pageviews

zaterdag 24 augustus 2013

Van Brunsbuttel naar Dokkumernieuwezijlen via Helgoland, Norderney, en Lauwersoog 19 t/m 22 aug 2013

Vanmorgen lekker uitgeslapen, ondanks het lawaai van schepen die de sluis in en uitvaren en op 5 meter afstand bij ons langs gaan met veel schroefgeweld. Nadat we ons ontbijt hebben verorbert beginnen we om alles voor ons vertrek klaar te maken en wanneer dat klaar is gaan we de tijd doden met lezen. Onze buren van de Blizzard een Friendship van een meter of 10 gaan ook weg, maar ze moeten eerst nog even om boodschappen. Het is bijna kwart voor een als ze terugkomen en ze zijn gauw klaar met het aan boord brengen en opbergen van de boodschappen, en gooien om 10 voor een los waarna wij hun voorbeeld volgen. Ik vaar veiligheidshalve maar achteruit de haven uit, want met een weigerende keerkoppeling is het niet verstandig om in de haven de mist in te gaan. Buiten de haven ga ik dan de keerkoppeling in z'n vooruit zetten, maar na een keer of zes, zeven doet ie het pas.
Dan snel naar de sluis, want ik wil niet voor een dichte deur komen te liggen maar het lukt en na ons komen er nog wel een zestal boten de sluis in. Het schutten gaat redelijk vlot, en om kwart over een varen we de sluis uit nadat ik wel weer diverse malen de keerkoppeling in en uit z'n vooruit heb gezet.
Het eerste uur hebben we nog wat stroom tegen, maar dan gaat het al gauw naar 7 en even later naar 8 knopen toe. De hoogste snelheid die we lopen is 10,4 mijl en dat is even voorbij Cuxhaven.
We besluiten om toch maar naar Helgoland te gaan want Norderney is nog een stuk verder n.l 82 mijl vanaf Brunsbuttel en Helgoland is 52 mijl dus dat scheelt behoorlijk wat. We houden tot aan het punt waar we omhoog moeten naar Helgoland nog steeds 8 knopen. Helaas gaan de volgende 18 mijl minder snel en het laatste stuk lopen we niet harder dan 4 mijl meer. Het is met de wind van voren, want die is pal Noordwest niet bezeild en ik heb geen zin om het hele stuk te kruisen want dan word het weer nachtwerk, dus varen we op de motor. 


Om kwart over negen varen we door de haveningang en om kwart voor tien liggen we vast en hebben dan ook al schoonschip gemaakt en is het tijd voor een borrel. Het is hier aardig vol in de haven en dat had ik niet verwacht na het weekend. We liggen tegen een motorboot aan van een Duitser, die al vroeg bij het afmeren of ons bootje wel 11 meter was, ik zeg nee we zijn maar 12,5 meter. Hij grommelt wat maar pakt onze lijnen aan. Het was nog wel even spannend want ik moest even de keerkoppeling van vooruit naar achteruit zetten, en toen hij weer in z'n vooruit moest verdomde het kreng het natuurlijk weer, maar op het allerlaatste moment pakte hij  em weer. De andere morgen slapen we tot een uur of halfnegen, ontbijten en gaan het eiland op om een ring te kopen voor Marina het moet er een zijn van Barnsteen als we bij de juwelier komen is die niet eerder open dan 10 uur. We gaan daarom eerst maar even naar de groenteboer voor wat fruit.


Ik ga ook even naar een flappentapper want ik heb helemaal geen contant geld meer en ik moet de havenmeester ook nog betalen. Om 10 uur gaan we de winkel van de juwelier binnen en kopen na wat zoekwerk een mooie ring voor niet al te veel geld. Daarna gaan we nog wat flessen oude friesche genever kopen bij Rickmers en ook haal ik een vetpatroon bij de watersportwinkel. We lopen daarna naar het havenkantoor en na 18 euro te hebben betaald lopen we nog even naar een driemaster die uit sint Petersburg komt. Ook gaan we nog even bij twee tweemasters uit Nederland kijken een ervan is de Abel Tasman de andere heet .............. Dan gaan we naar de boot, drinken koffie en gaan om een uur of twaalf de haven uit en zeilen tot aan de verkenner van het Dovetief toe, en daar moet helaas de motor aan omdat de wind wegvalt. Het is nu behoorlijk donker en met behulp van de maan navigeren we bij de onverlichte tonnen langs door de geul naar Norderney toe. We zien ze soms pas als we er z'on 50 meter vanaf zijn en dat maakt het wel spannend. Gelukkig is het overal diep genoeg en komen we om halfelf de haven binnen waar we na wat zoekwerk aanmeren aan een Nederlands schip.


De volgende dag gaan we een fietstocht maken over het eiland, we zijn hier vaak geweest maar kwamen meestal niet verder dan de eerste de beste kneipe maar nu we met ons tweeën zijn gaan we het eiland eens verkennen. We fietsen eerst een stuk langs de dijk aan de wadzijde van het eiland, en daarna gaat het verder naar de vuurtoren die in het midden van het eiland staat en vervolgens gaat het dan via het fietspad dat langs de noordzeekant naar de boulevard toe loopt die aan de westkant van het eiland tegen het dorp aanligt. Op een gegeven moment mogen we niet verder langs de boulevard fietsen en gaan we het dorp in. Ondertussen is het al halftwee en we hebben wel zin in een flauwbite.
Het word Fish and chips bij een straatkraampje. 

Nadat we deze achter de kiezen hebben gaan we een ijsje halen bij de Italiaan waar we al eens eerder een heerlijke creatie hebben gehad van Ijs en Fruit.


Alleen weet ik niet meer precies waar die Italiaan zit, en dus word het zoeken, na een paar keer straatje in straatje uit hebben gelopen zien we opeens het ijspaleis. We gaan deze keer niet voor fruit en ijs, want de fish and chips hebben nogal een aanslag gedaan op onze bunkerruimte en dus nemen we gewoon twee bolletje's ijs  het is echt het lekkerste ijsje wat ik gehad heb deze zomer, en dat waren er vele. 


Dan gaan we weer naar de boot toe, na eerst nog wat boodschappen te hebben gehaalt.
De rest van de dag brengen we lezend door, en ik haal toch nog maar even op de fiets een jerrycan met diesel op bij het pompstation hier ongeveer een kilometer vandaan. Volgens mijn berekeningen zou er nog dertig liter in de tank moeten zitten en ook heb ik nog een can met 9 liter Russische diesl die ik samen met de elf liter die ik nu heb gehaalt in de tank gooi. Met deze vijftig liter moeten we Lauwersoog wel op de motor kunnen halen, want er is morgen weinig tot geen wind. We vertrekken dan ook de andere morgen om kwart voor tien uit de haven van Norderney, het eerste stuk gaat op de motor tot we het westelijke zeegat de schluchter uit zijn. Ik hijs het grootzeil en rol de Genua af en zo zeilen we met 3 tot 4 knopen de goede kant op. We hebben nog een beetje stroom tegen maar als we die om 12 uur meekrijgen zal het wel iets meer worden. Helaas gaat het met de wind die er staat niet goed en als we beneden de 3 knopen komen gaat het oliezeil aan. We moteren tot we om halfzeven het westgat zijn binnengelopen en richting het zuiden gaan. Maar ook daar komt een eind aan want de wind zakt compleet in elkaar en we maken ook nu minder dan 3 knopen terwijl we nu ook nog de stroom meehebben.


 Dus gaat de motor maar weer aan, na een kwartiertje zegt Aafke tegen mij hoor jij ook wat ik hoor?. Ik zeg wat is er aan de hand. Aafke zegt de motor doet raar, en ja nu hoor ik het ook hij gaat steeds in toeren op en neer, en ik zet hem gelijk uit. Het zal toch niet waar zijn hè ?.
Het lijkt er veel op dat de dieselolie op is, of het filter zit verstopt. Eerst de Genua er maar weer bijgetrokken zodat we tenminste 2,5 mijl de goede kant op gaan, gelukkig hebben we de stroom ook nog mee en op die manier komen we zonder problemen wel bij de haven aan. Maar we moeten wel de haven in en dan onder zeil proberen aan te leggen. Ik kan natuurlijk ook kijken of de filters het probleem zijn , maar als dat niet het geval is en de tank blijkt leeg te zijn dan zit ik met het ontluchten en als er dan geen diesel meer in zit krijg ik Johannes niet weer aan de praat. Ik had nog twee flessen met elk een halve liter vuile diesel in de bakskist staan en die ga ik er nu in gooien, dat moet voorzichtig gebeuren zodat het bezinksel niet mee de tank ingaat. Dat lukt prima en de laatste troep uit de flessen gaat het majum in. Achteromkijkend zie ik vijf zeiljachten aankomen allemaal op de motor, het zou wel heel raar zijn wanneer geen van die vijf jachten een can met diesel in reserve hebben. Wanneer het eerste jacht ons voorbij loopt praai ik hem en vraag of hij een reservecan met diesel heeft. Dat heeft hij niet, en ik roep tegen hem dat ik dan het volgende schip ga praaien. Deze keer heb ik meer geluk en de schipper draait gelijk de boot en komt naast ons varen en zet bij ons 24 liter diesel in een can in het gangboord. Hij zegt ik lig morgen in Dokkum en kom dan de can maar weer bij mij brengen. Ik leg hem uit dat ik niet verder ga dan Dokkumernieuwezijlen maar dat ik hem de can wel betaal en in Lauwersoog teruggeef. Dan gooi ik de 24 liter diesel in de tank en start de motor, die eerst wat vreemd  op en neer in toeren gaat, maar het daarna weer helemaal voor de geest heeft en ons probleemloos naar Lauwersoog brengt. De eigenaar staat al te wachten op de steiger van de buitendijkse jachthaven, en ik zeg ik breng je zo meteen de can terug, maar hij zegt we gaan eerst even eten. Ik zeg nou dan breng ik hem wel over een uurtje. Dat is goed zegt ie. Als ik hem dan terrugbreng, wil hij dat ik hem weer vol terugbreng, nou dat kan wel maar dat hangt af van het CIV wanneer die open gaan. Hij zegt ik ga morgen om zeven uur door de sluis, en vaar dan naar Dokkum breng de volle can daar dan maar heen. Ik leg hem uit dat ik geen vervoer heb want onze auto staat in Franeker. Na wat heen en weer geouwehoer gaat hij er mee accoord dat ik hen 36 euro betaal voor de diesel en dat hij zelf zorgt dat de can weer gevuld word. Ik geef hem 40 euro voor de argewaasje en bedank hem nogmaals voor zijn inzet om ons te helpen. Zo dat is ook weer opgelost, en morgen zien we wel verder. Bij het aanmeren gisteravond deed zich ook weer een probleem voor, wat was er aan de hand!. Het was springtij en er stond daardoor te weinig water in de jachthaven, waardoor we aan de buitenkant aan moesten leggen, de andere morgen worden we gewekt door de havenmeester, die ons meedeelt dat we daar waar we nu liggen levensgevaarlijk is omdat vandaag alle viskotters binnenkomen, hij wil dat we direct naar de binnenkant verhuizen. Aafke zegt nog dat we gisteravond de haven niet in kwamen vanwege onze diepgang van 2,2 meter. Dat weet ik zegt hij, maar jullie moeten hier zo snel mogelijk weg. Nou wij gaan zo meteen de sluis door en dus gaan we eerst maar ontbijten. Na ons ontbijt te hebben weggewerkt start ik de motor en gooien we los, maar de keerkoppeling heeft weer eens kuren en doet het pas na een keer of 10 voor hij em pakt. Ik word er zo langzamerhand behoorlijk stresskippig van. Als we dan na een poosje wachten de sluis in kunnen gaat ook dat weer gepaart met de nodige krachttermen. Dan is het zover dat we er aan de andere kant weer uit kunnen. Wat ik ook probeer hij verdomt het, en pas nadat de sluismeester bij ons komt om te vragen wat er aan de hand is, doet ie het opeens......., hé hé dat was weer effe stresse!!!!. Langzaam pruttelen we richting DNZ en onderweg bel ik Rob de Havenmeester of er nog plaats is in de Herberg. Nou er was nog wel een plek achter mijn normale plaats vooraan in de haven. Als we aankomen staat er al een kennis van ons klaar om te helpen met aanmeren, en ook Rob komt er aanfietsen om ons te begroeten na vier maanden te zijn weggeweest. We doen een beknopt verslag van onze reis, en van onze problemen vanwege de aanvaring met de Finse rots. En na een uurtje te hebben bijgekletst zoeken we onze spullen bijelkaar, en gaan op de fiets naar Kollum, om te douchen en de wasmachine aan te zetten. De buurman uit Sirië die beneden woont ziet ons aankomen en roept "Welkom Thuis" en nodigt ons uit voor thee.
Wij accepteren zijn uitnodiging, maar willen eerst Douchen en de wasmachine aanzetten. Aafke gaat met de was bezig, en ik neem de post door. Na vier maanden te zijn weggeweest is er eigenlijk geen enkel belangrijk poststuk bij, behalve de schade aan de boot die ik moet melden bij de verzekeringsmaatschappij. Aafke heeft zich intussen gedouched en ik ga er nu even lekker onderstaan.
Dan gaan we naar de buurman om thee, hij heeft ondertussen twee vrienden op visite het zijn 2 vierdeklas leerlingen van het Lauwerscollege en ze zitten aan het bier, maar dat zat ik zelf ook al toen ik 16 jaar oud was. Nu kijk ik daar toch wel een beetje anders tegenaan dan toen ikzelf die leeftijd had.
Na onze thee opgedronken te hebben gaan we weer op de fiets terug naar de boot.
We maken het niet te laat, want morgen willen we de boot aftuigen i.v.m. de reparatie aan het vlak en het interieur.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten