat, toets mijn pincode in, maar kan maar niet ontdekken waar ik nu Deense Kronen kan bemachtigen, wel kan ik euro’s krijgen, maar dat is niet de bedoeling en dus breek ik de sessie af.
Na mijn pasje er weer uit te hebben genomen, denk ik nog eens even na over deze situatie, en denk dat ik het bedrag aan euro’s moet aangeven waarvoor ik Deense kronenwil hebben.
Dus stop ik weer mijn pinpas in het apparaat en toets het bedrag in waarvoor ik Deense Kronen wil hebben, in dit geval 200 euro, en raad eens wat ik krijg, vier briefjes van 50 Euro nou een mooie boel is dat, een ding is oké je kunt hier ook met euro’s overal betalen.
Dan lopen we terug naar de supermarkt en halen daar brood, een tros bananen en wat we verder nog nodig hebben, en wandelen terug naar de boot waar we om zes uur ongeveer aankomen, zo nu eerst alles opruimen en dan maar even in de luwte van de buiskap genieten van een lekker blond biertje met wat kaas met mosterd erbij.
Dit schip draagt de naam Gipsy Moth III waarmee Sir Frances Chichester de transatlantic race voor single handed won
Dit is ook een plaatje van een boot “De Talisman” uit 1920.
Dit lijkt mij een oude Deense Vissersboot die omgebouwd word naar een zeiljacht vermoed ik.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten