pageviews

zondag 11 augustus 2013

Van Vejrö naar Spodsbjerg op Zondag 11-08-2013


IAafke wil er vanmorgen vroeg af, maar ze doet maar wat ze niet laten kan maar ik blijf lekker liggen tot halfnegen. Na het ontbijt met Kippers!, ga ik op zoek naar het havenkantoor en na de buren hier tegenover gevraagd te hebben komt de havenmeester normaal om Elf uur langs. Nou daar wachten we niet op en ik zeg dat ik wil vertrekken voor elf uur. De buurman verwijst me naar het restaurant en daar ga ik heen om een poging te wagen. Ik loop naar binnen, en een mevrouw achter de toog vraagt wat ik kom doen, ik zeg I want to pay the harbour fee. Dat kan zegt ze en wat is de lengte van uw boot vraagt ze, ik antwoord 12 meter. Nou dat is dan 450 Deense kronen zegt ze. Ik praat maar niet over het gebruik van de wasmachine, want wie weet moet ik daar dan ook nog eens extra voor betalen.
Wel vraag ik naar De Wifi die hier op de haven is, en ze geeft mij de gebruikersnaam en het wachtwoord mee op een briefje. Onderweg naar de boot neem ik nog een aantal foto's van de speeltuin en de kinderboerderij, die bestaat uit een kippenhok, en een konijnenheuvel.
Als ik terug op de boot verslag doe aan Aafke en tegen haar zeg dat ik niet gesproken heb over het gebruik van de wasmachine en droger, komt ze met het idee om nog maar een keer de wasmachine te gebruiken, want Spodsbjerg is maar vijf uren varen, en dus kan dat nog mooi even. Ik vind het prima en Aafke gaat met een tas vol was nog een keer de wasmachine aanzetten en daarna de droger gebruiken. Om één uur zou dan alles weer droog en schoon moeten zijn. Het word geen een uur, maar kwart voor een en dat is dan een mooie tijd om de lijnen los te maken en de haven te verlaten, het is een mooie haven maar de prijs is onwijs duur, en daarom ligt hier ook bijna niemand natuurlijk!. Onze keerkoppeling heeft weer kuren, maar op het juiste moment doet ie het weer en gaat er niks verkeerd. Als we eenmaal buiten de haven en nog in de luwte zijn van het eilandje is er niks aan de hand maar eenmaal uit de luwte gaat het een scheet te keer, tjonge jonge wat staat er hier een rotzee zeg. Als ik dat van te voren had geweten was ik niet weggegaan uit de haven ondanks de hoge prijs. Maar we zitten er tot onze oren aan toe in, en we moeten het maar zien te bolwerken. Om uit deze vervelende huppelarij weg te komen moeten we vanwege de ondiepte's die er hier zijn precies in de wind en uiteraard ook in de golven op sturen. De motor doet zijn werk prima maar de schroef krijgt hem niet sneller vooruit dan 2,5 knoop, komen we daarboven dan zetten de korte en steile golfslag er wel voor dat we bijna stil komen te liggen en dus weer van voren af aan kunnen beginnen. De verheid is 21 mijl en ik verwacht dan ook een aankomsttijd die omstreeks een uur of acht vanavond is. We moeten om iets ruimer te kunnen varen eerst het windmolenpark zien te ronden, en dan kunnen we iets ruimer varen zodat we de golven niet meer recht van voren krijgen. Eindelijk zijn we er voorbij, maar het blijft hakken in deze relatief ondiepe waters van 5 tot 8 meter. Wanneer we dan eindelijk wat dieper vaarwater onder de kiel krijgen, geeft het log bijna de helft meer aan en lopen we 4 tot 5 knopen. 


Dan komen er in de verte zwarte wolken aan die niet veel goeds voorspellen, en de wind gaat aanwakkeren tot 32 knopen en dat is bijna windkracht acht, ook worden de golven nu hoger en daardoor loopt onze snelheid ook weer terug naar 3,5 knoop. 


Als de wind dan weer wat afzakt, komt de regen bij bakken naar beneden, en daarbij krijgen wij gelukkig alleen maar de randje's van de bui. Even later klaart het weer op en ook de wind en de golven zijn nu wat rustiger. Onze snelheid neemt ook toe en we lopen nu 5 tot 5,5 knoop. Dan komen we bij de shippinglane, en daar moeten we uitwijken voor een schip van de Colorline die we pas laat opmerken omdat hij midden in de bui zat. Ik ga maar stuurboord uit en ga de shippinglane oversteken, en dat lukt nog net voordat de grote Ferryboot er langs komt. 


Het is nog  4,5 mijl naar de haven en onze verwachte aankomsttijd is halfzes dus sneller dan we in eerste instantie dachten. We meren af in een box, en ik zet Aafke op het verkeerde been, door eerst de Bakboordslijn om de paal te willen hebben wat wel goed lukt, maar nu kunnen we niet meer bij de Stuurboordspaal komen omdat de wind ons naar Bakboord blaast. Na een paar mislukte werppogingen van ons tweeën, gaat Aafke maar in de dingy en brengt zo de lijn om de paal. Dan maken we de lijnen op lengte zodat we aan de wal kunnen komen. We maken schoon schip en nemen een borrel op de goede afloop. Aafke gaat even later met de voedselvoorziening bezig en ik loop naar de havenmeester om te betalen Helaas is de havenmeester er even niet en komt hij tussen halfacht en halfnegen op zijn kantoor om de liggelden in ontvangst te nemen. Als ik dan na het eten even een uiltje knap, en om kwart voor acht wakker word, gaan we met z'n tweeën naar het havenkantoor, en gaan dan nog even naar de winkel die we net op tijd bereiken om nog even een brood te kopen voor morgenvroeg. Als we dan teruglopen ziet Aafke een verkoopbakje langs de weg staan, en als we dan kijken zijn het aardappels voor 15 kronen een plastic zakje vol, het is de laatste en die nemen we dus mooi mee ik gooi 20 kronen in het geldkistje omdat ik niet kleiner heb en dan gaan we terug aan boord. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten