Voordeel is dat we weer wat rust krijgen, want het waren wel vermoeiende lange dagen varen, en zoals ik het nu kan bekijken is het zaterdag redelijk weer met een windkracht vier tot vijf en dat moet wel lukken denk ik, het is ongeveer hiervandaan naar Bagenkopf bijvoorbeeld zes uur varen, maar het kan ook wel een andere haven worden, we hebben niet een echt doel in gedachten, en we gaan daar waar de wind ons brengt.
Vanmorgen zaten we halftien pas aan ons ontbijtje, en daarna ben ik nog eens even met het stoprelais bezig geweest, en ook heb ik de motorruimte schoongemaakt want na die wilde trip op de Elbe is het wel even nodig om daar aandacht aan te besteden.
Na dat smerige klusje ben ik de hele middag bezig geweest om de Navtex weer aan de praat te krijgen, maar dat lukte me niet, het probleem zit hem waarschijnlijk in de software, en dat zou misschien door een update te downloaden klaar zijn, maar ik heb het apparaat nu maar weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen, nadeel daarvan is dat ik alles opnieuw in moet stellen.
Ook heb ik alle verbindingen gecontroleerd, en vond daarbij één draadje van de antenne die niet echt goed vast in het verbindingblokje, en heb daar een nieuw kabelschoentje aangezet.
Ook kwam er vanmiddag een groot zeiljacht uit Oostmahorn opeens voor ons aan de steiger maanmeren, maar voordat we contact konden maken, voeren ze ook al weer weg.
Het schip had voorop de boeg de naam Emma staan, maar toen ik hem op Marine Traffic opzocht bleek het de naam “Wad Sout” te hebben.
Ik vind het wel wat een beetje vreemd, dat je de oude en een nieuwe naam allebei op het schip hebt staan, en op één van de foto’s op M T zag ik als thuishaven Texel achterop het schip staan, terwijl er nu Oostmahorn op staat.
Later zag ik dat ze aangemeerd waren in Bagenkopf, en dat hebben ze vrij snel gedaan in vijf uur vanaf hier.
Aafke wilde vanmiddag even douchen, maar dat lukte niet want er was een driemaster “de Abel Tasman” binnengelopen en de gasten en / of bemanning kwamen hier allemaal de douches gebruiken, wel heeft ze nog een klein wasje gedaan met onze wasemmer die we geerfd hebben van de Fam:Annema van de Cumules.
Ik ben nog een tijdje bezig geweest met het maken van een bulletalie die we ten alle tijde kunnen aanbrengen, want wanneer je met de giek ver naar bak of stuurboord vaart, dan kun je er onmogelijk, of alleen met gevaar voor eigen leven bij om die te zetten.
Ik maak het nu zo, dat ik een stuk lijn vanaf de giek alvast klaar heb hangen halverwege onder giek zodat ik er altijd bij kan, en er een tweede lijn aan vast kan maken die op de midden of voorbolder kan worden vastgezet.
Er zijn ook wel speciale giekremmen in de handel, maar die zijn nogal prijzig, en dit is volgens mij net zo goed en een stuk goedkoper.
Vanavond hebben we naar de laatste aflevering gekeken van “over de Oceaan” we hebben er erg van genoten, hoe deze zes bekende Nederlanders dit zo met elkaar hebben weten te doen, want het is niet gemakkelijk om zolang met elkaar op een boot te varen, waar je dus niet vanaf kunt, maar ze waren er allemaal erg van onder de indruk, en hebben hierdoor wel een vriendschap opgebouwd voor hun verdere leven.
Zoluist nog eens even bij mijn Navtex apparaat gekeken, en het lijkt erop dat het ding het weer doet, ga er morgen maar weer even mee bezig want het ding is wel noodzaak aan boord niet alleen voor de weerberichten maar ook navigatieberichten en reddingsacties, verplaatsen van betonning etc etc.
Nou dit was het maar weer voor vandaag,
Geen opmerkingen:
Een reactie posten