pageviews

zondag 11 augustus 2013

Dragør naar Klintholm op 09-08-2013

Vanmorgen zitten we met ons beiden weer na lange tijd naast elkaar aan de tafel te ontbijten, het is wel even wennen om na 7 1/2 week weer samen verder te gaan. Eerst waren John en Marina met Ariane voor bijna drie week bij ons, daarna hadden we Franske een kleine week mee, en tenslotte Folkert en Nanneke met Cees en Helga voor drie en een halve week. Na het ontbijt vertrekken we na alles zeilklaar te hebben gemaakt om 8 minuten over Acht uit de haven van Dragør met als volgende haven Klintholmhavn op het schiereiland Møn. De verheid is 43 mijl. We besluiten om maar alleen met de Genua uitgerold te varen, want het waait stevig, en we lopen 6,5 knoop dus dat schiet lekker op.
Als we die kant een eindje uit zijn begint er een vervelende deining te lopen uit een richting die niet gelijk is als de binnenkomende wind met als gevolg dat de stuurautomaat steeds van slag is doordat we door de deining weggezet worden. Ik ga dus maar een jas aantrekken en met de hand sturen, en dat gaat beter. De koers over de grond is pal zuid dus 180  graden maar om op koers te blijven moet ik 210 graden sturen op het kompas. Na 15 mijl te hebben afgelegt komen we wat in de beschutting van de kust en de vervelende deining verdwijnt en dus zet ik Appie maar weer aan het roer.
Als we Stevnsklint zijn gepasseert kunnen we wat ruimer varen en de wind zit nu steeds tussen de 12 en 18 knopen en onze speed zit tussen de vijf en de zes knopen. Er zijn niet veel zeiltje's op het water, maar als we bijna bij Klintholmhavn aangekomen zijn komt de ene na de andere de haven binnenlopen.
Wij treffen het want voor in de haven vinden we nog een mooie plek aan de langssteiger vlakbij de dieselpomp en dus kunnen we morgenvroeg mooi even diesel tanken, want er zit niet veel meer in de tank. Na eerst een alcoholische versnapering te hebben genomen gaan we op zoek naar de plaatselijke winkel en gaan ook gelijk even het havengeld betalen. Het is ondertussen al bijna zeven uur en het is nog druk in de winkel, zeker allemaal bootje'svolk. Ik zoek even om wat blikken bier, want de twee die ik in Dragør heb gekocht zijn al weer op, ik had meer van dat Erdinger Weiszenbier mee moeten nemen, want ik kan ze hier in deze winkel niet vinden en neem dus maar een ander soort mee.


Aafke koopt wat vlees en ook vind ik eindelijk blikje's met Kippers i oli dat zijn gerookte haringen in olijfolie, die je hoofdzakelijk alleen in Denemarken kunt kopen, heel enkelt heeft de Aldi ze soms in de aanbieding en dan moet je er bij zijn want het is vaak eenmalig. Aafke blijft op de terrugweg bij de friettent staan, en zegt zullen we een broodje hamburger nemen dan hoef ik vanavond niet te koken.
Ik vind het een strak plan, maar ik moet eerst even kijken of ik nog wel Deense kronen bij mij heb, en dat is niet het geval die liggen nog aan boord in mijn andere portemonee. Ik vraag nog even aan de uitbater van de toko of hij ook een pinapparaat heeft maar hij wil alleen maar cash. Nou Aafke dat word hem dus niet deze keer.


 Thuisgekomen gaat ze meteen met het eten bezig en even later zitten we alweer aan bruine bonen met spek en appelmoes. Eerst heb ik ook nog een cup a soup gehad, en ook krijgen we een lekker toetje na. Na het eten zitten we nog een poos buiten in de zon, maar als die ondergaat gaan we naar binnen want het word kil buiten. Morgen denk ik er over om maar een westelijke koers te varen, want de wind gaat morgen komen uit het Zuidwesten, met mischien nog een beetje meer Zuid dan West. Moarnnier mar us efke's sjen what it wurd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten