Om 07:10 varen we de haven uit, en gaan op de motor tot we buiten de scheren zijn, en dan gaat de motor uit en zeilen we met een snelheid die varieert van 4,5 tot 6,0 knoop per uur. Als we dat dan ongeveer twee uurtje's hebben gedaan, blijkt het onverbiddelijk dat het niet haalbaar is. Als we deze koers door zouden zetten komen we 30 mijl oostelijker uit dan Visby. We houden even een kort palaver, en besluiten om overstag te gaan en door de scherenkust naar Oxelosund te varen.
Willen jullie naar Oxelosund, of zullen we aan een rots afmeren, of gaan we nog een stukje verder zodat we het morgen nog wat gemakkelijker kunnen bezeilen. Ze kiezen voor het laatste en dus gaan we naar Arkosund een haven op vijftien mijl afstand beneden Oxelosund. Het eerste stukje gaat nog door de scheren, maar dan krijgen we een deel dat nogal wat knobbelig is, maar je merkt niets van de opgelopen schade niet onder zeil, en ook niet onder motor. Het laatste deel is weer door de scherenkust, en is dan ook erg comfortabel maar helaas ook nog steeds recht in de wind.
We komen op weg naar de haven, een bootje tegen met twee jongens van een jaar of achtien, en die willen graag weten waar we naar toe gaan, wij antwoorden naar de haven!. Dan vraagt hij welke haven we naar toe willen, en Folkert vraagd wat het verschil is, als antwoord krijgen we "de Prijs" wat is het verschil vraagt Folkert ?. Bij de jachthaven kost het 290 kronen en bij de vereniging 220 kronen. Folkert vraagt wat is het verschil?. De jongens antwoorden" in de jachthaven is de wasmachine, de Sauna, en de douche's erbij inbegrepen. Nou dan is het snel beslist zeg ik, want we hebben gisteren al de was gedaan, en ook hebben we gedouche'd dus dat hebben we niet nodig. Later blijkt dat de vereniginghaven ook een sauna heeft en wc's en een warme buitendouche, dus zijn we nog niet zo slecht uit. Als we vastliggen drinken we er eerst maar eentje op, en gaan dan eten, en na het eten doen we nog wat aan onze ledematen, en dan komt ook de havenmeester die ik nergens kon vinden ons op de steiger tegemoet. Het is een mooie meid, en ik maak haar een compliment over haar mooie bloembakken op de steiger.
Dan betaal ik haar de verschuldigde som van 220 Sek en vraag haar of er ook internet is, zij zegt ja en geeft mij een kaartje met de naam van het netwerk, en het wachtwoord.
We stappen weer aan boord, en gaan foto's van Folkert bekijken. Als ik bezig ben met mijn weblog, onstaat er een diskussie over wat we nu eigenlijk aan het doen zijn, want we hebben al een achterstand van drie dagen en nu gaan we ook nog eens een extra dag verspillen door naar Visby op Gotland te willen. Ik ga dus kijken wat nu eigenlijk wel en niet kan wat het weer en de te zeilen agstanden zijn. We komen tot de conclusie dat we niet naar Visby kunnen want dat gaat te veel tijd kosten, en die hebben we helaas niet. Ik vind het erg sneu voor Kees, want die had graag deze hansestad willen ontdekken. Het word nu als het weer inderdaad zo is als de weermannen berekenen eerst naar Vastervik, dan naar de plaats sandvik op Öland, vervolgens naar Kalmar en van daar naar Sandhamn. Dat is dus al vier dagen achter elkaar van om en nabij de Vijfenveertig mijl. Dan moeten we nog de oversteek maken naar Simrishamn, en daar vandaan weer naar Ystad. Als een na laatste haven doen we waarschijnlijk Falsterbo aan om dan eindelijk in Dragör aan te komen op. Dus vanaf vandaag nog acht dagen varen en dus komen we donderdag 8 Augustus aan in Dragör.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten