Onderweg hebben we wel een aantal keren dat de wind door een hoge scheer zodanig binnenkwam dat we zelfs één keer de motor bij moesten zetten want de Genua kon zomaar ineens bak komen te staan en dat met al die tegenliggers is dat erg link. Het gaat als een speer de hele reis, maar we moeten toch voor we zee op gaan er een reef in zetten want we gingen een paar keer tot de voetreel door het water, en dat lijkt snel maar is het niet.
Wanneer we weer even in de lieuwte komen van een eilandje dat nogal hoge bomen heeft, sprint ik snel naar voren en laat het grootzeil zakken en haak de ringen in de haken. Vlug de eerste smeerreep er in trekken en het val doorzetten en even later lopen we een snelheid van 7,9 knopen onder halve wind. Dan gaan we de zee op en tot aan de laatste ton voor we het haventje bereiken is alles bezeild. Het haventje is niet groot en we kunnen er nog net een plekje vinden naast vier andere zeiljachten, waarvan de schippers ons bereidwillig helpen om lange lijnen naar de wal uit te brengen, want het waait nog stevig.
Dan is het tijd voor een borrel, het worden er zelfs twee. De rit was 50 mijl en die hebben we afgelegt in 7 en een half uur, en dat is 6,66 mijl gemiddeld, niet slecht voor zo'n oude bak als de Marilena. Het eten was ook weer prima door Kokkin Aafke verzorgd, en er bleven slechts drie aardappelen over, de rest ging helemaal op. Morgen moeten we echt eerst naar de winkel, want we hebben alleen nog erwtensoep in blik.
Het plan voor morgen is nog niet helemaal in kannen en kruiken, maar het word waarschijnlijk een haven op Öland. Byxelcroc of Sandvik. De eerste is 30 mijl en de andere 40 mijl. We zien het wel.
De windverwachting is tot twaalf uur noordwest 1 Bft en daarna zuidoost 1 Bft. Echt waar!.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten