dinsdag 13 augustus 2013

Van Spodsbjerg naar Kiel (Marstal)op 13-08-2013

Vanmorgen om zes uur staan we ons al te wassen en aan te kleden, want we willen om zeven uur varen. Om 06:35 hebben we het ontbijt ook al naar binnengewerkt, en maken nu de boot zeilklaar.
We besluiten om maar alleen op de Genua te gaan varen, want dat gaat snel genoeg.

Eenmaal buiten de haven rollen we hem helemaal af en gaan er inderdaad als een speer vandoor, en lopen zo nu en dan zelfs 8 knopen, er is echter een tegenvaller want de beloofde westenwind is nog teveel zuidwest en we zeilen hier wel mooi parralel met de kust, echter als we bij het eind van het eiland komen begint de deining ons weg te zetten en de wind is dusdanig dat we 210 graden kunnen sturen op het kompas maar we maken slechts 190 graden over de grond, terwijl dat 225 moet zijn. Ook de snelheid loopt hierdoor erg terug en we gaan niet harder dan 4,5 knoop gemiddeld.

In de verte zien we nog meer onheilsboden dichterbij komen, en we besluiten om maar een deel van de Genua weg te draaien en ook kunnen we eerst maar beter een slag over de andere boeg maken, zodat als het weer verslechterd we eventueel naar Bagenkop of nog wat hoger naar Marstal kunnen varen.

Na overstag te zijn gegaan en met wat minder zeil loopt het wel een stuk beter wat de golfrichting betreft en we kunnen 300 graden varen over de grond. Echter vanwege de zwarte luchten met bakken met regen besluiten we om naar Marstal te gaan dat is prima bezeild en ongeveer 10 mijl varen vanaf de plek waar we nu zijn. Ik zet Johannes erbij aan, en laat Appie sturen, en zo kunnen we zelf mooi droog onder de buiskap zitten. Om halfeen zijn we bij de verkenner en moteren we het laatste stuk het geultje door naar Marstal, en zoals zo vaak het geval is begint het te regenen, en moeten we onze regenkleding aan, we vinden nog een plaats helemaal achter in de jachthaven aan de gastensteiger.

Na vastgemaakt en schoon schip te hebben gemaakt, drinken we eerst maar een bakje koffie, met een boterham erbij, en dan gaan we nog maar even een beetje slaap inhalen. Om vijf uur komen we er weer uit, en drinken we er eentje op de goede aankomst van vandaag, en dan is er geklop op de boot, het is de havenmeester in de vorm van een jonge meid die mij wel 22 euro durft af te vragen voor één nachtje aan hun steiger.

Dus ik betaal haar en ga verder met waar ik gebleven was n.l mijn biertje op drinken. Ik heb gisteren de hand weten te leggen op een witbiertje van het Kaiserdom, en die smaakt precies zo als ie wezen moet. Aafke heeft ondertussen onze maaltijd al weer in elkaar geknutseld, en die gaan we zo meteen even testen. De test is gelukt, en de Spaggeroni zit al op de plaats van bestemming. Nu nog even een toetje en dan kunnen we er wel weer even tegen. Straks nog even een slag door de haven en door Marstal en dan schiet het al weer lekker op met deze dag.