pageviews

dinsdag 6 augustus 2013

Van Sandhamn naar Hammerhavn op Bornholm 4-8-2013

Vanmorgen alweer vroeg uit de veren en we vertrekken vandaag om halfnegen uit de haven van Sandhamn, onze bestemming is Simrishamn en dat ligt hier ongeveer 60 mijl vandaan.
Het wachten is nu op wind want die zou vanmorgen uit het westen moeten komen, maar na Ütklippan is er nog steeds geen wind, en zou die er al staan dan komt ie ook nog niet uit het westen maar uit het zuidwesten. 


Omdat de wind later op de dag naar het zuiden zou gaan vaar ik alvast maar wat naar beneden zodat we als de wind krimpt, we onder een betere hoek kunnen varen. Maar het gebeurt pas aan het einde van onze reis die ook niet in Simrishamn eindigt, maar in Hammerhavn op Bornholm.
Onderweg eten we alvast, zodat we daarna nog even naar de ruïne van het kasteel kunnen lopen. Eenmaal aangekomen komen we op de steiger de havenmeester tegen, die ons uitlegt dat we via de betaalautomaat moeten betalen.


 Als we dan die kant uitlopen, ga ik eerst naar de automaat, maar die werkt alleen met een creditcard en die heb ik natuurlijk nog op de boot liggen. Na teruggelopen te zijn naar de boot voor de creditcard, krijg ik ook aandrang om naar de WC te gaan, dus ga ik eerst maar even betalen, dan heb ik tenminste de code voor de WC om de druk van de ketel te halen.
De anderen lopen alvast die kant uit, en ik kom ze dan later wel achterna. Maar als ik klaar ben, en overal om mij heen kijk, zie ik ze niet ergens lopen. Ik geef de moed op, en ga een softijsje halen bij de kantine.


Als ik dan even later over het terrein loop met mijn ijsje, hoor ik Aafke roepen, die bovenop een heuvel staat te zwaaien, ook de anderen zijn erbij, en ze zwaaien naar mij, ik zwaai terug en steek mijn ijsje de hoogte in, waarop Aafke een afkeurend gebaar maakt. Ze kunnen van mij de boom in en ik loop daar niet meer naar toe maar ga genieten van mijn versnapering. Even later zijn ze al weer beneden, en Aafke zegt dat ze geen foto meer kan maken omdat de SF Card vol is. Ik kijk en zeg tegen haar dat ze twee filmpje's heeft gemaakt en dat een film meer geheugen inneemt.


 Aafke zegt dat het per ongeluk is gegaan en dat de filmpje's er wel af mogen, en dus delete ik ze en kan ze weer gewoon foto's maken. Ik zeg tegen onze gasten waarom zijn jullie niet naar het kasteel gelopen, het is maar één kilometer dus je bent er in een kwartier. Dat hadden ze niet gedacht dat het zo dichtbij was, als ze dat hadden geweten waren we zeker gegaan maar nu is het te laat. Ik vertel ze het weerbericht van morgen en dat lijkt goed, want de wind word zuid met een kracht van 14 knopen, nou dat vind iedereen wel prettig, maar eerst zien en dan geloven. We lopen naar de boot en bekijken de gemaakte foto's op de Ipad, en drinken nog een borrel op de zonnige maar windarme dag. Morgen hopen we naar Ystad te gaan 35 mijl naar het westen, of als het goed loopt mischien wel naar het Falsterbo kanaal dat aan het zuidwesteinde van 


Zweden ligt waardoor we een heel stuk kunnen afsnijden, maar dat is wel even 65 mijl varen in één dag, het voordeel hiervan is dat onze gasten, nu op donderdag richting Holland kunnen  i.p.v Vrijdag, want het is het dan minder druk op de weg. We zullen het wel zien morgen, en ik stel voor om maar weer vroeg te vertrekken, en ik hoop ook dat het wat minder warm word, want het was vandaag behoorlijk warm op zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten