vrijdag 2 augustus 2013

Van Idö naar sandvik op Öland op 02-08-2013

Vandaag gaan we al weer vroeg op pad, want er zou noordwestenwind komen tot een uur of twaalf.
We vertrekken direct na ons ontbijt om halfnegen en hijsen direct buiten de haven het grootzeil, ik laat het rif er eerst nog maar even in zitten, want als het net zo gaat als gisteren, dan zeilen we sneller met één reef in het grootzeil want we gaan daardoor minder scheef en toch harder.
Maar de wind valt erg tegen en wanneer we even verder zijn schud ik het reef eruit, en zetten we de Genua erbij. Nadat de motor is uitgezet lopen we 3,5 tot 4,0 knopen, dat is helaas niet snel genoeg, maar als we even verderop komen zou het wel eens iets meer kunnen worden, omdat we dan de wind schuin van achteren krijgen en dus wachten we tot we daar zijn en een bakstagwindje krijgen.
Jammer maar er komt niet meer snelheid in de boot dan 2,5 knoop, we geven het een half uur de kans, en daarna gaat de motor aan. Na dat halfuur is het alleen maar minder geworden, en ik start de motor en stel de gashandle zo in dat we met vijf knopen op de stuurautomaat richting Bla Jungfra varen. Dat is een eiland in de Kalmarsund die er uit ziet als een hoed en 86 meter hoog is en daardoor zien we hem al vanaf 20 mijl. De wind gaat uiteindelijk helemaal liggen en de zee is als een vlakke plaat. Bij het eiland aangekomen verander ik de koers en gaan we bakboord uit richting Sandvik op Gotland waar we tegen halfvijf aankomen. Voor in de haven vinden we nog een plaats aan een hekankerboei, en zodra we vastliggen reizen we af naar de plaatselijke winkel die niet groot is, maar wel bijna alles heeft wat we nodig hebben. Op de terugweg bepakt en bezakt strijken we neer bij een ijscotent waar we door Helga op een ijsje worden getrakteerd. Om zes uur zijn we weer op de boot en nemen we een borrel op deze windloze maar verder prachtige dag. Ook zagen we voor het eerst een zeehond, en ook bijzonder was de enorme algensoep die op de bovenste laag van het water dreef, en ook hier in de haven ligt te stinken. Omdat wij voor in de haven liggen hebben wij daar practisch geen last van.
Het eten word klaargemaakt door Helga en Aafke en smaakt ondanks de zoete maar pittige Kip Piri Piri met penne prima. Na het eten word er nog wat gewandeld, en ook word er weer uitgebreid gezocht naar stenen met Fossielen erin. Ik vind er een met de afdruk van een kokerworm erin.
We wachten met ons allen op het stenenstrand tot de zon onder gaat, en met ons heel veel andere mensen die hier zijn met kinderen voor een dagje uit. Zodra de zon onder is gaat iedereen inpakken en vertrekken en ook wij gaan richting boot. Folkert geeft nog even een diashow van zijn net gemaakte foto's, en dan is het tijd voor thee en even later voor een borrel, want morgenvroeg is Kalmar mischien nog te bezeilen en ook is het dan nog geen windkracht 6 zoals de weerberichten ons doen geloven. Om een uur of een in de middag zal dat plaatsvinden gepaart gaande met onweer en regen. Dus morgen vroeg de bel luiden en z.s.m weg. Het is maar 30 mijl naar Kalmar maar als we dat moeten kruisen in windkracht zes dan word het wel 55 mijl en daar pas ik voor, we kunnen dan nog wel Borgholm binnenlopen dat op 15 mijl hier vandaan ligt.