pageviews

donderdag 8 augustus 2013

Vertrek van onze gasten vanuit Dragör op 08-08-2013

Vanmorgen worden we wakker om  07:00 uur doordat de wekker afloopt, het is zover onze gasten gaan ons vandaag verlaten, en ze willen vanavond nog thuis zijn en met een beetje geluk redden ze dat denk ik ook wel, maar dan moeten ze dus op tijd vertrekken. Gisteravond hebben ze de meeste dingen al ingepakt en er ligt ook al wat in de Camperbus van Folkert o,a de gezochte stenen van Kees.
Om goed acht uur nemen we afscheid van ze, en het is gelukkig droog, alhoewel ik voor de zekerheid maar twee paraplui's had meegenomen. We zwaaien ze nog een poosje na en gaan dan terug naar de boot. Omdat we vannacht niet zo goed geslapen hebben gaan we nog maar even een paar uurtje's slaap inhalen, en even later begint het dan toch behoorlijk te regenen. Om een uur of twaalf komt gelukkig de zon er weer door en na koffie en een broodje gegeten te hebben plegen we nog maar wat onderhoud aan de boot. Aafke kijkt of er water in de schroefastunnel staat, en dat is inderdaad een natte boel daar, er komt ongeveer anderhalfe wasteil vol water weg. Ik ga later de schroefasafdichting strakker aandraaien, en dan hoop ik dat het niet meer lekt, want als het lekt komt het op een bepaald moment over een tussenschot heen, en heb ik het onder de motor staan en met wat olielekkage erbij word het één grote smeerboel, en dat kost veel tijd en vieze handen om het weer schoon te krijgen.
Helaas was de wind vanmorgen uit het Zuidoosten, en na de regenbui die we vanmorgen hebben gehad zit hij nu in het Zuiden en dat is dus precies waar we naar toe moeten. We hadden er gisteravond al min of meer rekening mee gehouden, en gaan dus vandaag niet weg maar morgen want dan krijgen we Westenwind. Ook kijk ik meteen maar even onder de vloer bij de kajuittrap, waar onze ergste schade zit, maar ondanks alle gehuppel tijdens onze reis vanaf Bornholm hier naartoe staat er geen water onder de vloer. Omdat ik nu nog over internet beschik kan ik het weerbericht bekijken, en voor morgen is dat gunstig Klintholm is voor 95 % bezeild en alleen het stukje van mönsklint tot de haven is recht tegen de wind in, maar we kunnen dat stukje van 4 mijl ook kruisend afleggen. De dag er na is het volgens mijn weerprogramma zuidwesten wind en dat is pal tegen. Ik denk er dan ook aan om de eerste 11 mijl maar te motorsailen, en dan stuurboord uit door de geul naar Stubbeköbing te varen en wellicht nog iets verder als dat tenminste bezeild is. Op zondag  geven ze ook zuidwesten wind aan en dat is mischien voor de helft bezeild en de rest zullen we moeten moteren naar Spodsbjerg. De rest van de week is volgens de weerprofeten ook Zuidwest en dat maakt het er niet beter op, het ligt eraan hoe zuidwest hij is en zou hij meer zuidelijk zijn dan is Schleimunde mischien bezeild en vanaf Schleimunde naar Kiel is het met zuidwest ook bezeild.  We moeten morgenavond maar eens weerzien hoe het met de windverwachting is, nu eerst maar op naar Klintholm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten